۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 235747

قدس آنلاين – حسينعلي پورافضلي: در روايات اسلامي از امام رضا عليه السلام به عنوان فريادرس امت ياد شده و توسل به آن حضرت و دعا در جوار ايشان را براي برآورده شدن حاجت ها و رفع مشكلات توصيه نموده اند.

نكته هايي از زيارت امام رضا عليه السلام

يك زيارت و هزاران حج

ثواب زیارت امام رضا علیه السلام برابر با یک میلیون حج ابو نصر بزنطی گوید: در کتاب امام رضا علیه السلام  خواندم که آن حضرت فرموده بود: به شیعیان من برسانید که هر کس مرا زیارت کند ثوابش مانند حج است به امام جواد علیه السلام عرض کردم هزار حج ؟ حضرت فرمودند:بله به خدا سوگند هر کس عارف و آشنا به حق امام  علیه السلام باشد ثواب یک میلیون حج را دارد.(1)

 

بهترين دعا در حرم امام رضاعليه السلام

درباره اين كه بهتر است چه دعايي در حرم امام رضاعليه السلام خوانده شود در مرحله اول انجام با ادب و خواندن زيارت‌نامه مثل زيارت خاصه امام رضا عليه السلام  و زيارت امين الله و زيارت جامعه بسيار خوب است و خواندن نماز زيارت، بعد از اين مرحله خواندن مناجات شعبانيه، دعاي ابوحمزه ثمالي، مناجات خمسه عشر، دعاي عرفه و با توجه به حاجتي كه داريد و مناسبت‌هايي كه در آن قرار گرفته‌ايد دعاهايي در مفاتيح الجنان ذكر شده كه به هر ميزان حال مساعد و آمادگي قلبي داريد خوب است آن دعاها خوانده شود.

زيارت پيامبر(ص)

امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند:  ان ابنی علیا مقتول بالسم ظلما مدفون الی جنب هارون بطوس من زاره کمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله؛ همانا پسرم، علی، با ظلم و جور به واسطه سم کشته می‏شود و در کنار هارون در طوس دفن خواهد شد . هر کس او را زیارت کند، مانند کسی است که پیامبر را زیارت کرده است.(2)

چگونه به امام رضا(ع) متوسل شويم

از امام رضا(ع) روایت شده، هر کس دوست دارد با ثواب بیشتری ببرد و حق چیزهایی که خداوند به او بخشیده را به جا آورد، هر روز دعایی را بخواند که «یوشع» جانشین حضرت موسی(ع) می‌خواند.
در این دعا آمده است: سبحان الله کما ینبغی لله، والحمدلله کما ینبغی لله، ولا اله الا الله کما ینبغی لله[ والله اکبر کما ینبغی لله] ولا حول ولا قوة الا بالله، وصلی الله علی محمد و اهل بیته، النبی العربی الهاشمی و صلی الله علی جمیع المرسلین و النبیین حتی یرضی الله؛ خداوند متعال از هر گونه عیب و نقصی پاک و منزه است چنان که برای او شایسته است، و سپاس و ستایش برای خداوند است آنچنان که سزاوار اوست،‌ و هیچ معبودی جز خداوند نیست آنچنان که شایسته مقام وحدانیت است و خدا بزرگ‌تر از آن است که به وصف در آید، چنانکه شایسته آن است، و هیچ نیرو و قدرتی نیست مگر به اراده و کمک خداوند. و درود و رحمت خدا بر محمد(ص) و اهل بیتش باد، پیامبر عربی هاشمی، و درود و رحمت خداوند بر تمام فرستادگان الهی و پیامبران تا آنجا که خداوند از آن درود خشنود شود.

امام رضا عليه السلام، فريادرس امت
توسّل به امام رضا عليه السلام، برای سلامتی در سفر دریا و خشكی و رسیدن به وطن و خلاصی از اندوه و غم و غربت، نافع است. امام صادق عليه السلام از آن حضرت، به دادرس و فریادرس امّت تعبیر فرموده است. در زیارت آن حضرت می خوانیم: «اَلسَّلام عَلی غَوثِ الَّهفان و مَن صارَت به اَرضَ خُراسانَ خُراسانَ» «سلام بر فریادرس بیچارگان، و كسی كه گردید به سبب او زمین خراسان، محلّ خورشید شده است»(3)  
 

به شفا ايمان داشته باشيد

مقام معظم رهبري ضمن خاطره اي مي فرمايد: شفا دادن امام رضا (ع) برای مشهدی ها خیلی عادی است؛ خودم دیدم وقتی بچه بودم به همراه پدرم به مسجدی به نام مسجد ترک ها رفتیم. موذنی داشت به نام کلب الرضا که نابینا بود و به همین علت معروف شد به نام کلب الرضا عاجز؛ یک روزی که من پیش پدرم بودم و  دیدم کلب الرضا آمد در حالی که بینا شده بود؛ پدرم به او گفت: می بینی؟ گفت بله و شروع کرد به تشریح چهره پدر؛ پرسیدیم چه شده که شفا یافتی؟ گفت در بازار بعضی دخترم را سرزنش می کردند به دخترم گفتم مرا به حرم ببر وقتی رسیدیم گفتم تو برگرد خانه آنگاه گفتم ای مولا من سالهاست نابینایم و گریه نکردم و گفتم راضی ام به رضای خدا اما حالا تحمل نمی کنم ناموسم را سرزنش کنند مرا شفا بده یا هم همین جا مرا بمیران. خواب رفتم و بیدار شدم آنگاه دیدم که شفا یافتم.

 

پانوشتها:

  1. الانوار الساطعة،ج5،ص576
  2. عیون اخبار الرضا، ج‏2، ص‏260- وسائل الشیعه، ج‏14، ص‏558
  3. منتهی الامال، حاج شیخ عباس قمی،‌ج2

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • M.D IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    یا امام رضا دلامون رو شفا بده...