قدس انلاین-قاانی:درروزهای اخیرهشداردرباره صرفه جویی آب وکمبود منابع ازسوی مسئولین چندین باره مورد تاکید قرار گرفته وزنگ خالی شدن منابع شدید تر شده همین امر باعث شده که موضوع واردات آببه شکلی جدی تر مورد توجه قرار بگیرد اگرچه وزارت نیرو چندان تمایل به این امر ندارد.

واردات آب همچنان روی میز/ نمک‌زادی به جای واردات آب

به گزارش قدس انلاین،وزیر نیرو چندی پیش درمورد خواسته برخی نمایندگان مبنی بر واردات آب از سایر کشورها تاکید کرد: می‌توان از کشورهایی که با آنها تعاملاتی داریم آب وارد کنیم اما احتمال تغییر در تعاملات است و وابستگی درمساله آب به هیچ وجه خوشایند نیست.

حمید چیت‌چیان درگفت‌وگو با ایسنا گفت: موضوع واردات آب را مطالعه می کنیم و با برخی کشورها مذاکراتی دراین زمینه انجام داده‌ایم.

* بحث واردات آب سیاسی است

اگرچه قائم مقام وزیر نیرو در همین باره چندی پیش گفت: واردات آب سیاسی و منوط به تصمیمات و رایزنی‌های وزارت خارجه است اما در وزارت نیرو کلیات آن مطرح است.

اسماعیل محصولی گفت: بحث انتقال آب از تمامی کشورهایی که امکان آن وجود دارد مطرح بوده و تمامی مباحث ان در دست بررسی است.

وی امکان واردات آب را به مسائل سیاسی وابسته دانست و افزود: وزارت خارجه باید با کشورهای مورد نظر هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا وزارت نیرو بتواند به صورت عملی آن را محقق کند.

محصولی تصریح کرد: در حال حاضر گزینه‌های مختلفی به لحاظ امکان سنجی و اقتصاد سنجی در دست بررسی است و کلیات موضوع در سیاست‌های وزارت نیرو مطرح است.

وی تاکید کرد: انتقال آب منوط به هماهنگی‌های وزارت خارجه و کشورهای مختلف و همچنین مذاکرات و توافقات کلی است و در مورد هر گزینه وزارت خارجه باید مسائل حقوقی را با کشورهای همسایه مورد بررسی قرار دهد.

وی در خصوص اینکه آیا در دیدار وزیر نیرو با وزرای کشورهای همسایه در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر تصمیماتی اتخاذ شد یا خیر نیز اظهار داشت: در خصوص بحث حقوقی دریای خزر وزارت خارجه وارد می‌شود و فرا‌تر از بحث‌های وزارت نیرو است مگر اینکه بخواهند از وزارت نیرو نظر کار‌شناسی بگیرند.

*پروژه‌های نمک‌زادی به جای واردات آب

اما در مقابل معاون وزیر نیرو در امور آب از عدم تغییر تصمیم مسئولین وزارت نیرو برای واردات آب خبر داد و گفت: به جای واردات آب بخش خصوصی و صنایع را تشویق می‌کنیم که به سمت پروژه‌های نمک‌زادی بروند.

رحیم میدانی با تاکید بر اینکه برخی صنایع مانند معدن، جاهایی مستقر می‌شوند که آب نداریم گفت: اجبارا باید از طریق خلیج فارس و دریای عمان از طریق پروژ‌ه‌های نمک‌زدایی آب تامین کنیم. بنابراین صنایع و بخش خصوصی را به بروز عرصه‌ پروژ‌ه‌های نمک زدایی تشویق می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از بخش خصوصی توسط وزارت نیرو آب خریداری می‌شود و با یارانه برای شرب در اختیار مردم قرار می‌گیرد گفت: با توجه به اینکه پروژه‌های نمک‌زایی تبعات زیست محیطی خود را دارند نمی‌توان تمام کمبودهای آبی را از این طریق تامین کرد. اما باید بخشی از نیاز توسط نمک‌زدایی برطرف شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب در مورد پروژه نمک‌زدایی آب دریای خزر و انتقال آن به فلات مرکزی نیز گفت: این پروژه از برنامه حذف نشده و ابعاد آن در حال مطالعات است. با این وجود مدیریت آب باید به گونه‌ای باشد که مجموعه‌ای از اقدامات را در حوزه‌های گوناگون شامل شود.

*واردات آب، راه‌حلی کوتاه‌مدت برای رفع کم‌آبی کشور

عضو انجمن ناجیان آب خراسان رضوی گفت: انتقال و واردات آب از کشورهای همسایه راه‌حلی کوتاه‌مدت برای حل بحران کم‌آبی کشور است.

دکتر تیموری بیان کرد: در صورتی که روابط سیاسی کشور با کشورهای همسایه مثل تاجیکستان و ازبکستان به همین منوال باشد می‌توان بر روی گزینه انتقال آب از این کشورها برای حل بحران آبی موجود در کشور حساب کرد. وی خاطرنشان کرد: این روش برای کوتاه‌مدت می‌تواند مشکل کم‌آبی کشور را برطرف کند اما در درازمدت باید از راه‌های دیگری برای حل این معضل استفاده کرد.

عضو هیات مدیره جهاد دانشگاهی مشهد با بیان اینکه انتقال آب از کشورهای همسایه به روابط بین‌المللی کشور بستگی دارد، گفت: اگر روابط دیپلماسی به خوبی پیش برود می‌توان این موضوع را راه‌ حل خوبی دانست. وی ادامه داد: خرید آب از سایر کشورها تنها در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که آن کشور دارای منابع آبی خوبی بوده، مازاد آب داشته و با آینده‌نگری در خصوص کم‌آب نبودن آینده خود با ایران به توافق برسد. این کارشناس محیط زیست و اکولوژی از مدیریت منابع آب به عنوان مهمترین راه‌حل مشکل کم آبی موجود در ایران در بلندمدت نام برد و افزود: توزیع مناسب منابع آبی با فکر آمایشی می‌تواند در رفع این بحران اثرگذار باشد.

وی گفت: توزیع منابع، مدیریت پساب‌های بر جای مانده و بازیافت مجدد و نیز چگونگی مصرف آب برای جلوگیری از تشدید بحران کم‌آبی بسیار مهم بوده و اعمال مدیریت کلان در برنامه‌ها می‌تواند آثار مثبت زیادی به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.