معتمدی:   قدس ویژه خراسان - استاندار خراسان رضوي با بیان اینکه تاکنون 44 درصد بودجه عمرانی استان اختصاص یافته است، اظهار داشت: ...

صادرات استان 20 درصد افزایش یافت

 این یک رکورد بسیار امیدوارکننده‌ای است، در حالیکه در سال گذشته تنها 33 درصد بودجه عمرانی به استان اختصاص داده شد.

رشیدیان در بازدید از سه واحد تولیدی شهرک صنعتی کاویان افزود: در سفر دولت به استان اختصاص صد درصدی بودجه استانی وعده داده شد که مربوط به ظرفیتهای عمرانی و اشتغال خراسان رضوي است.

وی اضافه کرد: در این سفر علاوه بر آن رقمهای اضافه‌ای نیز مصوب شد که می‌توان به 750 میلیارد ریال برای 129 پروژه مصوب استان اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر بتوان 107 پروژه را تا پایان سال به اتمام رساند، این مسأله برای شرایط استان مهم خواهد بود.

استاندار خراسان رضوي تصریح کرد: تسهیلاتی برای استان از سوی بانکها در نظر گرفته شده که هنوز جذب نشده است و باید موانع آن برطرف شود.

تورم 8/19 درصدی استان

رشیدیان با اشاره به وجود تورم بیش از 40 درصد کشور در سال گذشته گفت: این رقم اکنون به 22 درصد رسیده که در خراسان رضوی 8/19 درصد است.

استاندار خراسان رضوي خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای استان گسترش صادرات است که از منفی 18 درصد در فروردین ماه سال گذشته، در مردادماه امسال به دو درصد رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه از تمام ظرفیتهای مدیریتی استان در راستای گسترش صادرات به منظور افزایش تولید و اشتغال برای جوانان جویای کار استفاده می‌شود، یادآور شد: مهمترین بحثی که در بازدید از مراکز و واحدهای صنعتی استان دنبال می‌شود، حل مسایل و مشکلات بخش تولید است.

رشیدیان ادامه داد: بهره بردن از ظرفیتهای بالقوه موجود در صنعت استان هدف اول است تا بتوان اشتغال را افزایش و بیکاری را کاهش داد و دیگر اینکه با افزایش صادرات، کشور را از واردات برخی کالاها بی‌نیاز کرد.

وعده بخش تولید

وی خاطرنشان کرد: در جریان بازدیدهای انجام شده از واحدهای صنعتی استان، مدیران این واحدها وعده دادند که در مقابل حل برخی مشکلات که این واحدها در حوزه منابع مالی دارند و یا تسهیل در اقدامهایی که دستگاه‌های دولتی باید برای آنها داشته باشند؛ کمک کنیم در مقابل آنان نیز اشتغال و تولید ایجاد کنند.

وی در حاشیه این بازدیدها در جمع خبرنگاران درباره اختصاص تسهیلات و وام به بنگاه‌های تولیدی به عنوان یکی از مشکلات اصلی این واحدها اظهار داشت: پرداخت تسهیلات مختلفی در رابطه با مسایل صنعتگران مورد موافقت قرار گرفته است که از جمله می‌توان به کمک یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل فاینانس اشاره کرد که تاکنون تنها یک میلیارد دلار آن جذب شده است.

لزوم اختصاص تسهیلات بیشتر بانکی برای استان

استاندار خراسان رضوي خاطرنشان کرد: 500 میلیون دلار باقیمانده باید با کمک صنعتگران تا قبل از آذرماه جذب شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات دیگری نیز مصوب شده که هنوز جذب نشده است؛ افزود: با توجه به وجود 6 هزار واحد صنعتی در استان که بیش از 92 درصد آن خصوصی هستند، بنابراین سیستم بانکی باید تسهیلات بیشتری برای استان اختصاص دهد.

رشیدیان درباره معوقه‌های بانکی واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان رضوي تصریح کرد: باید برای واحدهایی که در حال حاضر تولید و صادرات دارند، اما دارای معوقه‌های بانکی هستند، بخشودگی جرایم دیرکرد مناسبی در نظر گرفته شود.

به گفته وی، اگر قرار است تولید استان و کشور در سطح منطقه و بازارهای جهانی رقابت کنند باید قیمت تمام شده کالا کاهش یابد که یکی از راه‌های تحقق آن اعطای تسهیلات با نرخ مناسب برای صنعتگران از سوی بانکهاست.

نبود دستگاه تقویت فشار گاز

فرماندار فریمان نیز با بیان اینکه کارهای اولیه در خصوص فاز دو شهرک صنعتی کاویان انجام شده است، گفت: فاز سه نیز بحث تملک آن انجام شده است.

رزم‌آرا با اشاره به مشکلات شهرک صنعتی کاویان اظهار داشت: مشکلات فاز یک و دو این شهرک در مرحله اول گاز است، گرچه برای فاز دو گاز وصل شده، اما دستگاه تقویت فشار مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه پست برق نیز یکی دیگر از نیازهای اساسی این شهرک است، گفت: تأمین آب نیز مسأله دیگری است که باید برای فازهای دو و سه برنامه‌ریزی کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات این شهرک را در حوزه ارتباطات اعلام کرد و افزود: فاز دو شهرک فاقد تلفن ثابت است، ضمن اینکه واحدهای تولیدی مستقر در بحث اینترنت و فضای مجازی با مشکل مواجهند.

وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه شهرک صنعتی کاویان نیز از دیگر نیازهاست؛ اضافه کرد: بحث بعدی مربوط به مطالبات صنعت از شرکتهای دولتی بویژه در بخش وزارت نیروست که هنوز این مطالبات از سوی این شرکتها محقق نشده است.

وی ادامه داد: چند کارخانه در شهرک صنعتی کاویان به دلیل اینکه نتوانستند این مطالبات را وصول کنند، با مشکل مواجه شده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.