گروه معارف/ ملیحه پژمان - امروز بیست و پنجم   ذی القعده سالروز هجرت تاریخی ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به سوی خراسان، زیارت امام هشتم(ع) توصیه موکد شده است.

هجرت امام رضا(ع) به توسعه شیعه در ایران انجامید

جمعه گذشته یعنی بیست و سوم ذی القعده نیز که به روایتی سالروز شهادت ثامن الائمه(ع) است، روز زیارتی حضرت نام گرفته است.

اما این انتخابها با چه اهدافی صورت گرفته و چرا معصومین(ع) به زیارت امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع) تا این حد توصیه کرده اند؟

آیت ا...علوی گرگانی استاد اخلاق و معارف اسلامی در تبیین زیارت می‌گوید: زیارت به معنای تجدید بیعت با امام معصوم(ع) است تا بدین وسیله اجر ولایت ائمه هدی(ع) از سوی محبان و مریدان آنها مورد توجه قرار بگیرد. وی ادامه می‌دهد: اگر چه زیارت معصومین(ع) در بارگاه قدسی آنها میسر می‌شود، اما در مورد امام رضا(ع) قاعده دیگری هم وجود دارد اینکه می‌توانیم در این روز ویژه ایشان را از راه دور هم زیارت کنیم. البته این مساله در مورد سایر معصومین(ع) هم مصداق دارد، ولی در مورد امام هشتم(ع) جایگاه ویژه تری در نظر گرفته شده است.

این استاد اخلاق و معارف اسلامی با بیان اینکه زیارت امام هشتم(ع) افضل زیارات معصومین(ع) است، اضافه می‌کند: از آنجا که امام رضا(ع) ایران را به پایگاه توسعه شیعه و تربیت نسل متعالی تبدیل کردند و با وجود هجرت غمبار به این سرزمین باز هم در تبیین اهداف دینی خویش تا پای جان ایستادگی کردند، زیارت ایشان افضل زیارات معصومین(ع) است.

 

 

 روزی برای شکرگزاری ولایت     ثامن الحجج(ع)

وی با اشاره به سالروز هجرت تاریخی حضرت رضا(ع) از مدینه به سوی خراسان، تصریح می‌کند: همه ما در همه شرایط زندگی باید شکرگزار نعمت ولایت ائمه هدی(ع) باشیم و ما ایرانی ها هم باید برای حسن همجواری با امام هشتم(ع) شکر خدا را به جای بیاوریم که بارگاه این امام همام در ایران قرار دارد.آیت ا...علوی گرگانی در تشریح اختصاص روزهای خاص به عنوان روزهای زیارتی امام رضا(ع) می‌گوید: این روزها، از آن جهت به عنوان روزهای زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده که مردم با توجه ویژه از برکات وجودی این امام همام یاد کنند و برای پاسداری از اهداف ایشان تلاش کنند.

 

 

 امام رضا(ع) را چگونه زیارت کنیم؟

این استاد اخلاق و معارف اسلامی با بیان اینکه زیارت امام رضا(ع) برکات و آثار فراوانی را برای زائران ایشان به ارمغان می‌آورد، تصریح می‌کند: درک فیوضات معنوی حاصل از زیارت این امام همام نیازمند پیش شرطهایی است که با وجود آنها می‌توانیم توفیق زیارت مقبول را کسب کنیم.

آیت ا...علوی گرگانی ادامه می‌دهد: رعایت ادب حضور در پیشگاه پیشوایان دینی و ائمه هدی(ع) توصیه موکد قرآن کریم است، چنانکه در آیه‌ای چنین می‌خوانیم: «ای اهل ایمان! صدایتان را بالاتر از صدای پیغمبر(ص) بلند نکنید.» بنابراین در هنگام حضور در محضر امام رضا(ع) نیز باید چنین باشیم.

وی تصریح می‌کند: شناخت ولایت امام رضا(ع)؛ رعایت تقوا، عبادت و خلوت در هنگام زیارت، رعایت حقوق سایر مومنان، خواندن زیارتنامه و... از آداب دیگری است که زائران در هنگام زیارت باید آنها را مورد توجه قرار دهند.

 

 

 ثامن الحجج(ع) به یاد زائران خویش هستند

آیت ا...علوی گرگانی در پاسخ به این پرسش که آیا زیارت امام رضا(ع) یک دیدار دو طرفه است، می‌گوید: همان طور که امام رضا(ع) در ذیل احادیثی گرانبها به آن تاکید داشته‌اند، به یاد زائران و محبان خویش هستند.

وی ادامه می‌دهد: زیارت امام هشتم(ع) دیدار محبوبی است که حجت خدا بر زمین محسوب می‌شود و بی‌گمان از سوی ایشان بی پاسخ نخواهد بود، ضمن اینکه بر اساس اقوال صریح علمای اهل عرفان و معرفت، ایشان همواره در حرم مطهر به زائران خویش سلام می‌کنند و ما هم آن را در زیارتنامه بصراحت می‌خوانیم که: «اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی...» یعنی گواهی می‌دهم که تو مرا می‌بینی، صدای من را می‌شنوی و پاسخ می‌دهی»  بنابراین قطعا آن حضرت ما را می‌بینند، صدایمان را می‌شنوند و پاسخ ما را می‌دهند.

 

 

 معرفت به امام معصوم بصیرت آفرین است

آیت ا...علوی گرگانی در کنار ذکر فضایل زیارت امام رضا(ع) معرفت به حق ایشان را برای زائران امری ضروری می‌داند و اضافه می‌کند: یکی از وظایف همه ما به عنوان زائران امام هشتم(ع) معرفت به شناخت ایشان و سایر ائمه هدی(ع) است.

وی ادامه می‌دهد: شناخت حق امام معصوم(ع) بصیرت آفرین است و انسان را از ورطه سقوط و تباهی نجات می‌دهد و بی‌گمان همچون چراغی راه زندگی انسان را روشن می‌کند؛ بنابر این پیش از حضور در محضر امام رضا(ع) حق ایشان را بشناسیم، معارف حضرت را در زندگی خود پیاده کنیم و با اخلاص بیشتری لحظات معنوی زیارت را درک کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.