گروه میهن -   فاطمه معتمدی  -استفاده از شیوه های نوین آبیاری مانند  تحت فشار و قطره ای از سالها پیش به عنوان یکی از راهکارهای صرفه جویی استفاده از آب در بخش کشاورزی که بیشترین میزان مصرف آب در کشور را دارد همواره مورد تأکید است.

 بحران کم آبی راه حل دارد

هرچند اقدامهای انجام شده در این بخش و مجهز شدن بخشی از اراضی کشاورزی به این سامانه‌های نوین را نمی توان نادیده گرفت، اما بی گمان کافی نیست.

 اهمیت توجه به این مساله به عنوان یکی از اولویتهای بخش کشاورزی در حدی است که اکنون بخشهای قابل توجه کشور با بحران و مشکل کم آبی مواجه است.

شاید یکی از دلایل کندی استفاده از فناوری‌های روز در آبیاری مزارع و اراضی کشاورزی که به کاهش مصرف آب و نیز افزایش بهره وری و برداشت از میزان سطح کشت منجر خواهد شد را بتوان ضعف بنیه مالی کشاورزان دانست، بنابراین کمک دولت و مجلس در این خصوص ضروری است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برنامه های این کمیسیون برای کمک به کشاورزان جهت استقرار شیوه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی گفت:به طور حتم در کمیسیون کشاورزی  انگیزه کافی و قوی برای استفاده  از شیوه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی وجود دارد.

محمد اسماعیل نیا در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: دولت در لایحه بودجه برای اجرای این سامانه‌ها 230 میلیارد تومان پیشنهاد داده بود که مجلس با توجه به اهمیت این مسأله این رقم را نزدیک 5 برابر افزایش داد.

وی اضافه کرد: مجلس به دولت اجازه داد هزار میلیارد تومان برای عملیاتی و اجرایی شدن سامانه های آبیاری نوین مانند تحت فشار و قطره ای را اختصاص و هزینه کند که این خود نشان دهنده توجه و کمک مجلس و کمیسیون کشاورزی برای تسریع در این روند است.

وی با طرح این پرسش که مجلس باید چه کاری در این خصوص انجام دهد، گفت: همواره جلساتی با وزیر جهاد کشاورزی و نیرو در حال انجام است و مجلس بویژه کمیسیون کشاورزی آماده هر گونه کمک لازم به دولت  برای تسریع در اجرای این طرحهاست.

وی با تأکید بر اینکه باید بحران کم آبی را مدیریت کرد،یادآورشد: با اعمال فشار بر کشاورز برای کاهش  مصرف آب، مشکل حل نمی شود، بلکه موضوع نیازمند عزم ملی است.

وی ادامه داد:طرحی برای این موضوع موجود است که باید به طور آزمایشی در چند جای کشور اجرا شود تا در ادامه در کل کشور به اجرا درآید، البته این موضوع در کمیسیون کشاورزی در حال پیگیری است.

وی در خصوص اطلاع از وضعیت اجرای طرح سامانه‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی کشور توسط دولت افزود:کارهای آن در حال انجام است بازهم تأکید می شود از سوی مجلس هیچ منعی برای کمک به دولت جهت تسریع در اجرای این طرح وجود ندارد.

اسماعیل نیا خاطرنشان کرد: آنچه مهم است اینکه کشور به عزم انقلابی  برای اجرای این طرح نیاز دارد، اما با این حال با توجه به وضعی که اکنون پیش می رود باید گفت این وضعیت مطلوب ما نیست.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس ادامه داد: بحران کم آبی راه حل دارد، بنابراین نباید ته دل کشاورزان و مردم را خالی کرد، بلکه کار را باید مدیریت کرد.از سوی دیگر مردم باید از خداوند بارندگی طلب کنند، اگرچه صرفه جویی در مصرف آب ضرورتی انکارناپذیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.