آیت الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه و مدیر عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: باید به نیاز عموم جامعه به ویژه نسل جوان به مسائل فکری به طور ویژه توجه شود و برنامه ریزی وسیع و بلند مدت برای رفع آن ها در دستور کار قرار گیرد.

برای تامین نیازهای فکری نسل جوان برنامه ریزی کنید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، آیت الله واعظ طبسی صبح امروز در دیدار با طلاب و پژوهشگران مدرسه فقاهت (رشته تخصصی فقه و اصول مدرسه علمیه سلیمانیه) حوزه علمیه خراسان ضمن بیان این مطلب، گفت: هر قدر هم که ما کار علمی انجام دهیم و به پیش برویم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که دیگران در سراسر جهان نیز از کار نایستاده اند و در حال پیشرفت هستند. بر این اساس ما باید به صورت گسترده مسائل فکری را مورد توجه قرار دهیم و در این زمینه کار کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مسئله تولید علم گاهی به صورت یک شعار مطرح می شود، خطاب به طلاب حاضر گفت: این مسئله باید جدی گرفته شود و شما جوانان عزیز می توانید در این مسئله بسیار مهم، نقش ایفا کنید.

آیت الله واعظ طبسی با تاکید بر اینکه در کارهای تحقیقاتی و فکری نباید بسته اندیشید، اظهار داشت: بسته فکر نکردن به معنای به کارگیری مسائل احساسی در تحلیل های علمی نیست. چراکه نتیجه این کار تربیت افراد بی سواد است.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان افزود: باید در مسائل علمی دقیق و عمیق باشیم و این احتمال را بدهیم که همه گفته های یک چهره شناخته شده و شخصیتی که در گذشته از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده است، وحی منزل نیست.

وی با بیان اینکه امروزه کتاب های خوبی منتشر شده و در اختیار ماست، تصریح کرد: امروز حرف های تازه کم نیست و می توان این حرف ها را بررسی کرد و تطبیق داشتن یا نداشتن آن ها با آیات و روایات را دریافت. در این شرایط ما باید به همه اقوال و نظرات توجه کنیم. اما در نهایت باید سعی مان بر این باشد که با دقت نظر و عمیق شدن در مبانی، به نتایج خوبی دست یابیم.

 

 شرایط متفاوت حوزه با گذشته

آیت الله واعظ طبسی در بخش دیگری ضمن ابراز خرسندی از تاسیس «مدرسه فقاهت» در حوزه علمیه خراسان، گفت: به طور قطع این اقدام در پیشرفت عموم حوزویان و به ویژه نیروهای جوان مفید و پرثمر خواهد بود.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان شرایط امروز حوزه علمیه را متفاوت با گذشته توصیف و تصریح کرد: امروز مسئولیت ها سنگین تر، کارهای فکری و علمی مهم تر و پرداختن به مسائل فکری، اخلاقی و تربیتی ضروری تر از گذشته است. حوزه های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دادند که زمینه و ظرفیت لازم برای خلاق، مبتکر و نوآور بودن و اظهار نظر در مسائل گوناگون اجتماعی، فکری و علمی را دارند.

تولیت آستان قدس رضوی اولویت کار حوزه در میان علوم گوناگون اسلامی و انسانی را پرداختن به فقه و اصول دانست و گفت: علوم دیگر حوزوی مانند کلام و فلسفه نیز مهم و مورد نیاز هستند، اما همه آن ها ابزاری برای فقه به حساب می آیند.

آیت الله واعظ طبسی افزود: یک عالم و فقیه جامع الشرایط که با مراجعه به مراجع گوناگون قدرت استنتاج دارد، می تواند در مسائل مورد نیاز جامعه اظهار نظر کند.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله بعد از فقه و اصول باید به مسائل دیگر نیز پرداخت و مطالعات لازم و کافی داشت، اظهار داشت: با برنامه ریزی می توان به همه مسائل نگاه عمیق و دقیق داشت و با تدابیر صحیح حرکت کرد.

فرصت را قدر بدانید

آیت الله واعظ طبسی در بخش دیگری ظرفیت حوزه علمیه خراسان در به کارگیری استادان مومن و متعهد و نیروهای جوان را  ویژه دانست و به طلاب مدرسه فقاهت توصیه کرد که از فرصت تحصیل در این مجموعه به خوبی استفاده کنند.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان هم چنین وجود جوان های بااستعداد، خوش فکر و دارای ظرفیت رشد و تعالی و تبدیل شدن به شخصیت های برجسته فکری و علمی را مایه افتخار خواند و گفت: شما باید علاوه بر توکل به خدا و توسلات و توجهات و دعاها، کار و تلاش بی وقفه را در راستای رسیدن به قله های رفیع علمی سرلوحه کار خود قرار دهید.

در ابتدای این جلسه نیز حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه، ضمن یادآوری افتخارات حوزه علمیه خراسان در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مدرسه فقاهت با هدف شناسایی فضلای موفق و ممتاز حوزه علمیه خراسان در زمینه های گوناگون تحصیلی، اخلاقی و معنوی و تربیت آن ها به عنوان استادان آینده دروس مقطع سطح حوزه در مجموعه مدرسه علمیه سلیمانیه راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این مدرسه در دو مقطع 5 ساله برنامه ریزی شده است، افزود: در 5 سال اول دروس سطح و در 5 سال دوم دروس خارج به طلاب این مدرسه آموزش داده می شود.

به گفته گنابادی نژاد 16 طلبه دوره اول مدرسه فقاهت از طریق بررسی و مصاحبه علمی و از میان 189 طلبه ممتاز حوزه علمیه خراسان برگزیده شده اند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.