قدس انلاین-امروزحضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی «علم و فناوری» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

واکنشها به ابلاغیه مقام معظم رهبری/رسیدن به رشد علمی باعزم ملی/درنوردیدن مبانی علمی و رسیدن به قله‌های پیشرفت

به گزارش قدس انلاین ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری یعنی درنوردیدن مبانی علمی و رسیدن به قله‌های پیشرفت که با عزم ملی و حضور تمامی مسئولین امکان پذیر است.

*مجلس تمام تلاش خود را برای اجرای منویات رهبری انجام می‌دهد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ از تشکیل کارگروه‌ها و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در کمیسیون متبوعش برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در راستای علم و فناوری خبر داد و گفت: همه باید بدانیم که توسعه فناوری جزء اولویت های اساسی است.

 محمد مهدی زاهدی با یادآوری ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری٬ گفت: کمیسیون آموزش مجلس تمام تلاش خود را برای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری در راستای توسعه علم و فناوری در کشور خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه در جلسه فردا (یک‌شنبه30 شهریور) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوع ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره علم و فناوری را خارج از دستور مورد بررسی قرار خواهد گرفت٬ افزود: هفته آینده با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی و با تشکیل کارگروه های مختلف راهکارهای عملیاتی شدن منویات رهبر معظم انقلاب در راستای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه محورهای متعددی از سوی مقام معظم رهبری در ابلاغیه مذکور از جمله جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علم و فناوری در جهان مطرح شده است٬ گفت: برای تحقق جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علم و فناوری و همچنین بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزش تحقیقات کشور لازم است یک تغییر و تحول اساسی صورت بگیرد به خصوص در آموزش و پرورش که باید بستر سازی برای این کار داشته باشیم.

وی با یادآوری مبحث بعدی که مقام معظم رهبری در ابلاغیه مذکور به آن اشاره کردند٬ افزود: حاکمیت مبانی، ارزش ها، اخلاق وموارد دیگر از جمله مباحثی است که در صورت عملیاتی شدن آن رشد علمی کشور را شاهد خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری تصویب بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن گفت: اکنون انتظار است که دستگاه های علمی کشور چون وزارت علوم و بهداشت و سایر دستگاه هایی که با آموزش و پرورش سر وکار دارند بحث اسلامی شدن دانشگاه ها را جدی بگیرد چرا که مطالبه جدی نظام و انقلاب بوده و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید شده است.

وی ادامه داد: تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه فناوری یکی دیگر از بندهای ابلاغیه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی علم و فناوری است که در این راستا باید یک باور عمومی در مسئولان، دانشگاهیان و افراد ایجاد شود و همه باید بدانیم که توسعه فناوری جزء اولویت های اساسی است.

وی ادامه داد: در این راستا نیاز است دستگاه های مختلف به ویژه صدا و سیما، علما و خطیب های جمعه و جماعات و اساتید دانشگاه وهمه پای کار آمده و یک روحیه مشترک در این زمینه در کشور ایجاد شود ضمن اینکه بحث کرسی های آزاداندیشی ونظریه پردازی باید به سرعت در کشور گسترش پیدا کند.

زاهدی گفت:‌ ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخش ها بسیار مهم است یعنی اینگونه نباید باشد که نظام آموزش عالی کشورمان راه خود را رفته و سایر دستگاه‌ها نیز به راه خود ادامه دهند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ افزود:  مباحث مربوط به اشتغال زایی، آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی از جمله مسائلی است که براساس راهبرد مقام معظم رهبری باید روی آنها کار شود منتهی موارد دیگری نیز مقام معظم رهبری در ابلاغیه مذکور به آنها اشاره کرده اند که ما تک تک آنها را با تشکیل کارگروه ها در کمیسیون بررسی خواهیم کرد و زمینه عملیاتی شدن آنها را فراهم خواهیم کرد.

*رسیدن به رشد علمی نیاز به عزم ملی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری یعنی درنوردیدن مبانی علمی و رسیدن به قله‌های پیشرفت٬ گفت: مسئولان باید با برگزاری نشست‌ها و تشکیل کارگروه‌ها به عملیاتی شدن منویات رهبر انقلاب کمک کنند.

علیرضا سلیمی با یادآوری ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری٬ گفت: ابلاغ این سیاست‌ها نشان داد که رهبر معظم انقلاب به چه اندازه تیزبین و حکیمانه سخن می گویند و نکاتی که در این ابلاغیه وجود دارد به واقع نکات کلیدی برای رشد علمی کشور را نشانه رفته است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری از آروزهای هر ایرانی است٬ افزود: در حال حاضر متاسفانه در عمل کمتر از یک درصد بودجه تولید ناخالص داخلی کشور در بخش پژوهش هزینه می‌شود ولی در قانون برنامه پنجم برای این مهم 3 درصد در نظر گرفته شده بود٬ حال اگر بتوانیم این 4 درصد ابلاغی رهبری را عملیاتی کنیم بسیاری از مشکلات علمی کشور رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه رسیدن به رشد علمی نیاز به عزم ملی تمامی مسئولان از جمله مجلس٬ دولت و همه دستگاه‌های مربوطه دارد٬ تصریح کرد: اجرای منویات رهبری به معنی پیشروی در زمینه توسعه همه جانبه کشور است.

سلیمی با تاکید بر اینکه تحقق افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴%تولید ناخالص داخلی یعنی وقوع معجزه‌ای در تولید علم و فناوری و در نهایت پیشرفت کشور٬ افزود: با تحقق منویات رهبر معظم انقلاب فراتر از آنچه تصور می‌شود خواهیم توانست کشورهای دیگر را پشت سر گذاشته و رتبه اول علمی دنیا را کسب کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این مرزها باید دانشمندان خود را ارج بنهیم و تکریم مقام اساتید را در دستور کار خود داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه استادی که دغدغه معیشت نداشته باشد به طور حتم توفیقات بیشتری را در دانشگاه خواهد داشت٬ گفت: متاسفانه امروزه یک سری تنگ نظری‌ و اجحاف نسبت به اساتید به ویژه در دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی٬ پیام نور و علمی کاربردی رخ داده که در صورت ادامه روند خود منجر به تنزل مقام علمی کشور در آینده نه چندان دور می‌شود.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب در دانشگا‌ه‌ها فاصله زیادی داریم٬ افزود: به نظر می رسد نگاه همراه با تکریم می‌تواند آرامش لازم را در ذهن اساتید ایجاد کرده و در نتیجه به رشد علمی کشور منجر شود.

سلیمی با یادآوری نزدیک شدن به زمان آغاز سال تحصیلی جدید٬ ‌گفت: تمامی مسئولان باید همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید چگونگی عملیاتی کردن فرمایشات رهبر انقلاب در راستای علم و فناوری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: باید با برگزاری نشست‌ها٬ همایش‌ها و تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف عملیاتی شدن فرمایشات رهبری را دنبال کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: کمیسیون آموزش مجلس به طور حتم کمیته ای را برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی علم و فناوری تشکیل خواهد داد.

*حتی دشمنان نظام هم نمی‌توانند منکر نقش شما در حرکت علمی کشور باشند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری از ایشان به دلیل ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری قدردانی کرد.

دکتر سورنا ستاری در این نامه نوشت: «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان متولی نظام ملی نوآوری، از همین امروز در صف یکپارچه همه بخشهای دولت تدبیر و امید، جهاد امید بخش خود را برای اجرایی‌سازی این سیاستها آغاز خواهد کرد».

متن نامه معاون علمی وفناوری رئیس جمهور به این شرح است: «محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته)، با سلام و تحیات، در میان توفان‌های جان فرسایی که امروز اغلب ملتهای خاورمیانه با آن دست به گریبان هستند، ایران اسلامی این فرصت را یافته است که تحت راهبری داهیانه حضرتعالی به شکوفایی تمدنی جدید بیندیشد و توسعه علم و فناوری را محور آن قرار دهد.

هیچ کس، حتی دشمنان نظام اسلامی، نمی‌توانند منکر نقش حضرتعالی در حرکت علمی دو دهه اخیر کشور باشند، واقعیت این است که حتی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به قدر جنابعالی در تأکید به آن اهتمام نداشته‌اند. ابلاغ سیاست‌های کلی "علم و فناوری" نیز فصلی جدیدی از این کتاب باشکوه مرقومه شماست.

اطمینان می‌دهم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان متولی نظام ملی نوآوری، از همین امروز در صف یکپارچه همه بخشهای دولت تدبیر و امید، جهاد امید بخش خود را برای اجرایی‌سازی این سیاست‌ها آغاز خواهد نمود.

کماکان محتاج استمرار رهنمودها و حمایت‌های حضرتعالی در حوزه علم، فناوری و نوآوری هستیم».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    چه طور؟ وقتی که من فوق لیسانس معلم یک میلیون بیشتر نمی گیرم چه انگیزه ای برای رشد جوانان کشور دارم؟