گروه اقتصادي- خوش قلم  - سرانجام بعد از دوسال، دادگاه اروپا به لغو تحریم بانک مرکزی ایران رأی داد.

 تحریم بانک مرکزی ایران لغو شد

به گزارش رسانه‌ها، اتحادیه اروپا در ژانویه 2012 بانک مرکزی ایران را تحریم کردکه در پی آن دارایی‌های این بانک نیز در اروپا مسدود شد.در سال قبل از آن نیز بانک مرکزی از سوی آمریکا تحریم شده بود.

 اما دادگاه اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد، تصمیم سال ۲۰۱۲ شورای اروپا برای تحریم و انسداد دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود.

دادگاه اتحادیه اروپا می‌گوید، شورای اروپا برای ادعای خود هیچ دلیل و مدرکی ارایه نکرده و به هیچ نقل و انتقال مشخصی اشاره نکرده است و از این رو، این تصمیم باید لغو شود.

در ژانویه 2012 اتحادیه اروپا تصمیم گرفت بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار دهد. به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران، دارایی‌های این بانک نیز در اروپا مسدود شد.

حال شعبه بدوی دادگاه اتحادیه اروپا در حکم خود تأکید کرد: قرار گرفتن نام بانک مرکزی ایران در فهرست تحریمها، اقدامی نادرست و توجیهات ارایه‌شده از سوی اتحادیه اروپا، «به روشنی ناکافی» است.

این حکم بدوی که در سایت این دادگاه منتشر شده، بخشی از تحریمهای ضد بانک مرکزی را فاقد توجیهات روشن دانسته است.

درهمین حال روزنامه فایننشال تایمز نوشت: رأی دادگاه اتحادیه اروپا در ارتباط با لغو تحریم بانک مرکزی ایران، تمایل اروپا برای استفاده از منابع اطلاعاتی نامشخص برای اعمال تحریمها را زیر سؤال خواهد برد.

فایننشال تایمزنیز نوشت: دادگاه اتحادیه اروپا در بروکسل اتهامهای وارده علیه بانک مرکزی ایران از سوی شورای اروپا را به دلیل نداشتن شواهد و مدارک معتبر، قابل دفاع به لحاظ حقوقی ندانست.

به نوشته این روزنامه، دادگاه اتحادیه اروپا حکم داد که ادعاها و موارد اقامه شده علیه بانک مرکزی ایران تنها براساس شواهد محرمانه یک عضو دولتی ناشناس استوار بوده و قابل دفاع نیست.

فایننشال تایمز افزود: دادگاه اتحادیه اروپا موارد اقامه شده علیه بانک مرکزی ایران از سوی شورای اروپا در سال 2012 میلادی را مبهم و فاقد جزییات خوانده و گفته است که این دلایل برای الزامات موارد حقوقی کافی نیست.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد بانکی ایران که نامش را فاش نکرد، افزود: تصمیم دادگاه اتحادیه اروپا ممکن است آمریکا را متوجه این مسأله کند که ادامه تحریم ها علیه ایران مشکل خواهد بود.

فایننشال تایمز همچنین به نقل از یک مقام شورای اتحادیه اروپا نوشت: رأی این دادگاه، اعمال تحریم براساس منابع اطلاعاتی ناشناس را با چالش بیشتری مواجه خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.