مرتضی روشنی:  قدس ویژه خراسان - پنجشنبه و جمعه‌ای که گذشت، شهروندان مشهدی و زائران مراجعه کننده به 18 جایگاه سوخت گاز CNG با مشکلی به نام تعطیلی روبه‌رو شده و برای تأمین سوخت مورد نظر خود با مشکل مواجه شدند.

تعطیلی 18 جایگاه سی ان جی مشهد و سرگردانی مردم و مسافران

چرایی این اتفاق را در صحبتهای مسؤولان مربوطه می‌توان یافت. رئیس انجمن سی ان جی خراسان رضوي در این باره می‌گوید: تعطیلی جایگاه ها مربوط به پرداخت نشدن قبض گاز جایگاه در تاریخ مشخص شده است.

رضوی راد ادامه می‌دهد: پیش‌تر قبضهای گاز به صورت ماهیانه صادر می‌شد، اما از چندی پیش مدیریت گاز کشور به تمامی استانها بخشنامه ای را ارایه کرده مبنی بر اینکه قبضها از این پس به صورت هفتگی ارایه می‌شود و وجه آن دریافت خواهد شد.

عضو هیأت مدیره انجمن CNG کشور می‌افزاید: مطابق این دستورالعمل، قرائت کنتور روزهای شنبه و یکشنبه است و صدور قبض و توزیع آن روزهای دوشنبه و سه شنبه صورت می‌گیرد و جایگاه‌داران تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه برای پرداخت مبلغ مهلت دارند، در غیر این صورت گاز جایگاه قطع خواهد شد!

رضوی راد با انتقاد از این طرح می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از جایگاه های شهر مشهد به صورت شرکتی هستند و برای پرداخت مبلغ چک به گرفتن امضای مدیرعامل و طی کردن پروسه اداری نیاز دارند که زمان بر است، این مهلت اندک برای جایگاه داران مشکلات زیادی را به وجود آورده بخصوص اینکه شرکت گاز نیز روز پنجشنبه تعطیل است و تأکید کرده پرداخت وجه تنها زمانی پذیرفته است که در سامانه مالی این شرکت ثبت شود، بنابراین اگر جایگاهی به موقع نتواند قبض را پرداخت کند، حداقل 48 ساعت تعطیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه از مبلغ 450 تومان برای هر مترمکعب گاز تنها 70 تومان آن متعلق به جایگاه و بقیه سهم شرکت گاز است، اظهار می‌دارد: انجمن CNG کشور پیش‌تر طرحی را مبنی بر استفاده از کارت هوشمند به وزارت نفت ارایه کرد که مطابق آن مصرف کننده با کارت هوشمند پول را مستقیم به حساب خزانه بریزد تا این مشکلات به وجود نیاید، اما هنوز وزارت نفت موافقت یا مخالفت خود را در این باره اعلام نکرده است.

وی می‌گوید: از آنجا که شهر مشهد به خاطر موقعیت زیارتی و استراتژیک خود دارای جایگاه ویژه است، پیشتر در استانداری کارگروه CNG تشکیل شد که بالاترین مرجع رسیدگی به تعطیلی جایگاه ها باشد و مطابق بخشنامه های آن، برای تعطیلی یک جایگاه حداقل دو بار اخطار و مهلت زمانی 72 ساعت تعیین شده بود که در این فاصله فرصت کافی برای پرداخت بدهی وجود داشت، اما اکنون این فرصت گرفته شده است.

اما مسؤول نظارت بر جایگاه های سوخت CNG شرکت پخش فراورده‌های نفتی خراسان رضوی در این باره می‌گوید: از آنجا که قرائت کنتور و وصول وجه جایگاه‌ها زیرنظر مستقیم شرکت گاز است، ما در این باره مسؤولیتی نداریم.

فضلی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از مشکلات به وجود آمده، به شرکت گاز پیشنهاد کرده ایم مهلت پرداخت را روز دوشنبه تعیین کند تا جایگاه داران با تعطیلی بانکها و شرکت گاز مواجه نشوند و مهلت زمانی مناسبی داشته باشند.

وی اظهار می‌دارد: البته براین باوریم چون وجه دریافتی گاز به صورت نقدی است، جایگاه داران باید تدابیری را پیش بینی کنند تا به موقع وجه مورد نظر را که بیت المال است بپردازند.

عضو کارگروه CNG استانداری هم دراین خصوص می‌گوید: تعطیلی جایگاه ها مربوط به پرداخت نکردن به موقع قبضها مطابق بخشنامه جدیدی است که به شرکت گاز ابلاغ شده، البته هنوز این بخشنامه به دفتر کارگروه نرسیده است.

مشکینیان درپاسخ به اینکه آیا کارگروه قادر به دخالت و جلوگیری از این بخشنامه است؟ می‌گوید: از آنجا که این بخشنامه به صورت مستقیم از وزارتخانه ارسال شده، مصوبات کارگروه در آن قابل اجرا نیست، مگر اینکه شخص استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی دستور خاصی را در این زمینه ابلاغ کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    به هرکی از خواب بیدارشده جایگاه دادید
  • حمید IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    برو بابا
  • K IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    وقتي ميريم پمپ و گاز ميزنيم معمولن مبلغ رند نيست و خورده دار هستش. بيشتر پمپ گازها يا كارت خوان ندارند يا پول خورد و بقيه پول ما رو هم نميدن. يك جايگاه هم كارتخوان داشت نوشته بود رند كارت بكشيد! بلااستثناء هم به سمت خودشون رند ميكنند! مگر رضايت مردم براي شما ارزشي ندارد؟ اعتراض كه ميكنيم مگويند پول خورده بدهيد! وقتي هم دوباره به همان جايگاه مراجعه ميكنيم و ميگوئيم آقا قبلن فلان مبلغ از شما طلبكار هستم ميگويند مگر از من ميخواي؟ همين ديروز يكي از جايگاه داران بخاطر فقط25تك تومني دنبالم راه افتاد و سوت زد! بيشتر آنها به رند كردن و خوردن پول مردم عادت كرده اند! خواهشمندم به اين موضوع رسيدگي كنيد و با گذاشتن كارتخوان و آموزش افراد به اينكه دقيقن همان مبلغي كه دستگاه نشان ميدهد را از افراد كم كنند يا پول آنها را به درستي برگردانند. مگر آنكه خود فرد راضي باشد.