مدیران شبکه ورزش بر سخت‌گیری‌های فراوان درباره انتخاب تهیه‌کننده و کارشناس در این شبکه صحه گذاشتند و تأکید کردند اهل باندبازی نیستند، آنها همچنین به این موضوع اشاره کردند که قرار نیست در پخش مسابقات ورزشی برای اینکه برخی ناراضی نباشند و انتقاد نکنند، بانوان با پوشش نامناسب با ارزش‌های جامعه ایرانی اسلامی نشان داده شود.

قرار نیست برای اینکه برخی ناراحت نشوند بانوان را با پوشش‌ نامناسب نشان ‌دهیم
 

 میزبانی از فرشاد صادقی مدیر شبکه ورزش، شهرام کجوری مدیر گروه جامعه و ورزش، مهرزاد ارشادی فر مدیر تأمین برنامه و غلامرضا دیوسالار مدیر روابط عمومی شبکه‌ ورزش در یکی از روزهای تابستان، یکی از بهترین گفتگوهای این فصل را به دنبال داشت؛ دلیل این احساس هم چیزی نیست جز صداقت در کلام مصاحبه شوندگان و رضایت ما از اینکه به راستی پاسخ سوالاتمان را می‌گیریم.

در بخش‌های اول و دوم این گفتگو که پیش از این منتشر شد، تلاش برای برندسازی در شبکه و اینکه آنها تلاش کرده‌اند با پوشش مسابقه‌هایی چون المپیک، پارالمپیک، المپیک زمستانی، توردوفرانس، لیگ اروپا، یورولیگ بسکتبال و... آمادگی برندسازی را پیدا کنند مدخل بحث بود و در ادامه مدیران شبکه ورزش اعلام کردند آنها طرح تأسیس دو شبکه ورزش دیگر را هم ارائه کرده‌اند. در ادامه از رقابت شبکه ورزش با دیگر شبکه‌های ورزشی مطرح دنیا سوال کردیم و در این نشست به محتوا و فرم زدگی رسانه‌ها انتقاد شد و از تلاش برای ترویج ورزش همگانی، تبلیغ ورزش پهلوانی و تحلیل ورزش قهرمانی سخن به میان آمد.

همچنین مدیران این شبکه از تربیت مجری و گزارشگر سخن گفتند و این نکته را ذکر کردند که مجریان شبکه ورزش به این شبکه وفادار هستند و می‌خواهند در شبکه خودشان بدرخشند.

در بخش سوم گفتگو، بحث را از اینجا آغاز کردیم که در شبکه ورزش تا چه حد به استفاده از تهیه‌کنندگانی که دستی در ورزش دارند علاقه نشان داده می‌شود و معیار برنامه‌ دادن به افراد و انتخاب کارشناس‌ها چیست؟ همینطور از فعالیت‌ همزمان شبکه‌های خبر و سه در عرصه ورزش سخن به میان آمد و به بخش‌ خبری شبکه ورزش اشاره شد. ضمن اینکه سراغی از شورای راهبردی این شبکه گرفتیم و گفتگو با سوال درباره رویکرد تلویزیون نسبت به مسابقاتی که به ممیزی احتیاج دارند، به پایان رسید.

بخش پایانی این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

*اصلی‌ترین کار در حوزه شما بحث تهیه‌کننده خوب است که فکر ورزشی و ایده‌هایی داشته باشد که کمتر سراغشان رفته‌اند. اکنون تا چه میزان تهیه‌کننده‌های برنامه‌های شبکه ورزش افراد ورزشی هستند؟‌ ظاهرا درصد غیر ورزشی‌هایتان از تهیه‌کننده‌های ورزشی بیشتر است.

کجوری: برای اینکه برنامه برند ساخته شود نیازمند حضور افراد برند در حوزه‌های مرتبط است. به صرف اینکه کسی اطلاعات محدود ورزشی دارد، نمی‌تواند تهیه‌کننده ورزشی باشد و به صرف اینکه کسی فرم و ساختار بلد است، نمی‌تواند تهیه‌کننده باشد. ما سعی کردیم برای 75 تا 80 درصد کارهایمان از کسانی استفاده کنیم که به هر دو مقوله آشنایی دارند. افرادی که در زمان خود، فعالیتی نداشتند و ما موفق شدیم در همکاری با آنها به نتایج خوبی برسیم. از مهر سال گذشته تا به امروز اکثر برنامه‌سازان ما افراد فعال در حوزه ورزش هستند. البته به نظر می‌رسد ما در این زمینه کمبود داریم و این موضوع در تمام حوزه‌ها وجود دارد؛ مثل کمبود ژورنالیست ورزشی، تلویزیونی و... باید دانشگاه‌های ما به صورت آکادمیک این رشته‌های خاص را آموزش دهند.

صادقی: در بدو راه‌اندازی شبکه ورزش، بسیاری از بسترهای نرم افزاری آماده نبود. به عنوان مثال وقتی که قرار بود شبکه سه آغاز به کار کند، همکاران ورزشی شبکه یک سیما با تمام نیرو به شبکه سه رفتند و گروه ورزش را راه‌اندازی کردند. شبکه ورزش نیز با این وسعت محدودیت‌هایی برای کار داشت، برنامه‌ساز تلویزیونی ورزشی هم کم بود. ما ریسک پذیر بودیم و جوانان را باور کردیم. حالا هم خدارا شکر می‌کنیم که پشتوانه‌ای از این جوان‌ها داریم. تهیه‌کنندگان برنامه‌های ما هم مدام تغییر کرده‌اند تا پشتوانه سازی انجام شود. اینجا خاک خورده‌ها آرام آرام به باتجربه‌ها تبدیل می‌شوند.

من آدم خیلی سخت‌گیری‌ هستم و کمتر زبان تعریف همکارانم را دارم اما از تک تک تهیه‌کنندگان راضی‌ هستم. البته نه به آن معنا که آنها به حد ایده‌آل رسیده‌اند، اما فوق العاده شده‌اند، این اصلا تعارف نیست. هیچ کدامشان هم نسبتی با ما نداشته‌اند همه با یک سی‌دی نمونه کار آمده‌اند و اگر سی‌دی نداشتند خودمان از آنها تست گرفته‌ایم. از 3500 نفر که سی دی همه‌شان را بازبینی کردم سه نفر انتخاب شده‌اند.

*ارتباط تهیه‌کننده با برخی مدیران در تلویزیون باعث می‌شود برخی از آنها برنامه‌های بیشتری بگیرند. در شبکه ورزش هم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

صادقی: این را کتمان نمی‌کنم. اگر منظورتان از رابطه، دادن کار رفاقتی است، اصلا اینطور نیست. دوستان من می‌دانند ما با همه رفیقیم اما برآوردشان که تمام می‌شود دوباره می‌روند تا طرح مناسب دیگری بیاورند. اگر کسی نظر ما را جلب نکرد و در سطح عادی حرکت کرده باشد، مطمئن باشید با نفر بعدی عوضش می‌کنیم تا ببینیم نفر بعد چه می‌کند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد ما حالا پنج تهیه‌کننده خوب مسابقات ورزشی نداشتیم. فکر می‌کردیم فقط همان اولی است و باید صبر کنیم تا فعالیتش به نحوی پایان پذیرد. اما اصلا چنین چیزی نبوده و باندبازی یا هر اصطلاح دیگری که شما به کار می‌برید در شبکه ما وجود ندارد.

اگر کسی کوتاهی می‌کند حتما به او اشتباهاتش را می‌گوییم. اصلی که ما روی اجرای آن اصرار داریم، آموزش است. ما از همکارانمان می‌خواهیم خودشان را نقد و اصلاح کنند. مثلا از تکرار واژه‌ها بکاهند و به طور مثال «به هر حال» گفتنشان را کم کنند و دایره لغاتش را گسترش دهند!

شما از تهیه‌کنندگانی مثل پیمان یوسفی، مزدک میرزایی، رضا جاودانی، عادل فردوسی‌پور و ... بپرسید که کدام یک از طرح‌هایشان چون من دلم خواسته یا دوستشان داشتم تأیید شده!؟ اصلا چنین چیزی نیست. طرح‌ها در طرح و برنامه تأیید می‌شود طرح‌ها را چکش‌کاری و پس از اصلاحات لازم تأیید نهایی‌اش می‌کنیم.

*شبکه خبر و شبکه سه بیش از همه به ورزش می‌پردازند و این رقابتی را برای شما ایجاد کرده است، شما چه برنامه‌ای دارید که در این رقابت بتوانید جلوتر از آنها باشید. آیا اعزام گروه‌های خبری به رویدادهای جهانی جزو برنامه‌های شما هست؟ مثلا در جام جهانی انتظار می‌رفت شبکه شما یک گروه اعزامی داشته باشد.

صادقی: این رقابت در بستر بسیار سالمی شکل می‌گیرد و ما نیز با انعکاس رویدادهای مهم جهانی و همگام با تلویزیون‌های ورزشی دنیا، تلاش می‌کنیم تا از این رقابت دور نمانیم. در مورد اعزام جام‌جهانی هم متأسفانه شرایط مناسب برای اعزام فراهم نشد.

*از نظر کیفیت برنامه‌سازی چطور؟

صادقی: کیفیت چه از نظر تصویری و چه از نظر فرم و ساختار از اهم وظایف تهیه‌کنندگان و مدیران شبکه است و به زعم بسیاری از ورزشکاران و کارشناسان ورزشی، از لحاظ کیفیت چیزی از سایر شبکه‌ها کم ندارم و مصداق آن را با ملاحظه برنامه‌هایمان در خواهید یافت.

*آیا نگاهی که شما به شبکه سه دارید و آنها را همکار خود می دانید از سوی این شبکه هم به شبکه ورزش وجود دارد یا نگاه آنها به شبکه ورزش از بالا است؟

صادقی: شاید اوایل احساساتی وجود داشت که رقیبی آمده است اما حالا دیگر پذیرفته شده‌ایم، حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که جدول پخش آنها پر است و مایلند ما بازی هایی را پخش کنیم. شبکه سه در حال حاضر پخش مسابقات ورزشی به خصوص داخلی را بسیار کم‌رنگ کرده و فقط مسابقات ملی را پخش می‌کند. گاهی شبکه سه به ما می‌گوید مثلا فدراسیون بسکتبال از آنها درخواست کرده مسابقه‌شان را پخش کند اما آنها نمی‌توانند و پخش آن را به ما پیشنهاد می‌دهند. ما در عرصه رقابتی که شما فکر می‌کنید نیستیم و با هم تعامل داریم. شاید خیلی موارد ما کنار کشیده‌ایم، برخی موارد هم آنها. از شما می‌خواهم نگاه حمایتی به ما داشته باشید البته نه اینکه نقد نداشته باشید.

این را هم بگویم که بسیاری از نقدهای شما را من ارجاع داده‌ام و از آنها استفاده کرده‌ام اما گاهی وقتی مطبوعات را رصد می‌کنم می‌بینم زمانی که ما همزمان با شبکه‌های اروپایی توردوفرانس را پوشش می‌دهیم اینجا حرف از این است که ما چرا بازی پیکان را پخش نکرده‌ایم! خواهشم این است که نگاه حمایتی و نقادانه‌تان را داشته باشید. مثلا چندی پیش همکار شما در خبرگزاری مهر انتقادی به نحوه پوشش مجریان ما داشت نکته درستی بود و ما آن را اعمال کردیم.

*احساس می‌کنم درباره انتخاب کارشناس‌ها برای مسابقات لیگ برتر، گاهی رابطه مهم‌تر از وزن آن آدم است. گاهی حتی کارشناسی گویشی سطحی هم داشت اما روی آنتن بود.

صادقی: این را کتمان نمی‌کنم. خود من یک کارشناسی را به برنامه معرفی کردم. بعد هم خودم برنامه را دیدم و گفتم دیگر فلانی را دعوت نکنید. اشتباه کرده‌ایم اما بر اساس رفاقت نبوده که کسی هر هفته به برنامه بیاید. کارشناسان هم مدام تغییر می‌کنند و اگر این موضوع وجود داشته باشد حتما علت را پیگیری می‌کنم.

*چه متر و معیار خاصی برای انتخاب کارشناس دارید؟ اینکه آن فرد بازیکن تیم ملی بوده باشد مدرک A آسیا را داشته باشد؟

صادقی: ما رزومه کامل افراد را می‌گیریم. دو سه کارشناسی که سال گذشته حذف کردیم هم به دلیل همین ضعف‌ها بود.

ارشادی‌فر: البته ما خیلی کارشناس نداریم. مثلا درباره فوتبال خارجی ما سال گذشته قرار بود مربیان لیگ برتر خودمان را ابتدا دعوت کنیم با بسیاری از افراد صحبت کردیم و این خیلی ناراحت کننده است که اکثر آنها می‌گفتند مسابقات تیم‌های خارجی را نمی‌بینند. ما چند محصص یا حاج رضایی داریم؟

*می‌توانید از همکاران رسانه‌ای استفاده کنید اما شنیده شده اصلا همکاران غیرسازمانی‌ها نمی‌توانند در برنامه‌ها شرکت کنند.

صادقی: ما وقتی فردی را که صرفاً فدراسیونی یا صرفا مطبوعاتی است دعوت می‌کنیم گرایش‌های داخلی وارد سازمان می‌شود و این طبیعی است. خود من بارها به گزارشگرانی که در فدراسیون‌ها داریم گفته‌ام از دعوایی که در فدراسیون اطلاع داری داخل سازمان چیزی نیاور و فقط بازی‌ات را گزارش کن. شاید به خاطر این حاشیه‌ها است که شما اینطور شنیده‌اید. به هر حال اگر فردی مطلع با قدرت بیان بالا باشد او را می‌پذیریم و می‌تواند به مجموعه ما اضافه شود و ما را پربار کند.

*شما بخش‌های خبری ثابت در شبکه ورزش گذاشته‌اید؟

صادقی: بله ما برنامه «موج» را داریم که نمی‌دانم شاید به خاطر اسمش کسی نمی‌داند این بخش خبری ما است! این بخش خبری روزی چهار بار پخش می‌شود.

*شاید اگر اسمش را تغییر بدهید اینطور نشود.

صادقی: شاید این‌طور باشد. بررسی می‌کنیم.

*اتاق فکر و شوراهای راهبردی در شبکه‌ها بیشتر فرمالیته است یا جلسات پراکنده‌ای دارد و جلسات مستمر آنها هم ماحصلی ندارد. در شبکه شما اوضاع چطور است؟

صادقی: ما سعی کردیم کارشناسان ورزشی اجرایی و کننده کار را به این جلسات بیاوریم که صرفا بحث آکادمیک نداشته باشیم. هر دو هفته یک بار یکشنبه صبح‌ها جلسه داریم و سند راهبردی شبکه ورزش هم در این جلسات شکل گرفت. عبدالحمید احمدی، حبیب کاشانی، غلامحسین شعبانی، مجید شایسته، محمد جمشیدی، مجید ندیری و خسروی وفا از جمله اعضای این جلسات پربار هستند و این عزیزان بحث‌ها را از شرایط کاری می‌سنجند، راهنمایی می‌کنند و استفاده می‌کنیم.

*قرار نیست در شبکه‌تان به بحث ورزش پایه هم بپردازید؟

صادقی: کمتر پرداخته‌ایم. قبول می‌کنم. در برنامه «حرکت از نو» گهگاه به این موضوع پرداخته‌ایم اما در سری جدید این برنامه ورزش دانشجویی، دانش آموزی و پایه را راه‌اندازی می‌کنیم.

*برای چالش پخش بازی‌هایی که تماشاچی خارجی دارند و ممیزی‌ها باعث تغییراتی در نحوه پخش آنها می‌شود چه فکری دارید؟

صادقی: ما در مسابقات زنده، موظف به رعایت شئونات اسلامی هستیم. نمی‌توانیم بگوییم برای اینکه بعضی ناراحت نشوند بانوان با پوشش‌های نامناسب را نشان ‌دهیم. در بعضی از مسابقات که هر دو تیم خارجی هستند و نتیجه نیز اهمیت چندانی برای مردم ندارد چنین مسابقاتی باید ضبط و بعد تدوین شوند و فردای آن روز با اطلاع رسانی قبلی پخش شود و این بهترین شیوه است. اما وقتی پخش مستقیم آن تکلیف می‌شود ما مکلف به رعایت موازین سازمان هستیم و با رعایت موازین بازی ها را برای مردم پخش می‌کنیم. مردم ما عمدتا آنهایی که از شئونات خبر دارند می‌دانند شرایط چگونه است. ما سال گذشته بالای 200 مسابقه فوتبال را پوشش دادیم چرا یک نفر چیزی نگفت چون درست پخش کردیم و شرایط بازی وجود داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.