ئیس سازمان نظام روانشناسی کشور با اشاره به اینکه ایران نخستین کشوری است که برای مداخلات روانی برنامه همکاری دارد، گفت: ۱۰ هزار روانشناس کشور برای مداخلات روانی در هنگام وقوع بحران‌های جهان اعلام آمادگی کردند.

آمادگی ۱۰هزار روانشناس ایرانی برای ارائه مداخلات در بحرانهای جهان

به گزارش تسنیم، عباسعلی الله یاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی در مراسم امضای تفاهم نامه بین سازمان امداد و نجات هلال احمر و سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اصلی کشور مقابله با بحران است، اظهار داشت: حلقه مفقوده در زمان بروز بحران همان مقابله با عوارض روحی و روانی پس از آن است.

وی افزود: در بحران‌ها اقدامات زیادی صورت می‌پذیرد اما آنچه باقی می‌ماند ضربه‌های عاطفی است که از 2 روز پس از حادثه نمود پیدا می‌کند و گاهی تا 10 سال همراه آسیب دیده باقی می‌ماند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه سازمان روانشناسی تجربه‌های بسیاری از اعزام تیم‌های روانشناسی به حوادث مختلف داشتیم، گفت: از این پس با انعقاد این تفاهم نامه تیم‌های درمانی روانشناسان امدادگر نیز همراه امدادگران در مواقع بحران و حوادث و بلایای طبیعی حضور می‌یابند و مداخلات اجتماعی و روانی مورد نیاز را انجام می‌دهند.

الله یاری عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه ضمن انجام مداخلات روانی پس از بلایا و حوادث، نگاه پیشگیرانه ای را نیز خواهیم داشت که با ارائه آموزش مهارت‌های امدادگران در این زمینه نیز افزایش می‌یابد، چرا که امدادگران در حد بسیار بالایی هنگام مواجهه با استرس قرار دارند.

وی از آمادگی 10 هزار روانشناس برای حضور در مداخلات جهان بحران خبر داد و گفت: ما نخستین کشوری هستیم که بین 2 سازمان نظام روانشناسی و امداد و نجات همکاری‌هایی به این شکل صورت خواهد گرفت.

تنها 15 درصد سلامتی مربوط به جسم است

رئیس سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: سلامتی فقط جسمانی نیست و سلامت روانشناختی، معنوی و اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

الله یاری با بیان اینکه تحقیقات نشان داده 15 درصد سلامتی مربوط به جسم می‌شود، اظهار کرد: حتی همین 15 درصد نیز تحت عوامل روانشناختی قرار دارند.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی، در جامعه مهارت‌های روانشناختی بسیار ضعیف است و آموزش و پرورش علیرغم اینکه آموزش ابعاد مختلفی دارد اما کمتر به آموزش مهارت های زندگی پرداخته شده است.

به گزارش هلال احمر، روسای سازمان نظام روانشناسی و سازمان امداد و نجات هلال احمر تفاهم نامه ای برای همکاری دو سازمان در زمان حوادث برای ارائه خدمات حمایت‌های روانی به آسیب دیدگان در مواقع بحران  به امضاء رسید.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.