پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین - سعید کوشافر: بازهم شنبه شد و با سبد مملواز خبرهای خواندنی خدمت شما خوانندگان گرامی امدیم ، اگر چه درهفته گذشته سر خط همه خبرهای داخلی وخارجی به سفر نیویورک وزیر خارجه وهیات دیپلماتیک ایرانی و البته سفر رییس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سازمان ملل ختم میشود اما سبدی مملو از خبرهای متنوع اماده کردیم که در ادمه میخوانید.

از ماجرای شاگرد ملحد استادمصباح وکشته شدن ملکه زیبایی داعش تا دیدار احمدی نژاد و سیدحسن خمینی و شایعه روز پسر

***دیدار احمدی نژاد با سید حسن خمینی
رییس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران دکتر محمود احمدی نژاد در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) حضور یافت و پس از زیارت با سیدحسن خمینی دیدار کرد.
رئیس جمهور سابق کشورمان ضمن حضور در حرم امام خمینی (ره) از روند توسعه بازدید کرد.
 حمید بقایی نیز در این دیدار محمود احمدی نژاد را همراهی کرد.
 وی پس از حضور در حرم، با حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی دیدار کرد.

***احتمال رهبری ایران در نبرد علیه داعش
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفته درصورت شکست امریکا، ایران می تواند رهبری نبرد علیه داعش را به عهده گیرد.
 به نوشته دیلی تلگراف (Telegraph)، آقای کری در نشست توجیهی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اظهار داشت: درصورت "ناکامی ناراحت کننده" امریکا در تلاش برای شکست دادن داعش، این وظیفه می تواند به دولت های ایران و سوریه واگذار شود.
این روزنامه انگلیسی افزود: سنارویوی جدید وزیر خارجه امریکا به احتمال زیاد می تواند به معضلی برای کاخ سفید تبدیل شده و سوء ظن سنی ها را درمورد اینکه امریکا مخفیانه به دنبال اتحاد با دولت های شیعه در دمشق و تهران علیه داعش است تشدید کند.
ژنرال های امریکایی درمورد اعزام نیروهای زمینی این کشور به عراق گمانه زنی هایی را مطرح کرده بودند و کاخ سفید روز گذشته را صرف تکذیب این گمانه زنی ها کرده بود.
 آقای کری این اظهارات را زمانی مطرح کرد که با سوالات تند و تیز و خصمانه جمهوری خواهان درخلال جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا مواجه شد.
 مارک روبیو، سناتور جنگ طلب جمهوری خواه، از جان کری پرسید: اگر ژنرال های امریکایی تشخیص دهند که اعزام نیروهای زمینی برای شکست دادن داعش ضروری است، آیا این کار انجام خواهد شد؟
وزیر خارجه امریکا در ابتدا سخنان باراک اوباما مبنی بر "تعهد به عدم اعزام نیروی زمینی تحت هر شرایطی" را مطرح کرد اما در ادامه از چشم انداز مداخله ایران و سوریه در عراق سخن گفت.

***لحن طنز آمیز ظریف در جمع آمریکایی ها
 محمدجواد ظریف، طی جلسه ای در شورای روابط خارجی در واشنگتن که به مدت یک ساعت و به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، درباره این تصمیم آمریکا که در عملیات زمینی شرکت نمی کند و از طریق حمله هوایی، آموزش و اطلاعات با داعش مبارزه می کند، گفت: «برای حل مشکل داعش، باید به آن، به صورت مشکلی وسیع تر از مشکل بخشی از عراق نگریست زیرا اگر داعش در عراق نیز ریشه کن شود در نقاط دیگر وجود دارد.»
 ظریف، داعش را دارای قابلیت بالا برای جابه جا شدن دانست که از طریق ترس و نه از طریق نظامی پیروز می شود.
 او گفت آمریکا شروع عملیات علیه داعش را بسیار دیر شروع کرده است. او بروز داعش را نه امری امروزی، بلکه دیرین دانست که حتی به قبل از جنگ داخلی سوریه و به زمان پس از اشغال عراق توسط آمریکا برمی گردد و افزود بیهوده نیست که آنان خود را فرزندان ابومصعب الزرقاوی می خوانند. با این حال آقای ظریف تاکید کرد که ایران از حضور نظامی در منطقه حمایت نمی کند و به تزریق نیرو نیز اعتقاد ندارد و داعش را محصول اشغال خارجی می داند.
به گزارش صدای آمریکا(VOA)، آقای ظریف تاکید کرد که عراق به نیروی نظامی برای رفع داعش نیاز ندارد و این کار را وظیفه نیروهای عراقی دانست. در عوض، به گفته او، آنچه عراق برای مقابله با داعش نیاز دارد تلاشی هماهنگ و جمعی است که در درجه اول از ارسال منابع مالی و سلاح و تجهیزات برای داعش جلوگیری کند و نیز رفت و آمد اعضای این گروه را از کشورهای همسایه به خاک عراق متوقف نماید.
 محمد جواد ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کنفرانس پاریس که آن را طنز ائتلاف نادمان نامید، گفت امیدوار است که ائتلاف پاریس دست کم بتواند ارسال کمک ها و حمایت ها را برای گروه داعش متوقف کند. آقای ظریف با تاکید بر این که مسئله داعش امری خارجی است که بر عراق تحمیل شده، با لحنی طنزآمیز به حضور نیروهای داعش در عراق اشاره کرد و گفت: «این افراد به عراق پرواز نکرده اند. از ایران هم وارد عراق نشده اند. اما اگر به دور و برتان نگاه کنید می بینید که از همان کشورهایی آمده اند که در ائتلاف پاریس دور یک میز نشسته بودند.»
 
***نفوذ پهپاد اسرائیلی از آذربایجان به مقصد تاسیسات اتمی ایران
بر پایه گزارش‌های جدید، پهپاد جاسوسی رژیم اسرائیل که اخیرا در مسیر یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران توسط جمهوری اسلامی سرنگون شد از پایگاه هوایی جمهوری خودمختار نخجوان در آذربایجان پرواز کرده بود.
به گزارش منابعی که نامشان فاش نشد پهپاد «هرمس» که در تاریخ یک شهریور (۲۳ اوت) پس از طی ۳۰۰ کیلومتر مسافت هوایی توسط  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد به سوی تاسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران در حرکت بود.
 طبق گزارش پرس تی وی، این منابع افزودند افشای محل پرواز این پهپاد اسرائیلی حاکی از نقش باکو در ماموریت جاسوسی رژیم اسرائیل است.
 این پهپاد جاسوسی رادارگریز پیش از رسیدن به مقصد خود توسط یک موشک زمین به هوا هدف گرفته شد.
شایان ذکر است وزیر دفاع جمهوری آذربایجان ارتباط این کشور با پهباد جاسوسی ساقط شده در خاک جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب کرده بود.

***هدیه عجیب یک کارخانه به یک رهبر مذهبی
 رهبر مسیحیان روسیه که برای ایراد سخنرانی به یک کارخانه دعوت شده بود، با یک غافلگیری مواجه شد.
"پاتریاچ کیریل" رهبر مذهبی مسیحیان ارتودکس که برای بازدید و سخنرانی به یک کارخانه هواپیما سازی در شرق روسیه دعوت شده بود، یک فروند جت جنگنده به عنوان هدیه از این کارخانه دریافت کرد.
این کشیش اردوتوکس که از نفوذ بسیاری بر مردم روسیه برخوردار است، یک فروند جت جنگی از نوع SU-35 را به عنوان هدیه از طرف این شرکت دریافت کرده است. او که ارتباط بسیار نزدیکی با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دارد، در سخنان خود خاطرنشان ساخته بود که روسیه نمی تواند و نباید رعیت دیگر کشورها باشد، چرا که خود به اندازه کافی قدرت و ثروت دارد. او همچنین با تاکید بر لزوم تقویت بخش نظامی روسیه اعلام کرده بود: بخاطر اینکه مستقل باشیم و کسی بر ما حکمفرمایی نکند، باید قدرت نظامی قوی داشته باشیم.
کلیسای ارتودوکس که این شخص رهبری آن را بعهده دارد، بیش از 165 میلیون پیرو در روسیه و کشورهای همسایه روسیه دارد و به همین دلیل برخی معتقدند که بیان چنین سخنانی با هدف احیای اتحاد جماهیر شوروی صورت می گیرد.

***درخواست بان کی مون از ایران درباره داعش
دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بان کی مون، دیدار کرد.
 در این دیدار  مسائل مورد علاقه دو طرف، از جمله مسئله هسته ای ایران، منازعات در منطقه، و به ویژه در سوریه و عراق، و وضعیت حقوق بشر در ایران مورد بحث قرار گرفت.
 دبیرکل سازمان ملل  در این دیدار ابراز امیدواری کرد که مسئله اتمی ایران با رسیدن به توافقی جامع حل و فصل شود.
 او همچنین گفت که اعتقاد دارد ایران باید در عراق و سوریه و برای مبارزه با گروه داعش نقشی سازنده برعهده گیرد.
 وب سایت صدای آمریکا در این باره نوشت: ایران در دو کنفرانس بین المللی در مورد مسئله صلح و امنیت در سوریه و عراق شرکت نداشت. کنفرانس بین المللی ژنو به دعوت جان کری و برای بررسی استقرار صلح در سوریه برگزار شد.
 روز دوشنبه نیز به دعوت فرانسه کشورهای جهان در ائتلاف بین المللی برای برقراری صلح و امنیت در عراق در پاریس گرد آمدند. آمریکا با حضور ایران در این کنفرانس مخالفت کرد و آن را «مقتضی» ندانست. اقدامی که با واکنش تند رهبر جمهوری اسلامی روبرو شد.
با این حال پس از پایان اجلاس پاریس، جان کری اعلام کرد که به رغم سخنان تند آیت الله خامنه ای، درها به روی ایران برای کمک به دفع گروه داعش باز است.

***تروریست های ایرانی تبرئه شدند
 سازمان منافقین که جنایت های فراوانی علیه مردم ایران و شیعیان عراق مرتکب شده است، پس از خروج نامش از لیست گروهک های تروریستی در اروپا و آمریکا، این بار هدیه ای دیگر از غربی ها گرفت و از اتهامات پولشویی و دست داشتن در عملیات های تروریستی در دادگاهی فرانسوی تبرئه شدند.
 منافقین که از سال 60 تاکنون تعداد زیادی از ایرانیان اعم از زن و مرد و کودک را با ترور و بمب گذاری به خاک و خون کشیدند و جنایت های فراوانی مرتکب شدند همواره مورد حمایت دولت های غربی قرار داشتند. این گروهک تروریستی در حالی که اعضایش در کشورهای غربی فعالیت های فراوانی داشته و دارند تنها چند مرتبه به صورت نمایشی نامشان در فهرست سیاه تروریست ها قرار گرفت که البته اتحادیه اروپا در سال 2009 و دولت آمریکا در سال 2012 طاقت نیاوردند و نام آن ها را از لیست خارج کردند.
 تروریست های منافق در سال های دفاع مقدس، به جای دفاع از کشورشان به دامان صدام پناه بردند و علیه مردم ایران و شیعیان عراق اسلحه کشیدند. مهم ترین نمود فعالیت های ضد میهنی این گروهک در عملیات مرصاد بود که به قصد تصرف ایران وارد مرزها شدند؛ اا با پاسخ قاطع رزمندگان ایرانی شکست سنگینی را متحمل شدند.
سایت انگلیسی بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN)  که علاقه خاصی به پوشش اخبار منافقین دارد، از دیگر رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی سبقت گرفت و نوشت:
 دادستانی فرانسه از ۹ هوادار سازمان مجاهدین خلق [منافقین] درباره پولشویی و فساد مالی رفع اتهام کرده است. این افراد بیش از ۱۰ سال پیش و به اتهام انجام کارهایی مرتبط با فعالیت‌های تروریستی بازداشت شدند.
در جریان تحقیقات سال ۲۰۰۳، ده‌ها نفر از اعضا یا هواداران سازمان مجاهدین خلق [تروریست های منافق] و 'شورای ملی مقاومت' به ظن دست داشتن در پولشویی یا فعالیت‌های "تروریستی" بازداشت شده و یا مورد بازجویی قرار گرفتند.
۲۴ نفر، از جمله مریم رجوی، از رهبران این سازمان، رسما مورد اتهام قرار گرفته بودند.
 بازداشت‌ها و تحقیقات با واکنش شدید سازمان مجاهدین خلق و هوادارانش روبرو شد. از جمله چندین نفر از هواداران این سازمان دست به خودسوزی زدند که به کشته شدن تعدادی از آنها انجامید.
 با رفع برخی محدودیت‌ها علیه سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۰۶، از شتاب تحقیقات در این زمینه کاسته شد و تنها بررسی اتهامات ۹ نفر باقی ماند، که امروز از این ۹ نفر نیز رفع اتهام شد.
 گفتنی است کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و آلمان مرکز اصلی فعالیت های ضد ایرانی گروهک تروریستی منافقین در سه دهه گذشته بوده است. سال گذشته "شورای ملی مقاومت" دفتر خود را با کمک دولت آمریکا در کنار کنگره افتتاح کرد.

***اظهارات منتشر نشده آیت الله مصباح درباره اختلاف با هاشمی
 دفتر آیت‌الله مصباح یزدی بخشی از گفت‌وگوی منتشر نشده وی با مرحوم آقای عسگراولادی که در تاریخ 11/8/1390 انجام شده بود را به شرح زیر منتشر کرد.
از اوایل انقلاب تاکنون، سلیقه بنده این بوده که در هیچ حزبی مشارکت نکنم. ارادت بنده به مرحوم آقای بهشتی و اظهار لطف ایشان به من، همکاری‌های بنده با مرحوم آقای باهنر در خصوص جمعیت‌های مؤتلفه و ارادت بی‌اندازه بنده به مقام معظم رهبری را همه می‌دانند. همه این دوستان در تأسیس حزب جمهوری اسلامی شریک بودند، اما سلیقه شخصی بنده، شرکت در آن حزب نبود. البته من هیچ‌گاه آن را تخطئه نمی‌کنم، اما می‌گویم: بنده آن کاری را می‌کنم که در پیشگاه خداوند برای آن جوابی داشته باشم.
 پیش از پیروزی انقلاب، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی توسط آقای قدوسی وقتی تعیین کردند که برای صبحانه به منزل ما تشریف می‌آورند. در آن جلسه صبحانه غیر از این دو بزرگوار، شخص دیگری نبود. آقای هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از این‌جا شروع کردند که: ما سال‌ها با هم همکارهای فرهنگی و سیاسی داشتیم، اما مدتی است که تو کنار کشیدی و با ما نیستی. امروز ما یک جبهه ضد امپریالیسم تشکیل دادیم و همه کسانی که با امپریالیسم و استعمار مخالفند باید برای پیروزی در این جبهه مشارکت کنند. ایشان در سخن‌هایشان روی جبهه ضدامپریالیسم بسیار تأکید کردند.
بنده به ایشان عرض کردم: آقای هاشمی! من طلبه‌ای هستم که دغدغه‌ام اسلام است. اگر این یک حرکت اسلامی است و بناست کاری برای اسلام شود، بنده هم هستم. حال، بنده در این جبهه ضد امپریالیسم باید چه کار کنم؟ ایشان گفتند: مسأله شریعتی و شهید جاوید و... را باید کنار گذاشت. حتی ما با مارکسیست‌ها باید اتحاد داشته باشیم! ما باید با تمام گروه‌هایی که ضد امپریالیسم هستند از مارکسیست‌ها، مجاهدین، طرفداران شریعتی تا طرفداران صالحی نجف‌آبادی و دیگران اتحاد داشته باشیم و مخالفت را کنار بگذاریم و فقط با امپریالیسم مبارزه کنیم! گفتم: مطرح کردن صالحی که دیگر معنا ندارد، ولی از من چه می‌خواهید و پیشنهادتان چیست؟ گفتند: بیا و با مجاهدین همکاری کن! گفتم: من آن‌ها را نمی‌شناسم. چیزهایی درباره آن‌ها شنیده‌ام، اما تا آن‌‌ها را نشناسم همکاری نمی‌کنم.
گفتند: ما می‌شناسیم. گفتم: من کار شما را تخطئه نمی‌کنم. شما پیش خدا حجت دارید و کارتان را بکنید،‌ اما من تا آن‌ها را نشناسم، تأیید نمی‌کنم. گفتند: نماز شبشان ترک نمی‌شود، ماهیانه دوازده هزار تومان حقوق می‌گیرند و از این مقدار فقط پانصد تومانش را مصرف و بقیه‌اش را صرف مبارزه می‌کنند، چنینند و چنانند. گفتم: همه این‌ها را که فرمودید درست است، اما برای شما حجت است و برای من حجت نیست. من تا کسی را نشناسم که برای اسلام کار می‌کند،‌ با او همکاری نمی‌کنم. از اول تا آخر این گفت‌وگو مقام معظم رهبری هم نشسته بودند و هیچ نمی‌گفتند و فقط صحبت‌‌های آقای هاشمی بود و جواب‌های بنده. پس از این گفت‌وگو آقای هاشمی با نارحتی منزل ما را ترک کردند و رفتند.
ب یان شد که سلیقه بنده این‌گونه است و این در حالی بود که بسیاری از دوستان ما در آن جبهه به اصطلاح ضد استعماری شریک بودند. البته کمک‌های آقای هاشمی به منافقین را نیز نباید فراموش کرد. چه پول‌هایی که به آن‌ها داد. در حال حاضر هم نمی‌گویم که آن‌ها کار بدی کردند. شاید وظیفه‌شان در آن شرایط همان بود، اما من چون حجتی نداشتم، مشارکت نکردم. شاید من اشتباه کرده باشم، اما اگر اشتباه هم کرده‌ام، خودم را معذور می‌دانم.
به هر حال، سلیقه من از ابتدا تا کنون این گونه بوده است. هر جا فهمیدم حرکتی برای اسلام ضرر دارد، با همه توان به میدان آمدم و ملاحظه هیچ‌چیز را نکردم که کسی خوشش یا بدش بیاید. وقتی نمی‌فهمیدم که چیزی برای اسلام مفید است، کمک نمی‌کردم. به دنبال پست و مقامی هم نبودم. اگر گاهی مسئولیت کوچکی هم عهده‌دار شدم، تشخیص دادم که وظیفه شرعی است؛ وگرنه دنبال چیزی نبودم، نه حزبی و نه جمعیتی. به عنوان یک طلبه درس می‌خواندم، درس می‌دادم و اگر گاهی چیزی می‌گفتم، آن‌جایی بوده که فکر می‌کردم به اسلام ضربه می‌خورد.

***کشته شدن ملکه زیبایی داعش
سایت خبری "بوابة فیتو" مصر در این باره گزارش داد؛ "سامرا کیزونوفیتش" دختر زیبای بوسنی‌الاصل مقیم اتریش که چند ماه پیش به داعش پیوست، جان خود را از دست داد.
سامرا به همراه دوستش " سابینا سیلموفیتش" حدود 6 ماه پیش گم شدند و بعد مشخص شد که این دو از طریق ترکیه به شمال سوریه رفته و به گروهک تروریستی داعش پیوسته‌اند.
داعش به دلیل زیبایی این دو دختر از آنان به منظور به دام انداختن جوانان و جذبشان از طریق شبکه‌های اجتماعی سوءاستفاده می‌کرد.
گفتنی است چگونگی مرگ این زن داعشی تاکنون اعلام نشده است و مشخص نیست در درگیری کشته شده است و یا از طریق بیماری جان داده و یا اینکه خودکشی کرده باشد.

***دخالت آمریکا در سوریه قانونی شد
در میان قانونگذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با جمهوری‌خواهان است، ۲۷۲ نماینده به طرح دولت آن کشور برای تجهیز و آموزش شورشیان سوری "آری" گفتند و ۱۵۶ نماینده نیز با آن مخالفت کردند.
 این در حالی است که پیش از این، گزارش های متعددی از آموزش و تجهیز شورشیان سوری توسط نظامیان آمریکایی منتشر شده است.
مذاکره پیش از رای‌گیری برای این طرح ساعت‌ها به درازا کشید.
وال‌استریت‌جورنال می‌نویسد طی مذاکرات شش ساعته برای رای‌گیری در مورد این طرح، گروهی مخالف آن بودند، چرا که آن را به معنی آغاز دوباره عملیات نظامی آمریکا در منطقه‌ای که آن را ترک کرده‌ است، می‌بینند.
 گروهی دیگر نیز نگران هستند که سلاح و تجهیزاتی که در اختیار شورشیان سوری قرار می‌گیرد، ممکن است به دست گروه‌هایی که نباید، بیافتد و همین خود تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش دهد.
از سوی دیگر گروهی از جمهوری‌خواهان نیز معتقد هستند که راهکار دولت آمریکا علیه افراطیون تا جایی که لازم است، پیش نمی‌رود.
 باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از قانون‌گذاران خواسته بود تا به طرح رای مثبت بدهند. او البته با انجام عملیات زمینی نیروهای آمریکایی در منطقه مخالفت کرده است. این موضوعی‌ است که بسیاری از نمایندگان آمریکا در هر دو مجلس آن کشور نگرانی خود را در مورد آن بیان کرده‌اند.
 
***بخشنامه عجیب داعش برای مواد درسی مراکز تحصیلی
  روزنامه الدیار نوشت: در آستانه شروع سال تحصیلی در مناطق تحت سیطره گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق، مسئولان نظام تحصیلی داعش بخش نامه ای در رابطه با مواد درسی ممنوعه صادر کردند.
 این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: طبق این بخش نامه موضوعات درسی که آموزش آنها در کلیه مدارس و مراکز تحصیلی ممنوع اعلام شده است عبارت از: موسیقی، جامعه شناسی، تاریخ، ریاضی، فلسفه، روان شناسی، فرهنگ ملی، فرهنگ اسلامی و مسیحیت.
نظریه داروین هم در کنار این مواد درسی دیده می شود. رهبران داعش معتقد هستند که علم فیزیک و شیمی علوم الهی بوده و باید در نظام تحصیلی به صورت فراگیری آموزش داده شوند.

***خاطره ای شنیدنی از دانشجوی دانشگاه هامبورگ آلمان
دکتر محمد کاظم کوهی که در آن زمان رزمنده‌ای ۱۹ ساله بوده است، می‌گوید:قرار بود عملیات «بیت‌ المقدس۷» شروع شود. ما در منطقه «بنه» در «شلمچه» مستقر شده بودیم تا وارد عملیات شویم. هوا فوق‌العاده گرم و سوزان و واقعا دیوانه‌ کننده بود.
 ظهر بعد از نماز که از سنگر نمازخانه بیرون آمدم دیدم کفشم را یکی اشتباهی پوشیده و رفته و در این منطقه هم چون همه برای عملیات آماده شده بودند هیچ امکان تدارکاتی اینچنینی وجود نداشت.
 به سیدعلی آقای موسوی که فرمانده ما بود،گفتم:«کفشم نیست»،گفت:«به من می‌گفتی مواظبش می‌شدم.» به ناچار پاچه شلوارم را بالا زدم و بر روی شن‌های داغ و سوزان راه افتادم.دیدم همه می‌گویند: «التماس دعا برادر» و من هم با پای تاول‌زده و سوز فراوان می‌گفتم:«محتاج دعاییم.»
 فهمیدم بچه‌ها فکر می‌کنند به دلیل تقوای زیاد و برای آب شدن گناهان من به عمد با پای برهنه بر روی شن‌های داغ راه می‌روم و حتی بعدا این موضوع را در دل نوشته یکی از بچه‌ها(رزمندگان) از آن ایام دیدم.

 ***خواننده ای که به ایرانی بودنش افتخار می کند
"سیامک رادمنش" معروف به سامی یوسف خواننده جوان و ایرانی‌الاصل و ستاره موسیقی جهان اسلام اخیرا به بهانه انتشار آلبوم جدیدش در لندن طی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌‌های انگلیس با پاسخ‌های هوشمندانه به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخت؛ سامی یوسف درباره آلبوم جدیدش گفت: آلبوم من صوفیانه نیست. صوفی گری در ایران معنای خوبی ندارد و آلبوم من هم صوفی گرایانه نیست. بهتر است بگوییم عرفان و معرفت. آلبوم من عرفانی و معرفت گرایانه است. چیزی که از ابعاد پنهان مذهب صحبت می کند.
سامی یوسف در واکنش به اینکه برخی او را ستاره راک و... می‌نامند، گفت: نه؛ این واژه‌ها را درست نمی‌دانم مثلا نمی‌شود که یک آرایشگر را آشپز بنامیم! این دو تا کار متفاوت است؛ من از یک پیشینه موسیقیایی می‌آیم و از موسیقی‌های مختلف دنیا، از موسیقی سنتی ایرانی و آذری تا موسیقی پاپ هم مطالعه کردم اما موسیقی من هیچکدام از این‌ها نیست. برای همین هم من یک واژه خاص برای نوع موسیقی خودم به کار بردم. موسیقی عرفانی(espritic).
 سامی یوسف در پاسخ به دلیل اصرارش بر موسیقی خاص خود گفت: خیلی‌ها سعی کرده‌اند از موسیقی غربی تقلید کنند و با فرهنگ پاپ و مدل مو و ظاهر غربی و  اروپایی خودشان مطرح بشوند اما  من عاشق سنت هستم.
خبرنگار بی‌بی‌سی که سعی داشت به نوعی سامی یوسف را درباره هویتش سردرگم کند، پرسید: "چرا در مصاحبه‌های خود بر ایرانی بودن خودت اصراری نداری و به این موضوع افتخار نمی‌کنی؟!" اما با پاسخ صریح و قاطع سامی یوسف روبرو شد.
 سامی یوسف جواب داد: من ایرانی هستم و به ایرانی بودن خودم افتخار می‌کنم و اصلا از آن خجالت نمی‌کشم. وقتی در مصر بودم با من مصاحبه می‌شد به من می‌گفتند که نگویم در تهران متولد شده‌ام. نصیحتم می‌کردند که اگر بگویی ایرانی هستی بقیه به خاطر مذهب شیعه ایرانی‌ها از تو حمایت نمی‌کنند ولی من به طور خاص به آن‌ها گفتم من در ایران به دنیا آمده‌ام و عاشق این کشور هستم. حتی اسم زمان تولد من در ایران هم "سیامک" هست.
اما ملی‌گرا نیستم. وطن‌پرستی با ملی‌گرایی متفاوت است، یک جریانی در ایران و برخی کشورهای دیگر هست که خیلی ملی‌گراست. به خصوص‌ ایرانی‌های خارج از ایران. آن‌ها هِی می‌گویند ایران ایران. انگار که دارند ایران را عبادت می‌کنند اما ملی‌گراییِ این طوری منجر به فاشیسم می‌شود.
سامی یوسف در بخش دیگری از صحبت‌هایش، در پاسخ به این سئوال که "چه توصیه‌ای به هوادارانت در ایران داری؟" گفت: نه من نظر خاصی ندارم. من فقط یک موسیقیدان هستم و کارم را هم دوست دارم. اما ما یک مشکل واقعی با هویت داریم. بعضی از ما در دنیای مدرن نمی دانیم کی هستیم. یک راهب تبتی می داند هویتش چیست اما بعضی از ما در دنیای شلوغ غرب گم شده ایم. دلیل این که این حرف را می زنم این است که عده ای از جوانان ایرانی به منچستر یا لندن می آیند و بعد از دو سال می بینی که لهجه گرفته اند و می گویند من انگلیسی هستم! و از هویت خودشان خجالت می کشند...

 ***کمپین با حجاب شدن در یک دانشگاه آمریکایی
دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه مارشال واقع در غرب ایالت ویرجینیا به منظور آشنا سازی دیگر دانشجویان با حجاب اسلامی و از بین بردن تصورات نادرست درباره آن، در محوطه این دانشگاه کمپین حجاب برگزار کردند.
 «سوزان القاسمی» یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه مارشال گفت: هدف از راه اندازی این کمپین معرفی حجاب به دانشجویان غیر مسلمان و احیای انجمن اسلامی این دانشگاه بود.
 وی افزود: ما در محوطه دانشگاه میزهایی گذاشتیم و بر روی این میزها چندین روسری قرار دادیم. عکس العمل دانشجویان دختر پس از پوشیدن روسری برای اولین بار بسیار جالب بود. آنان می گفتند با اینکه روسری بر سر داریم اما هنوز احساس زیبایی می کنیم و حجاب ما را محدود نکرده است.
 به جز دانشجویان اساتید و کارکنان دانشگاه نیز به این کمپین پیوستند،«سی جی پین» استاد اقتصاد گفت: من با شرکت در این کمپین دریافتم که زنان مسلمان با پوشیدن حجاب خود را از دیگر مردان محفوظ نگه می دارند و تنها زیبایی هایشان را برای همسرانشان نمایان می کنند.
***لایک برای کفش های توله سگ و ناخن پاهای خانم بازیگر
 یک خواننده نسبتاً پر طرفدار در اینستاگرام تصویری از توله سگش منتشر می‌کند. زیرش هم می‌نویسد: کفش‌های جدید آقای میکی!
ده‌ها هزار طرفدار آن خواننده، کفش‌های جدید توله سگ را لایک می‌کنند. هزاران نفر هم کامنت می‌گذارند و کفش‌های جدید را به آقای میکی تبریک می‌گویند و قربان صدقه اش می‌روند.
 یک خبرنگار، واقعه را ثبت می‌کند و به خواننده تذکر می‌دهد که این کار در شأن شما نیست. شما الگویید و باید شئون جامعه را رعایت کنید. و جناب خواننده، فی الفور پاسخ کوبنده می‌دهد: زندگی شخصی م است. به شما ربطی ندارد. شما حسودید. شما بدگویید و می‌خواهید مرا خراب کنید...!
 فردا، خبر منتشر می‌شود و طرفداران دو آتشه ی آقای خواننده می‌ریزند توی سایت و آن خبر. و هر توهینی که به ذهن آدمیزاد می‌رسد یا حتی نمی‌رسد را برای خبرنگار می‌فرستند. توهین‌هایی شنیع. به خانواده خبرنگار. به مقدسات. به مقامات مملکتی. به همه چیز. به همه کس. آن قدر که نمی‌شد هیچ یک از آن‌ها را تایید کرد....
تمام شد. دل طرفداران خنک شد. لبخند تلخی هم بر لب خبرنگار نشست: تمام این توهین‌ها برای من اجر و حسنه است. من این خبر رو برای امر به معروف و نهی از منکر تنظیم کردم...
 حمایت یک خواننده دیگر از یک رقاص بدکاره غربی، انتشار ناخن‌های لاک زده یک بازیگر دیگر و هزاران لایک و قربان صدقه از طرف طرفدارانش، انتشار تصویر برهنه فلان هنرمند شهیر در دریا و... . بعضی از این اتفاقات با واکنش‌های منفی روبرو شد و تمام این‌ها با یک جمله توجیه شد: زندگی شخصی م است و به کسی مربوط نیست.

واقعاً زندگی شخصی خودت است؟ اگر زندگی شخصی‌ت است، پس توی صفحه "اجتماعی"ت چه کار می‌کند؟
یعنی نمی‌دانی که این تصویر را همه هوادارانت می‌بینند؟
یعنی تو نمی‌دانی با انتشار یک عکس یا ویدئو در اینترنت، آن تصویر عمومی‌تلقی می‌شود؟
 یعنی تو نمی‌دانی که قداست ساحت هنر، نمی‌گذارد که هر عکس و جمله و رفتاری را در این "حریم بسیار شخصی(!)" به خوردِ مردم بدهی؟
یعنی اصلاً تو همه جزئیات زندگی شخصی ت را در اینستاگرام و فیس بوکت می‌گذاری...؟
جواب اظهر من الشمس است. هر عقل سلیمی‌می‌داند که این‌ها بهانه است و توجیه‌های خنده دار. اما نکته تلخ  و مهم تر آن جاست: این همه لایک و قربان صدقه از طرف مردم؟ آن هم برای قوزک پا؟! برای بدن برهنه در دریا؟ برای کفش‌های یک توله سگ؟!!!

***در «دولت خرافه»، البغدادی ثمره ازدواج شیطان و زنی یهودی است
 تلویزیون رسمی عراق به نام «العراقیه» قرار است از ابتدای ماه آتی میلادی سریال طنزی را درباره «داعش» پخش کند.
در این سریال که این روزها تبلیغات آن روی این شبکه پخش می‌شود، قدرت، شدت و حدت عمل گروه «داعش» مورد تمسخر قرار گرفته است.
 در این سریال که «دولت خرافه» نام گرفته، «ابوبکر البغدادی» خلیفه خود خوانده داعش، ثمره ازدواج و رابطه شیطان و زنی یهودی عنوان شده است.
 همچنین در این سریال که «علی القاسم» آن را کارگردانی کرده است، مجموعه‌ای از شخصیت‌های ملون که یاران نمادین شیطان هستند به تصویر کشیده شده و همچنین شخصیت‌های دیگر عربی و غربی از جمله همسر امیر سابق قطر، استالین و شخصیت‌هایی از فیلم‌های بتمن و دراکولا و ... به تصویر کشیده شده است.
 
***ندامت یک خواننده پاپ
 مهدی مقدم خواننده ای که با وجود انتشار سه آلبوم مجاز، به دلیل همکاری با تعدادی از شبکه های ماهواره ای نتوانسته مجوز برپایی کنسرت را دریافت کند از جریانی که طی یک دهه اخیر با شبکه ها و سایت های مبتذل به جان موسیقی ایران افتاده، حرف زد.
او عنوان کرد: آنهایی که اوایل دهه هشتاد می خواستند به فرهنگ ما لطمه بزنند، خیلی دقیق و درست موسیقی را شناسایی کردند و آنرا وسیله تخریب و تهاجم قرار دادند. چون موسیقی پاپ یک شاخه هنری نوپا بود و از طرف دیگر بین جوان ها بُرد و تاثیر گذاری داشت و از همه مهم تر اغلب کسانی که به عنوان خواننده در آن حضور داشتند جوان های کم تجربه ای مثل من بودند که استعداد فریب خوردن داشتند!
مقدم ادامه داد: اگر درایت مسئولان فرهنگی کشور نبود، موسیقی پاپ در همان سالهای نخست از بین می رفت و چیزی از آن باقی نمی ماند و مردم ما برای تماشای کنسرت ها باید به کشورهای مجاور می رفتند و در مبتذل ترین فضاها، آهنگ های مبتذل را می شنیدند اما با تدبیر مسئولان نه تنها مبارزه را به دشمن نباختیم بلکه الان موسیقی سالم به یکی از دستاوردهای فرهنگی ما تبدیل شده و تاکنون میلیون ها نفر در کنسرت های مختلف داخل کشور شرکت کرده اند.
 خواننده آلبوم های خونسرد و سونامی که بخاطر پخش آثارش از شبکه های ماهواره ای حق فعالیت نداشت و پس از مدت ها از دو سال پیش با آلبوم جدیدش (احتیاط) دوباره به جمع خواننده های مجاز پیوست، گفت: بهترین سال هایی که می توانستم در آن پیشرفت داشته باشم بخاطر فریبکاری شبکه ها و بی تجربگی خودم "دود" شد و وقتی دور و برم خالی شد و هیچ کسی سراغ از من نگرفت و همان جریانی که به دنبال بایکوت کردن موسیقی داخل کشور بود دام خود را برای جوان های دیگر پهن کرد. الان که موج جدیدی از تخریب ها آغاز شده دوست دارم به خواننده های نسل جدید بگویم: فریب دانلود و شهرت را نخورید. هیچ کسی جز سیستم فرهنگی داخل کشور نمی تواند به شما کمک کند.

 
***روایت بازیگر اصفهانی از دیدار با مقام معظم رهبری
جهانبخش سلطانی درباره ملاقات اهالی هنر و سینما با مقام معظم رهبری در بیمارستان محل بستری ایشان اظهار کرد: زمانی که با اهالی هنر و سینما به ملاقات مقام معظم رهبری رفتیم، حضرت آقا با نشاط و خوشروئی همه بچه‌ها را با اسم کوچک صدا می‌کردند.
 وی با بیان اینکه این پانزدهمین بار بود که خدمت مقام معظم رهبری رسیدم، افزود: حضرت آقا شناخت خوبی نسبت به همه اهالی سینما دارند و از من جویا شدند که چرا کم کار می‌کنم و فرمودند که برای رضای خدا کار کنید.
بازیگر سینمای ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری با هوشمندی، هوشیاری و با نشاط کامل از اهالی سینما استقبال کردند، تصریح کرد: خدا را شکر، هیچ عارضه‌ای در وجود مبارک رهبری نبود و همه هنرمندان نیز در این ملاقات حضور داشتند و لبخند مقام معظم رهبری حکایت از رضایت از اوضاع داشت و در فضای بیمارستان و اهالی بیت ایشان نشاط معنوی خاصی برقرار بود.

***شایعات و مصوبه‌ای به نام «روز پسر»
 اخیراً پیامی در شبکه‌های مجازی و اجتماعی با این مضمون دست به دست می‌شود: «به گزارش خبرگزاری حوزه، به پیشنهاد آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، از این پس 15 ذی الحجه، روز تولد امام دهم شیعیان، امام علی النقی به عنوان روز پسر تعیین گردید و از سال 1394 در تقویم رسمی کشور به ثبت خواهد رسید.» و در پی این پیام، نوجوانان و جوانان فرا رسیدن این روز را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
 جدای از اینکه هنوز تا رسیدن پانزدهم ذی‌الحجه (19مهر) بیش از سه هفته باقی مانده است، چنین مطلبی نه در خبرگزاری حوزه، نه در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی و نه در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به چشم نمی‌‌خورد.
با کمی جست‌وجو در فضای مجازی، ریشه این موضوع به اواخر بهار امسال باز می‌گردد که عده‌ای با ایجاد «کمپین ثبت روز پسر در تقویم» این خواسته را مطرح کرده و تأکید داشتند: روز مادر، روز پدر و روز دختر در تقویم وجود دارد اما روز پسر در تقویم ثبت نشده است. البته به نظر می‌رسد مراد از نامگذاری میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) به روز جوان، همان روز پسران باشد.
گذشته از این بحث، نتایج دیگر جست‌وجو در فضای مجازی این نکته را پررنگ می‌کند که پخش چنین شایعه‌ای (نامگذاری روز میلاد امام علی‌النقی به روز پسر) در سایت‌های معاند جمهوری اسلامی و مخالف اسلام نمود بیشتری دارد و اکثر این سایت‌های مجهول‌الهویه، با طرح این موضوع سعی در هجمه به ساحت مقدس امام هادی النقی(ع) را دارند.
شاید بد نباشد دفعه بعدی که چنین پیام‌هایی را از طریق پیامک، وایبر، واتس‌اپ، تانگو، لاین و ... دریافت کردیم، قبل از فوروارد کردن آن کمی بیاندیشیم و صحت و سقم آن را جویا شویم.

***لغو "ممنوعیت حجاب" در بسکتبال
 فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) اعلام کرده است که بازیکنان این رشته ورزشی، «در یک دوره آزمایشی» و «برخی رقابت‌ها» اجازه دارند تا از پوشش ویژه موی سر، مانند «حجاب» و «دستار» استفاده کنند.
 فیبا بار دیگر در سال ۲۰۱۵ حجاب مشروط زنان بسکتبالیست در این دوره دوساله را بررسی می‌کند و در مورد آن تصمیم نهایی می‌گیرد.
 اجلاس فیبا در حاشیه جام جهانی بسکتبال مردان، اجازه داده است تا برای یک دوره آزمایشی دو ساله، بسکتبالیست‌های زن با پوشش ویژه موی سر در رقابت‌های بین المللی شرکت کنند.
براساس قوانین پیشین فیبا، بازیکنان حوزه بسکتبال، فقط مجاز به استفاده از پیشانی بند پنج سانتیمتری برای کنترل عرق و موهای خود بودند.
این قانون در سال‌های اخیر، مخالفت‌هایی را در پی داشت مبنی بر اینکه فیبا علیه مسلمانان و بازیکنان سیک که به دلایل مذهبی از پوشش سر استفاده می‌کنند، تبعیض قائل می‌شود.
 
***شیطان پرستی، دین رسمی آمریکایی
**شبکه خبری "راشا تودی" در گزارشی از تصمیم مقامات آموزشی فلوریدا برای تبلیغ آزادانه ادیان در مدارس و اقدام متعاقب "معبد شیطانی" برای ترویج شیطان پرستی در میان دانش آموزان مدارس خبر داد.
 بر اساس این گزارش، چندی پیش سیستم آموزشی ایالت فلوریدای آمریکا تصمیم به صدور مجوز برای انتشار مطالب مذهبی مربوط به هر فرقه ای در میان دانش آموزان مدارس کرد. فرقه شیطان پرستی "معبد شیطانی" پس از تصویب این قانون اقدام به تبلیغ و انتشار جزوه هایی در مورد فلسفه و اعمال شیطان پرستانه در میان دانش آموزان کرد. همچنین این فرقه به دانش آموزان اعلام می کند که از نظر قانونی حق اجرای مراسم شیطان پرستی را دارند.
 سخنگوی فرقه شیطان پرستان اظهار داشت "ما فکر می کنیم رفتار مسؤولانه این است که به دانش آموزان امکان دسترسی به نظرات مذهبی مختلف داده شود و تنها صدای یک مذهب و آیین به گوش آن ها نرسد. من مطمئن هستم که تمامی دانش آموزان فلوریدایی از دین مسیحیت و انجیل اطلاع کافی دارند اما احتمالا این اولین برخورد آن ها با اعمال شیطان پرستی واقعی است. فکر می کنم بسیاری از دانش آموزان علاقه زیادی خواهند داشت که بدانند ما چه چیزی برای عرضه کردن به آن ها داریم".


***شاگرد استاد مصباح در معرض الحاد!
 آیت الله مصباح یزدی درمراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه قم، خطاب به حضار اظهار داشتند: «انگیزه های طلاب نباید تضعیف شود و این مسأله نیازمند آن است که در ابتدا طلاب انگیزه های خود را از طریق دانش و معرفت و عوامل شناختی بالا ببرند.»
ایشان در ادامه به ذکر خاطره‌ای پرداخته، گفتند: «چهل سال پیش شاگردی داشتم که بی نهایت در درس موفق بود و در تهذیب و اخلاق هم مثال زدنی بود و در ابتدای هر درس تا دست اساتید خود را نمی بوسید نمی نشست؛ در اداره کلاس هم همیشه یار من بود.
ولی همین ضعف در عوامل شناختی و انگیزه ها باعث شد که امروز حرف هایی بزند که نزدیک به الحاد است؛ چنین افرادی باید عبرت دیگران باشند تا بدانند که چگونه ممکن است یک انسان از این همه پاکی و تقوا به چنین جایی برسد.»
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: «یکی از وظایف طلاب علاوه بر مطالعه مداوم و دقیق و عمیق، یافتن پاسخ تمام شبهاتی است که در ذهن او در خصوص دین و حوزه شکل می گیرد. تحصیل در حوزه نیز دقیقا بر اساس همین دو عامل شکل می‎گیرد، ولی در ادامه ممکن است شناخت و انگیزه ومیل نیز به نسبت هم تغییر کنند و باعث تغییر در عمل اختیاری فرد شود؛ مثل اینکه ما اسلام را با تحقیق و علم پذیرفتیم و امروز باید انگیزه های آن را نیز در خود تقویت کنیم.»

***رفسنجانی جزو ۱۰ دانشمند برتر دنیاست!
 سایت "هاشمی رفسنجانی" در یادداشتی به نقل از یکی از روحانیون حوزه علمیه قم نوشته است:
آزمایشگاه و پیرایشگاه تفکر آقای هاشمی در خودشان است. بدون اینکه اصلا این چیزها به فکرش باشد، بدون اینکه این چیزها را اصلا دنبالش بوده باشد یا کسی برایش گفته باشد. لذا من عرض می کنم آخوندی ایشان به مراتب ضعیف تر از علمی بودن ایشان است. و من عرض می کنم اگر شما در دنیا همین امروز همه این چند میلیارد بشر دنیا را جمع کنند بخواهند ده نفر دانشمند یا ده نفر سیاستمدار یا ده نفر متفکر جدا کنند، به نظر من ایشان در آن ده نفر قرار می گیرد. به طور طبیعی باشد یعنی حب و بغض نکنند و امروز هم در جهان که بروی نسبت به ایشان یک چنین برداشتی هست که ایشان یک تفکری دارد، زمینه ای دارد.

***آیا دیدار چهارشنبه رئیس جمهور قابل توجیه است؟
 اوائل شهریور ماه بود که روابط عمومی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفته و سرنگون شده است.
 طبق اطلاعیه، هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریزبوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

 از همان لحظه ای که خبرسرنگونی پهپاد اسراییلی «هرمس ۴۵۰»منتشر شد یکی از سوالات مهمی که مطرح می شد این بود پهپاد قبل از رسیدن به تاسیسات نظنز  چه مسیری را طی کرده و از کجا عملیاتش را اغاز کرده است. در این بین نام برخی از دولت ها از جمله یکی از کشورهای عربی و یا یکی از همسایگان شمالی ایران که مرتکب این اقدام خصمانه علیه ایران شده اند در راس گمانه زنی ها قرار گرفت و در این میان همه منتظر برخورد با کشور مبدا پرواز بودند.

 گفتنی است سردار سید مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، همان موقع اعلام کرده بود پهپاد از یکی از کشورهای منطقه شمال جمهوری اسلامی ایران که در گذشته در منطقه سرزمینی اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده، به سوی ایران ارسال شده است. در پی اسن سخنان بود که بیشتر گمانه زنی ها جمهوری آذربایجان را نشانه رفت.

 این در حالی است که امروز سایت پرس تی وی گزارش داده افشای محل پرواز این پهپاد اسرائیلی حاکی از نقش باکو در ماموریت جاسوسی رژیم اسرائیل است. به گزارش پرس تی وی، پهپاد «هرمس» که در تاریخ یک شهریور (۲۳ اوت) پس از طی ۳۰۰ کیلومتر مسافت هوایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد به سوی تاسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران در حرکت بود.

 اگر چه آژانس تا الان واکنش جدی به این موضوع نداشته اما حدود سه هفته پس از سقوط پهپاد، دیروز حجت الاسلام روحانی با وزیر اقتصاد آذربایجان «شاهین مصطفی یف» دیدار و خواهان گسترش روابط با جمهوری آذربایجان شد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه نهال روابط دوستانه و صمیمانه ایران و آذربایجان باید تنومندتر شود، گفت: نباید به کشورهای ثالث اجازه دهیم که در روابط صمیمی تهران - باکو اخلال ایجاد کنند.

 حال سوال این است مبدا کشوری که پهپاد از آن برخواسته کدام کشور بوده و اینکه آیا مقامات اجرایی جمهوری اسلامی ایران به این اطمینان رسیده اند که آذربایجان در این قضیه نقشی نداشته است. در غیر این صورت سه هفته پس از این اتفاق انجام دیدار رئیس جمهور با وزیر آذربایجانی و تاکید بر گسترش روابط، آیا مبتنی بر منافع ملی است؟

***اعتراض اقتصاددان اصلاح طلب به آمارسازی در دولت

دکتر حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ضمن اعلام این مطلب در واکنش به انتشار خبر رشد 2/5 درصدی اقتصاد گفت: نمی‌شود ظرف سه هفته شرایط اقتصادی کشور رشد کند و رئیس جمهور بگوید از رکود عبور کردیم. کسانی این آمارها را می‌دهند و با عجله هم تلاش می‌کنند از زبان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بیان شود. این خدمت به کشور نیست، بلکه خیانت است. این خبر خوشی نیز نیست و مردم بهتر می‌فهمند که این آمارها صحت ندارد.
 این اقتصاددان به الف گفت: مردم این آمارها را باور ندارند چرا که آنها هستند که از نظر اقتصادی با وضعیت بد مواجه هستند.
اقتصاددان اصلاح‌طلب اضافه کرد: این آمارسازی‌ها اعتماد عمومی را کم می‌کند و دولت باید از این اقدامات تبلیغاتی جدا حذر کند.
 راغفر ادامه داد: به نظر من ارائه آمارهای نادرست یک نوع بی‌اعتمادی آمارها را به دنبال دارد، نهادینه شدن آمارسازی خطرناک است و دولت باید جداً از آمارسازی خودداری کند.
 راغفر ادامه داد: این نرخ رشدی که اعلام می‌شود اصلاً هیچ نسبتی با ظرفیت اقتصادی ندارد و متأسفانه میانگین رشد بلند مدت که حدود سه درصد است نیز اصلاً با ظرفیت‌های اقتصادی ایران که می‌تواند رشد دو رقمی را نیز به سهولت تجربه بکند خیلی فاصله دارد.
 وی افزود: تفکر ورشکسته‌ای متأسفانه حداقل 25 سال است که اقتصاد کشور را رقم می‌زند کماکان ادامه دارد و تا اینجا اصلی‌ترین قربانی هم تولید است و مادامی که تولید صنعتی محوریت صنعت کشور را تشکیل ندهد این فرایندها فقط به بدتر شدن وضعیت اقتصادی کمک می‌کند.

***دو اظهارنظر عجیب روحانی و ظریف که تیتر یک رسانه‌های غربی شد
در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک که احتمالا باید آن را "نیویورک یک" نام نهاد، دو اظهار نظر از دو دولت‌مرد ارشد ایرانی منتشر شده که نه لحن آنها قابل توجیه است و نه محتوای آنها.
 حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم که هنوز عازم نیویورک نشده است، در تهران و گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا انتقادی را از آمریکا مطرح کرد که رسانه‌های جریان غالب غربی با کمال میل آن را به تیتر خود در انعکاس سخنان رئیس دولت بدل کردند: «چرا آمریکا از نیروی زمینی علیه داعش استفاده نمی‌کند؟»
 عین عبارات ریاست محترم جمهوری به نقل از سایت ان‌بی‌سی بدین شرح است:
«آیا آمریکایی‌ها از دادن تلفات در عراق می‌ترسند؟ آیا آنها از اینکه سربازانشان کشته شوند در جنگی که ادعا می‌کنند علیه تروریسم است، در هراسند؟»
«اگر می‌خواهند از هواپیما و هواپیمای بدون سرنشین استفاده کنند، به‌طوری که هیچ یک از آمریکایی‌ها مجروح نشود، آیا به این ترتیب می‌توان بدون سختی و ایثار با تروریسم جنگید؟ آیا بدون آن (سختی و ایثار) می‌توان به یک هدف بزرگ دست یافت؟ در تمام مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، کسی پیروز است که آماده ایثار باشد.»
«شاید در بعضی شرایط حملات هوایی لازم باشد... به‌هر حال، حمله هوایی باید با اجازه مردم و دولت آن کشور انجام شود.»
 برداشت رسانه‌های غربی از سخنان فوق این بوده است که رئیس‌جمهور ایران از اینکه واشنگتن از نیروی زمینی در عراق استفاده نمی‌کند، ناراحت است. لحن ظاهری سخنان آقای دکتر روحانی نیز همین برداشت را اقتضا می‌کند.
حتما آقای دکتر روحانی خود می‌دانند که اگرچه داعش دارای پایه‌های عقیدتی هست اما در شکل‌گیری و تقویت آن، شرایطی که آمریکایی‌ها با اشغال عراق و به راه انداختن جنگ علیه دولت سوریه به‌وجود آورده‌اند، نقش داشته است.
 از سوی دیگر، دولت‌مرد دیگری به‌نام محمدجواد ظریف، در لحن گفتار نامناسب، گوی سبقت را از رئیس خود ربود، آن هم در نیویورک. وی در تعبیری که از گروهک تروریستی داعش ارائه کرد، دقیقا از عبارات باراک اوباما استفاده کرد و خواسته یا ناخواسته، بر تعبیر وی از گروهک تروریستی داعش صحه گذاشت: «من این گروه را نه دولت می‌دانم و نه اسلامی و همانگونه که رئیس جمهور اوباما به این مسئله اشاره کرد آنها یک گروه اسلامی نیستند و تنها یک تشکیلات تروریستی هستند.»
اگرچه نمی‌توان تعبیر اوباما از داعش را نادرست تلقی کرد – که داعش نه واقعا دولت است و نه اسلامی – اما تمسک جستن ظریف به سخنان وی برای تعبیر داعش را قطعا می‌توان ناصواب دانست. ظریف به‌عنوان وزیر خارجه یک کشور خاورمیانه‌ای، جمله‌ای برای تعبیر داعش نیافته بود که به سخنان اوباما متوسل شد؟
 رئیس دستگاه دیپلماسی دولت روحانی، در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا اظهار داشت: «من فکر می‌کنم اگر شما حصول هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق بسیار بهتر است.»
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.