دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوی گفت: در سال تحصیلی جدید، 200 دانشجوی زن و مرد خارجی، در مراکز آموزش عالی آستان قدس رضوی مشغول به تحصیل خواهند شد.

تحصیل 200 دانشجوی خارجی در مراکز آموزشی آستان قدس رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر سید جلال حسيني بیان کرد: دانشگاه امام رضا(علیه‌السلام) در سال تحصیلی جدید، میزبان 180 دانشجوی زن و مرد خارجی از کشورهای عراق و افغانستان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز میزبان 20 دانشجوی مرد خارجی از کشورهای افغانستان، سوریه و پاکستان است که این دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، كه از سالهاي قبل پذيرش شده اند، در سال تحصیلی 94- 93 در این دو دانشگاه به تحصیل مشغول خواهند شد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم اسلامي رضوي با رويكردي تلفيقي حوزوي و دانشگاهي و دانشگاه امام رضا(علیه‌السلام) از ابتدای تاسیس تاکنون، حدود 150 فارغ التحصیل دانشجوی خارجی داشته اند.

حسيني، تاسيس 2 مركز مهم آموزش عالي با رويكردهاي خاص برگرفته از منويات توليت آستان قدس رضوي را از جمله اقدامات موثر و مفيد آستان قدس رضوي برشمرد و اظهار کرد: هدف اصلي آستان قدس رضوي از ايجاد و توسعه سياسي آموزش عالي فرامرزي، معرفي و ارتقاء موقعيت ملي، منطقه‌اي و جهاني مراكز آموزش عالي این نهاد، با هدف ترويج معارف رضوي و اشاعه فرهنگ ناب شيعه در منطقه و جهان اسلام است.

وی عنوان کرد: با توجه به سند چشم انداز آموزش عالي كشور در سال 1404، نظام آموزش عالي به عنوان بنيان علم و فناوري كشور، نظامي رقابت پذير، سرآمد در منطقه، داراي هويت اسلامي– ايراني، مبتني بر آمايش سرزمين و دسترسي همگاني است و در تربيت متخصصاني متعهد، خلاق و كارآفرين، تحكيم بنيان خانواده، حفظ كرامت و منزلت نيروي انساني و تامين نيازهاي جامعه و ثروت آفريني توانا خواهد بود.

دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوی با بیان این که مرجعيت علمي ايران در منطقه، جايگاه اول علمي و فناوري در منطقه جنوب غربي آسيا به شمار می رود، گفت: طبق سند چشم انداز آستان قدس رضوي، این آستان مقدس تا سال 1404، خود را به عنوان نهادي پيشرو، تعيين كننده و سياست گذار در زمينه بسط و اشاعه فرهنگ ناب شيعه درجهان و داراي عالي ترين مركز علمي، فرهنگي و تبليغي در اشاعه سنت و سيرت حضرت رضا(علیه‌السلام) درجهان، خواهد شناساند.

وی اضافه کرد: این آستان مقدس در پایان این چشم انداز، نهادی الهام بخش، فعال و مؤثر در فضاي فرهنگي كشور، منطقه و جهان اسلام با اتكا به معارف قرآني وسنت و سيره رسول اكرم(ص) و اهل بيت(علیهم السلام) خواهد بود.

حسيني درباره پتانسیل ها و ظرفیت های موسسات آموزش عالی آستان قدس رضوی برای جذب دانشجویان خارجی، بیان کرد: از مهمترين این پتانسيل ها، می توان به وجود ظرفيت هاي تكنولوژيكي بومي ايران كه در شرايط جنگ و تحريم به دست آمده است، بارگاه منور امام رضا(علیه‌السلام) در شهر مشهد و بركات مادي و معنوي حاصله از آن، وجود منابع منحصر به فرد در بعضي رشته‌هاي تحصيلي مانند  ادبيات، زبان و فرهنگ فارسي، تاريخ و فرهنگ باستان و اسلام، جامعيت موسسات فرهنگي آستان قدس رضوي، منطقه ويژه اقتصادي سرخس به لحاظ برخورداری از بهترين امكانات آموزشي، اقتصادي، بازرگاني و كشاورزي و موقعيت استراتژيك و ژئوپولتيك كه در انحصار آستان قدس رضوي است، اشاره کرد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.