معتمدی:     قدس ویژه خراسان - مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در آستانه سی و چهارمین سالگرد دفاع مقدس گفت: ...

حماسه 8 سال دفاع مقدس، تنها به یک هفته محدود نشود

 استکبار جهانی در حماسه هشت سال دفاع مقدس با تمام توان جنگ علیه انقلاب اسلامی را به سرکردگی صدام آغاز کرد، با این حال با وجود گستردگی توان نظامی و نیرو در مقابل ملت بزرگ ایران و رزمندگان اسلام شکست خورد.

سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی در نخستین نشست هم اندیشی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در دبیرخانه دایمی دفاع مقدس استان افزود: گرچه در این نبرد و جنگ ظالمانه، شهیدان، جانبازان و آزادگان زیادی تقدیم انقلاب شد، اما امروز با افتخار ایران پابرجاست و داعیه دار اسلام ناب در جهان است و همچنان مورد نگاه و امید محرومان و مستضعفان است.

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس مملو از جانفشانی و ایثارگری است، تصریح کرد: باید این رشادتها، کشف و نشر یابد.

*پرهیز از موازی کاری

وی با بیان اینکه این اولین جلسه دبیرخانه دایمی بزرگداشت دفاع مقدس استان است، گفت: فعالیت این دبیرخانه طی ایام سال جریان خواهد داشت و تنها معطوف به هفته دفاع مقدس نیست.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی رسالت این دبیرخانه را ضبظ، کشف و نشر حماسه هشت سال دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف به منظورانتقال به نسل‌های آینده و گسترش آن در بطن جامعه به منظور ادامه راه شهدا عنوان کرد

سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی با تأکید بر اینکه در این حماسه هشت ساله همه اقشار مردم و اصناف دخیل بودند، افزود:اگر این مشارکت و حضور نبود، پیروزی در جنگ تنها از طریق نیروهای مسلح امکان پذیر نبود.

*ضرورت جمع آوری مستندات جنگ هشت ساله

در ادامه معاون طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کشور نیز اظهار داشت: بالاترین ظلم به دفاع مقدس این است که آن را مناسبتی کرد و حماسه هشت سال دفاع مقدس تنها به هفته دفاع مقدس محدود شود.

سرهنگ یارمحمدی اضافه کرد: باید حادثه دفاع مقدس با همه ابعاد روایت شود که در این خصوص جمع آوری مستندات جنگ، کار بسیار مهمی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه تبیین ابعاد و حوادث دفاع مقدس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: این موارد به طور جدی باید رعایت شود؛ زیرا اگر 80 سال در این راستا اقدامهایی انجام شود، باز هم جای کار وجود دارد. روایت صحیح و درست از ابعاد و حوادث دفاع مقدس سبب ماندگاری آثار می‌شود. ضمن اینکه این کار باید با رویکرد علمی و فرهنگی باشد.

معاون طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کشور با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در این حوزه، خاطر نشان کرد: مطالبه ایشان در خصوص نشر آثار دفاع مقدس، به منزله حکم حکومتی است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند دوره دفاع مقدس شامل هزاران هزار حادثه است که در واقع به مثابه یک گنج است، به هر حال این مطالبه وجود دارد تا از ابعاد این حادثه فهرستی تهیه شود که متأسفانه هنوز یک‌هزارم حوادث و ابعاد دفاع مقدس تبیین نشده است.

یارمحمدی در خصوص اولین دبیرخانه دایمی دفاع مقدس در مشهد نیز گفت: برای جان گرفتن این دبیرخانه باید کارهای بسیاری انجام شود و این امر نیازمند برنامه‌ریزی مدون است. مأموریت اصلی، جلوگیری از نابودی و تحریف و یا به فراموشی سپردن حادثه دفاع مقدس است و با توجه به فرمایشات و مطالبات رهبر معظم انقلاب باید در این زمینه بیش از گذشته تلاش کرد.

وی با اشاره به ضرورت تدریس مفاهیم دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و مدارس، اظهار داشت: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مهرماه سال 87 درس دفاع مقدس در دانشگاه‌هایی که امکان ارایه دارند، تدریس می‌شود. همچنین این موضوع در کتابهای درسی دانشگاه‌ها و مدارس پیش بینی شده است. کتابی تهیه شده که جانمایی مفاهیم دفاع مقدس در آن صورت گرفته و سند اجرای مفاهیم دفاع مقدس در کتابها و برنامه‌های درسی نوشته شده است.

معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز گفت:دبیرخانه دائمی دفاع مقدس در استان دارای شورای برنامه ریزی و پنج کمیته تخصصی است.

سردار امیری افزود: فعالیت این کمیته‌ها در بخشهای علمی پژوهشی، هنری، اطلاع رسانی، پشتیبانی، مالی، ادبی، جشنواره و یادواره هاست.

لازم به ذکر است هفته دفاع مقدس امسال با شعار« ایستادگی دیروز، عزت امروز و تعالی فردا» برگزار می‌شود.

برپایی همایش معراج مادرانه، نمایش شبهای شیدایی، رژه نیروهای مسلح، ویزیت رایگان بیماران و اعزام تیمهای پزشکی به روستاها و مناطق محروم، دیدار با خانواده شهدا،  جانبازان و ایثارگران، برپایی نمایشگاه جنگ نرم و عطرافشانی مزار شهدا از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس در مشهد و خراسان رضوی اعلام شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.