طرح آمریکا برای تاسیس ائتلاف ضد داعش را هر چیزی می‌تواند نامید غیر از اینکه آن را "راهبرد جنگی بر ضد داعش" بنامیم. این طرح ممکن است راهبرد باشد، اما راهبردی برای حفظ و کنترل داعش.

۵ هدف واقعی آمریکا از تاسیس ائتلاف ضد داعش/راهبردی برای حفظ و کنترل داعش

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی البناء، ناصر قندیل تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله ای نوشت که اخیرا و بعد از جمع آوری اطلاعات و مواضع همپیمانان آمریکا و سفرهای دوره‌ای مقامات این کشور از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا به منطقه و مطالعاتی که مراکز مطالعاتی و مشاوران رئیس جمهور آمریکا انجام داده‌اند، باراک اوباما در سخنانی از استراتژی جدید دولتش در جنگ بر ضد داعش خبر داد.

بر اساس این گزارش وی در سخنانی تلویزیونی از کاخ سفید تاکید کرد که کشورش ائتلاف بین‌المللی گسترده‌ای را رهبری می‌کند که در آن کشورهای عربی نیز حضور دارند. وی در سخنان چهارشنبه شب خود البته نامی از این کشورها نبرد، اما تاکید کرد که دخالت نظامی به ریاست آمریکا از طریق هوایی انجام می شود و شامل انتشار نیروهای زمینی در سرزمین‌های خارجی نخواهد بود.

اوباما از کنگره آمریکا خواست تا با اکثریت بالا به راهبرد حمله به داعش رأی دهند. او گفت که طرحش در مقابله با داعش حمله جهانی برای مبارزه با تروریسم است و بر 4 محور استوار است.

وی در تشریح این 4 محور گفت که بر اساس آن این گروهک تخریب شده و عناصر تروریست آن در هر جا که باشند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت، چرا که زندگی و منافع آمریکایی‌ها را تهدید می‌کنند. طرح اوباما همچنین شامل قطع کانالهای مالی داعش و توقف مهاجرت عناصر تروریستی به عراق و سوریه برای کمک به این گروهک تروریستی نیز خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که هماهنگی خوبی در طول حمله نظامی بر ضد داعش با دولت عراق انجام می‌شود. وی ادامه داد که کشورش نیروهای نظامی به عراق نمی‌فرستد و تنها تعدادی برای آموزش در این کشور خواهند بود. وی گفت که ائتلاف بین‌المللی از سوی مخالفان موسوم به اعتدالگرای سوری به رسمیت شناخته خواهد شد تا به راهکاری برای حل بحران سوریه منجر شود. وی گفت که در طول این حملات هماهنگی را با دولت سوریه انجام نخواهد داد.

قندیل تصریح کرد که تمام کسانی که این سخنرانی اوباما را گوش کردند، از مضمون راهبردی سخنان رئیس جمهور آمریکا سوال دارند، چرا که وی سخنان مطبوعاتی ماههای اخیر خود را تکرار کرده و به موضوع تازه‌ای اشاره نکرد. این اظهارات حتی نمی‌تواند یک کودک را قانع کند که طرح اوباما روشمند و دقیق است و می تواند داعش را از بین ببرد.  سخنان وی مصداق بارز این مثل است که "آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی!"

وزیر خارجه و وزیر جنگ آمریکا نیز به جلسات استماع کنگره رفتند تا سخنان رئیس خود را تکرار کرده و تصمیمات دولت اوباما را "استراتژی" بنامند.
همه ناظران منطقه‌ای می دانند که راهبرد آمریکا در حمله هوایی به عراق آنهم در زمانی است که نیروهای داعش از حد مورد نظر آنها فراتر رفته‌اند. از بین بردن کامل داعش که مبتنی بر حضور نیروهای زمینی است، در این طرح جایی ندارد، همانطور که قطع کانال‌های مالی و توقف ورود عناصر جدید برای پیوستن به داعش نیز غیر ممکن است. امیدی به دخالت جدی ترکیه در این طرح وجود ندارد، چرا که خود آمریکا در اجرای دقیق آن جدی نیست.

تمام اهتمام آمریکا در مبارزه با داعش بر پنج نقطه استوار است،

-        اول اینکه مبارزانی که در امارت داعشستان مبارزه می‌کنند، بار دیگر به کشورهای اروپایی و آمریکایی نروند.

-        دوم اینکه این امارت توسعه پیدا نکند و نتواند عربستان سعودی و کردستان عراق و اسرائیل را تهدید کند.

-        سوم اینکه این جنگ به منبعی برای تحرک اقتصادی آمریکا تبدیل شود که از دو دهه پیش تاکنون در رکود اقتصادی به سر می برد.

-        چهارم اینکه این کشور بتواند بحران‌های منطقه را با حفظ ابزار داعش باقی نگه دارد تا زمینه های مداخه سیاسی و امنیتی و حتی نظامی این کشور در منطقه همواره مهیا باشد.

-        نکته پنجم نیز این است که آمریکا نقش‌های تخیلی را برای عروسک های منطقه‌ای خود بتراشد و اکسیژنی برای ادامه حیات به آنها تزریق کند. از جمله این گروه ها؛ گروه موسوم به مخالفان سوری است.

به طرح هایی که اوباما رئیس جمهور آمریکا و جان کری و چاک هیگل وزرای خارجه و جنگ وی گفتند هر نامی می‌شود گذاشت غیر از اینکه آن را "راهبرد جنگی بر ضد داعش" بنامیم. این طرح ممکن است یک راهبرد باشد، اما راهبردی است که برای حفظ داعش و اداره مرزهای تاثیرگذاری این گروه تروریستی در منطقه طراحی شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.