مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهاد این اداره مبنی بر سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی (شش ساله‌ها) گفت: این پیشنهاد امسال به شکل آزمایشی در چند استان کشور اجرا می‌شود تا حداقل یک سال قبل از دبستان به عنوان دوره تخصصی بهبود اختلالات یادگیری، رفتاری و غیره محسوب شود.

اجرای آزمایشی سنجش سلامت نوآموزان از 6 سالگی

 

دکتر رخساره فضلی در گفت‌وگو با خبرنگار«آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه حضور کودکان در دوره پیش دبستانی فرصت مناسبی برای شناسایی و درمان اختلالات یادگیری، رفتاری و هیجانی است اظهار کرد:‌ البته این امر باید با برنامه‌ریزی و مداخلات موثر تربیتی همراه باشد.

 

وی افزود: در حالی که اگر زمان بگذرد و خانواده یا اولیای مدرسه با تاخیر متوجه این اختلالات شوند، هم تصور کودک نسبت به خودش خدشه‌دار می‌شود و هم خانواده دل نگرانی پیدا می‌کند. از طرفی وقتی به مادر گفته می‌شود فرزندت را به مرکز درمان اختلالات یادگیری ببر، از این که انگ یا برچسب به کودکش بخورد آزرده می‌شود.

 

مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه چنان چه از دوره پیش دبستانی به عنوان فرصتی ملی برای تشخیص و درمان اختلالات مختلف و جبران محدودیت‌های یادگیری بهره‌برداری تربیتی کنیم سرمایه گذاری پربازدهی خواهد بود گفت: به همین دلیل پیشنهاد کرده‌ایم سنجش سلامت نوآموزان برای ورود به دبستان یک سال زودتر انجام شود.

 

فضلی ادامه داد:‌ این پیشنهاد امسال به شکل آزمایشی در چند استان کشور انجام می‌شود تا حداقل یک سال قبل از دبستان به عنوان دوره تخصصی بهبود اختلالات یادگیری، رفتاری و... محسوب شود.

 

وی با بیان اینکه نحوه اجرای این طرح آزمایشی در حال بررسی است گفت: بر اساس این طرح، سنجش سلامت برای پنج ساله تمام انجام می‌شود. چنان چه نتایج حاصله مورد تایید باشد اجرای فراگیر این طرح را مجدانه پیگیری خواهیم کرد.

 

مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: البته باتوجه به حساسیت موضوع و سن کودکان لازم است بدون قضاوت و برچسب زدن به کودکان برای مداخلات مؤثر تربیتی، آموزشی، رفتاری و هیجانی در این دوران برنامه ریزی‌هایی صورت پذیرد، به این منظور هماهنگی اولیه با حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش بخصوص سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است و امیدواریم اثرگذاری این اقدام در آینده قابل توجه باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.