یک کارشناس جامعه‌شناسی، انجام تکالیف درسی فرزندان با کمک و دخالت مستقیم والدین را از دلایل وابستگی دانش‌آموز در امور درسی و شکل‌گیری عدم مسوولیت‌پذیری برشمرد.

والدین در انجام تکالیف درسی دخالت مستقیم نداشته باشند

"محمدحسین رستم‌خانی" در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان این مطلب، اظهار کرد: در مدارس ابتدایی اصرار بر این است که بخشی از تکالیف درسی دانش‌آموزان در منزل با کمک مستقیم والدین انجام شود که ادامه این وضع موجب می‌شود، کودکان وابستگی‌شان به والدین در امور درسی افزایش یافته و خود را مسوول تحصیل نداند در نتیجه به مرور زمان بدون حضور فعال والدین از درس باز می‌مانند.

وی افزود: پس از پایان دوره ابتدایی و شروع دوران راهنمایی و متوسطه در مورد این دسته از دانش‌آموزان به تدریج علایم افت تحصیلی آشکار می‌شود؛ چرا که در دوره ابتدایی دانش‌آموز با یک معلم سر و کار دارد و بهتر می‌تواند رابطه عاطفی مناسب با او برقرار کند؛ در حالی که در دوره راهنمایی و متوسطه با معلمان مختلف و روش‌های متفاوت و دروس بیشتر روبه‌رو است و برای هماهنگی با محیط و شرایط جدید به فرصت و تلاش بیشتری نیازمند است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه ایجاد محیطی صمیمی و عاطفی در مدارس راهنمایی و متوسطه تا حدودی از افت تحصیلی ناشی از وابستگی در دوران ابتدایی می‌کاهد، تصریح کرد: در دوران ابتدایی میزان وابستگی کودکان به والدین بسیار زیاد است، در حالی که در دو دوران بعدی و آغاز دوران بلوغ، گرایش به انتقال از والدین در آن‌ها افزایش می‌یابد. در نتیجه والدینی که مستقیماً دروس و تکالیف فرزندان‌شان را کنترل کرده و او را به کمک خود عادت داده‌اند از مسوولیت‌پذیری آنها کاسته‌اند.

وی ادامه داد: این دسته از دانش‌آموزان در دوران بلوغ‌شان از طرفی میل به انتقال دارند، در حالی که برای چنین شرایطی آماده نشده و اعتماد به نفس کافی ندارند و از طرفی دیگر والدین هم با پیچیده شدن دروس قادر به یاری آنها نیستند و در مقابل اصرار و تذکرات مداوم خود برای درس خواندن، با مقاومت و بهانه‌جویی فرزندشان روبه‌رو می‌شوند.

رستم‌خانی خاطر نشان کرد: بهتر است والدین با مدیریت درست و ارتباط مستمر با مشاوران از دخالت مستقیم و بیش از حد نرمال در انجام تکالیف فرزندانشان علی‌الخصوص در سنین پایین‌تر بکاهند؛ چرا که نقش مسوولیت‌ پذیری درسال‌های ابتدایی زندگی هر فردی در وجودش نهادینه شده و این مقوله می‌تواند در سال‌های آتی و شکل‌گیری شخصیت فرزندان بر اساس هنجارهای اجتماعی در مجامع اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.