پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعیدکوشافر:همین هفته قبل بود که پس از مدتها کش و قوس بالاخره معاون اجرایی رییس جمهور گفت که قیمت نان ساماندهی میشود ، مردم کشور بخوبی معنی ساماندهی را میدانند و انهم چیزی جز افزایش قیمتها نیست .

افزایش قیمت نان بیش از دوبرابر خواهد بود/ هر کیلو ارد حداقل 700تومان گران میشود/کیفیت بهانه است،بجای گرانی نظارت را بیشتر کنید


 اما مساله اینجاست که اینبار دیگر مساله اقشار پردرامدو مرفه جامعه نیست چه بسا که شاید نان بخش اندکی از سفره انان را تشکیل دهدو اینجا بحث از اقشارنیازمندو دهکهایی از جامعه است که نان قوت غالب انان است وهر گونه تغییر درقمیت نان باعث میشود سفره انان کوچک و کوچکتر شود .
دراین خصوص معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه طی دو سال و نیم اخیر هیچ تصمیمی در مورد قیمت آرد و نان گرفته نشده، گفت: نظرات کارشناسی سازمان‌های مختلف را برای اصلاح قیمت آرد و نان گرفته‌ایم تا تغییر قیمت نان کمترین فشار را بر مردم وارد کند.
محمد شریعتمداری اظهار داشت: امروزه صنعت نان کشور از یک رویه‌ای در رنج و عذاب است، در دولت قبل تصمیمات مناسبی برای یارانه نان گرفته شد که یارانه را از حالت غیرمستقیم به مستقیم تبدیل کرده و به مردم داده‌اند و همین امر موجب شد تا قیمت نان واقعی شود.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور توقف قیمت نان را طی دو سال و نیم اخیر عاملی در راستای بروز مشکلات در کیفیت نان دانست و افزود: هیچ تصمیم جدیدی از  30 ماهه قیمت گذشته در رابطه با آرد و نان گرفته نشده و سبب بروز مشکلاتی گردیده و اکنون دولت سعی در ریشه‌یابی مسئله کرده تا تصمیماتی اتخاذ کند که حداقل فشار به مردم وارد شود.
وزیر اسبق بازرگانی براین نکته تاکید کرد که برای اصلاح قیمت آرد و نان از سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حمایت، بازرگانی دولتی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌ها نظرات کارشناسی اخذ شده تا تصمیماتی که در رابطه با قیمت نان گرفته می‌شود کاملا کارشناسی شده باشد چراکه هدف ما این است که هم کیفیت نان اصلاح شود هم به مردم فشار نیاید و هم نانواها ضرر نکنند و مجبور به کاهش وزن نان برای سود بیشتر نشوند.


***قیمت نان تا پایان سال واقعی می‌شود
اما درحالی که معاون رییس جمهور از زمان اجرای این افزایش قیمت سخنی به میان  نیاورده بود دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از واقعی شدن قیمت نان تا پایان سال جاری خبر داد.
علی قنبری - مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی - تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل امروز بحث قیمت نان است که در رابطه با این موضوع با توجه به اینکه مصرف عام مردم است باید با احتیاط برخورد کنیم و پیشنهاد این است که قیمت نان را به سمت واقعی شدن هدایت کنیم به نحوی که قیمت‌ها واقعی شود و به مردم فشار نیاید.
وی تاکید کرد: در این رابطه به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم. با توجه به این موضوع، میزان ضایعات نان نیز کاهش می‌یابد و اهداف مهمی در این زمینه داریم.
قنبری با تاکید بر اینکه باید از تصدی‌گری دولت در رابطه با امر نان و آرد کاهش دهیم، گفت: باید مسئولیت را به انجمن‌ها و بخش خصوصی بسپاریم چون در شرایط کنونی که قیمت نان اینگونه است هیچ کس از وضعیت موجود راضی نیست و به دنبال طرح جامعی هستیم که به سمت قیمت واقعی حرکت کنیم و تصور می‌کنم در سال جاری بتوانیم این طرح را به تصویب دولت برسانیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اکید کرد: این پیشنهاد در حال بررسی است و البته نیاز به فرهنگسازی نیز دارد که فرهنگ مصرف نان و صنعتی کردن آن را در جامعه تقویت کنیم تا مردم توجیه شوند و چنانچه مردم از مزایای طرح مطلع شوند، می‌توانیم با همراهی و همگامی آنها به اهداف مورد نظر برسیم.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: با واقعی شدن آن و با پرداخت مختصری یارانه به مردم، می‌توانیم باری را از دوش مردم برداریم. البته در نان‌های مختلف اصلاح قیمت متفاوت خواهد بود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: به دلیل دو گانگی قیمت گندم فساد و رانت افزایش یافته چون قیمت خرید گندم از کشاورزان 1050 تومان است که با احتساب 100 تومان هزینه جاری 1150 تومان خریداری می‌شود که ما آن را 465 تومان به فروش می‌رسانیم و این اختلاف قیمت که حدود 700 تومان است رانت ایجاد می‌کند.
وی گفت: به دنبال این هستیم که قیمت گندم و نان را واقعی کنیم تا دولت در این قضیه دخالت نکند چون تصور می‌کنم در شرایطی قرار داریم که هیچ‌کس از این وضعیت راضی نیست و ما تلاش می‌کنیم با واقعی شدن قیمت‌ها فساد و رانت از بین برود البته نظارت دولت نیز در این زمینه وجود داشته باشد.
قنبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قیمت نان نهایی شده است، اظهار کرد: تصمیم گیری نهایی در رابطه با قیمت نان انجام نشده و در مرحله کارشناسی هزینه‌ها و میزان ضرر و زیان هستیم که امید است دولت بتواند برخورد منطقی در رابطه با قیمت نان انجام دهد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود: افزایش قیمت زیاد نخواهد بود و با پرداخت یارانه جبرانی به مردم این بار را از دوش آنها برمی داریم.
وی خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم اصلاح قیمت نان به صورتی باشد که ضمن کاهش شکاف 465 تومانی بین نرخ گندم خریداری شده با قیمت آرد فروخته شده، رانت و فسادی که از این شکاف قیمتی بوجود می آید را از بین ببریم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ماهانه حدود 10 هزار میلیارد تومان برای بخش گندم، آرد و نان یارانه پرداخت می شود، افزود: در صورت اصلاح قیمت ها و پرداخت یارانه نقدی معادل آن به مردم، حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان مازاد این یارانه برای بخش های مربوط به بهداشت و توسعه هزینه خواهد شد.
قنبری با بیان اینکه معاونت اجرایی رییس جمهوری مسوولیت این موضوع را بر عهده دارد، گفت: میزان اصلاح قیمت نان بر اساس نوع نان متفاوت خواهد بود.


***افزایش نرخ نان به صلاح نیست
اما نمایندگان مانند مقامهای دولتی دیدگاهی کاملا مثبت بر افزایش نرخ نان ندارند و دیدگاهها در این زمینه متفاوت است دراین راستا یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیشنهاد داد که دولت با پرداخت یارانه، از افزایش قیمت نان پیشگیری کند و افزود: به منظور بالا بردن کیفیت نان نیاز است که نظارتها از سوی مسئولان افزایش یابند.
محمدرضا امیری کهنوج ، در رابطه با اظهارات مطرح شده مبنی بر احتمال بازنگری نرخ نان، گفت: افزایش قیمت نان، بازار را دچار سردرگمی می کند، چراکه نان تشکیل دهنده اصلی وعده های غذایی مردم  در کشور بوده و افزایش نرخ آن فعلا به صلاح دولت و ملت نیست.
نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس شورای اسلامی افزود: پرداخت یارانه به نانواها و کارخانه های تولید آرد، بهتر از افزایش قیمت نان بوده و منطقی است که دولت از ثبات نرخ این محصول با بهره مندی از ابزارهای حمایتی اقدام کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ثابت ماندن قیمت نان به کاهش کیفیت منتهی نمی شود، بیان کرد: پایین بودن کیفیت به دلیل عدم نظارت های کافی است و به جای افزایش قیمت، باید نظارت را برای رشد کیفیت بالا برد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیشنهاد داد که دولت به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر، نرخ نان را ثابت و نظارتها را افزایش دهد تا شاهد رشد کیفیت و جلوگیری از کم فروشی باشیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: همچنین پرداخت یارانه به کارخانه های تولید آرد از یک سو حمایت تلقی شده و از سوی دیگر از کاهش تورم انتظاری پیشگیری می کند.
نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر قاچاق نان از کشور را تکذیب کرد و گفت: احتمال قاچاق گندم به دلیل پایین بودن قیمت وجود دارد، اما قاچاق نان به هیچ عنوان منطقی نیست.


***قیمت نان افزایش یابد
اما درمقابل این اظهارات یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ،گفت: در حال حاضر به دلیل تورم، هزینه های نانوا افزایش یافته و در صورت ثابت ماندن نرخ ها، شاهد کاهش کیفیت یا کم فروشی خواهیم بود، از این رو راهکار منطقی، افزایش قیمت یا پرداخت یارانه از سوی دولت است.
سید راضی نوری در گفت و گو با خانه ملت، در واکنش به احتمال بازنگری قیمت نان، گفت: قیمت نان بر اساس نرخ گندم تعیین می شود و زمانی که شاهد افزایش نرخ گندم هستیم، رشد قیمت ها نیز امری منطقی و قابل تصور است.
نماینده مردم شوش در مجلس شوراس اسلامی افزود: همچنین طبق قرار از پیش تعیین شده، نرخ نان باید بر اساس یک جدول زمانبندی به مرور افزایش یابد، چرا که اکنون نرخ گندم افزایش یافته و به همین دلیل، نرخ خرید تضمینی هم رشد خواهد کرد.
وی تصریح کرد: البته این افزایش قیمت باید به نحوی باشد که مصرف کننده متحمل فشارهای بیشتر نشود، چرا که نان یک کالای اساسی بوده و حذف آن از سبد غذایی خانوار به هیچ عنوان به صلاح نیست.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت نان تصریح کرد: کیفیت باید همگام با رشد قیمت ها افزایش یابد، در غیر اینصورت نباید شاهد نوسان قیمتی باشیم.
وی همچنین با اشاره به ضرورت توسعه تولید نان صنعتی، گفت: کاهش کیفیت باعث اسراف و هدر رفتن تولیدات شده و رونق تولیدات صنعتی نان، می تواند از بروز این اتفاقات پیشگیری کند که باید به این سمت حرکت کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: تعدیل قیمت نان امری ضروری بوده که باید اجرایی شود و انتظار می رود که کیفیت نان از لحاظ پخت و ارزش غذایی مد نظر قرار گیرد، همچنین باید همزمان با افزایش قیمت، شاهد رشد کیفیت به بالاترین سطح نیز باشیم.
نماینده مردم شوش در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت در این شرایط منطقی است، گفت: به هر حال تورم هزینه های نانوا را افزایش داده و در صورت ثابت ماندن نرخ، شاهد کاهش کیفیت یا کم فروشی خواهیم بود، از این رو راهکار منطقی، افزایش قیمت یا پرداخت یارانه از سوی دولت است.


***نرخ نان بر اساس کیفیت محاسبه شود
دراین حال یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نان در شرایط فعلی به صلاح نیست، گفت: بهتر است که قیمت نان بر اساس کیفیت محاسبه شود، در این صورت شاهد کاهش کیفیت یا حذف این محصول از سبد غذایی خانوار نخواهیم بود.
ناصر صالحی نسب در رابطه با احتمال بازنگری نرخ نان، گفت: چندی پیش و همگام با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت نان افزایش یافت و رشد مجدد آن، فعلا به صلاح نیست، چراکه اقشار ضعیف جامعه با مشکل مواجه خواهند شد.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی افزود: بازنگری در نرخ نان، نیازمند توجه به وضعیت تمامی اقشار بوده و قشر اعظم جامعه را دهک های کم درآمد تشکیل می دهند که با افزایش نرخ نان، مجبور به حذف این کالا از سبد غذایی خانوار هستند.
وی ادامه داد: بحث افزایش جمعیت نیز نیازمند حمایت از تمامی آحاد جامعه بوده و افزایش قیمت نان احتمال مغایرت با این هدف را افزایش می دهد و به نظر می رسد که در چنین شرایطی، افزایش قیمت نان به صلاح نباشد و دولت نیز باید وضعیت دهک های پایین جامعه را لحاظ کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که آیا پایین بودن قیمت نان باعث کاهش کیفیت آن نمی شود، گفت: این موضوع در کلان شهرها کمتر دیده می شود، اما در شهرهای کوچکتر، کیفیت نان با افزایش قیمت آرد کاهش یافته و عامل بروز این موضوع، ضعف دستگاه های نظارتی است.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس همچنین پیشنهاد داد که نرخ نان بر اساس کیفیت محاسبه شود، افزود: از این رو شاید منطقی باشد که قیمت نان چند نرخی و بر اساس معیارهای مشخص تعیین شود که هم آسیبی به اقشار ضعیف وارد نشود و هم شاهد کاهش کیفیت این کالا نباشیم.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارابي IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    2 1
    بايد با افزايش قيمت آرد و افزايش درامد دولت كشاورزان را حمايت بيشتر كرد و گندم كمتر از كيلويي 1500 ظلم بزرگي به كشاورزان است....
  • پیروز IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    2 0
    آقایی که عضو کمسیون کشاورزی تشریف دارید اول از حال زار وبد ملت ومردم بدبخت ایران بپرسید واحوال بگیرید .بعد اگه گریان نشدی !؟؟ اقدام کنید به نظر می رسد سر دل جنابعالی حسابی سیر است!!!! واز احوال پیاده ها خبر نداری؟ این را بدان که هیچ زمانی نانوایی های ما احساس مسئولیت نمی کنند.؟؟ ونان با کیف بها نه ای بیش نیست ..فکر کن با انصاف
  • حسین IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    نمایندگان محترم مردم و دولتی ها نان را می خواهید مثل نرخ بلیط هواپیما آزاد و شناور کنید؟ بجای خداکثر 30 درصد گرانتر الان داریم 3 تا 4 برابر قیمت قبل پول می دهیم عرضه ندارید چرا مسئولیت قبول می کنید
  • یرانی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا متاسفیم برای دولت تدبیر امید همه که میلیاردید خبرسفره مردم که نادرید عجب تدبیر جالبی؟ نان چند برابر کنید؟