گروه فرهنگی / محمد رضایی - آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مجال مناسبی است تا برنامه ها و تدابیر آموزشی، پژوهشی و رفاهی این مراکز برای دانشجویان و خانواده‌های نگران آنها تشریح شود.

 ناکامی  700 هزار متقاضی تحصیلات تکمیلی

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه غیر دولتی کشور که فرصت مغتنمی را برای پاسخ به دغدغه ادامه تحصیل جوانان فراهم آورده است در فراز و نشیب‌های چند ساله خود اینک و در آستانه آغاز سال تحصیلی برنامه‌های متفاوتی را برای دانشجویان خود تدارک دیده است.

رئیس و عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید برکیفی سازی آموزش‌های عالی در واحد‌های این دانشگاه بر همکاری بیشتر با نهادهای دولتی، ورسانه ها برای رفع مشکلات دانشجویان تاکید می‌کند.

دکتر حمید میرزاده از پرداخت وام 20 میلیون تومانی برای زوجین دانشجویی که از دهه کرامت تاکنون  ازدواج کنند به عنوان خبر خوش برای این افراد یاد می‌کند .میرزاده اما افزایش 15 درصدی شهریه‌های ثابت و متغیر را به دلیل افزایش هزینه‌های خدمات و تورم بالای موجود دانسته و می‌گوید؛ شورای گسترش آموزش عالی به ما مصوبه و مجوز افزایش 25 درصدی افزایش همه شهریه ها را داده بود اما به دلیل رعایت حال دانشجویان این افزایش را اعمال نکردیم و روزانه 400هزارغذای 5هزار و 500تومانی را 800 تومان به دانشجویان می‌دهیم.

 

   تحصیلات تکمیلی نیم میلیون نفری

- وی روی آوری و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی تا رقم نیم میلیون نفر، اجرای طرح جدید پذیرش دانشجوی دکتری به صورت آزمایشی در واحد علوم وتحقیقات، ایجاد رشته‌های چند نظمی و بین رشته ای، کیفیت محور شدن پذیرش و تحصیلات دانشگاهی ،زمینه سازی برای ورود اعضای هیات علمی جوان در دانشکده ها ،و دایر نمودن واحدهای دانشگاهی بازار محور در شهرها و مناطق جدید را از مهمترین سرفصلهای کاری این دانشگاه در دوره جدید خدمتی ذکر می‌کند.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: این دانشگاه تا پایان امسال با ۵۰۰ هزار دانشجو، رتبه اول رشته تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص خواهد داد که این دانشجویان شامل ورودیهای جدید و دانشجویان درحال تحصیلی فعلی خواهند بود.

دکتر میرزاده، همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با وزارت علوم را به بودجه 1000 میلیارد تومانی مرتبط دانسته و بیان می‌کند: البته در این زمینه تلاشها آغاز شده و همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی  و نیز یکسان سازی ضریب حق التدریس اعضای هیات علمی واحد علوم وتحقیقات با سایر واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی جزو برنامه‌های مدیریتی و اولویت دار دانشگاه آزاد اسلامی طی یک زمان بندی قرار گرفته است .

 

  صرفه جویی یک میلیون دلاری مقطع دکترا

- این مقام فرهنگی کشور همچنین با بیان اینکه  تربیت یک دانشجوی دکترا یک میلیون دلار به اقتصاد کشور کمک می‌کند یاد آور می‌شود: با توجه به اینکه تحصیلات تکمیلی نیاز اساسی و باعث خودکفایی علمی شدن ایران است در این زمینه وارد عرصه تربیت نیروی نخبه شده ایم و با ا فزایش تحصیلات تکمیلی و نیز با ایجاد زمینه تحصیل دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی -به خصوص درمقطع دکتری- می‌توان روند مهاجرت نخبگان از کشور را کاهش داد .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه هر سال حدود 700 هزار نفر متقاضی ورود به تحصیل در تحصیلات تکمیلی کشور پشت در دانشگاه‌های مختلف کشور می‌مانند می‌گوید: متاسفانه سالانه حدود یک میلیون نفر متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی هستنداما امکان ورود به مراکز آموزش عالی را ندارندو مجبورند به خروج از کشور بیندیشند.

وی تصریح می‌کند: در حالی که دانشگاه‌های دولتی و آزاد می‌توانند-در بهترین شرایط- فقط 300 هزار نفر را پذیرش و جذب کنند بنا براین باید مجموعه نظام آموزش عالی کشور در این زمینه تصمیم اساسی بگیردتابه این عطش علمی افرادپاسخ داده شود .

 

  کرسی‌های آزاد اندیشی در انتظار آییننامه

- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ما در باره برگزاری طرح کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اشاره کرده  و خاطرنشان می‌کند:ما در کنار سایر دانشگاه‌های کشور به این ویژگی مهم توجه داشته ایم حتی از سال قبل نیز برای برگزاری این کرسیها آمادگی خودمان را در کلیه واحدها اعلام کردیم اما با توجه به آماده نبودن آییننامه - ابلاغی از سوی وزارت علوم-این مهم تا کنون محقق نشده است و در سال تحصیلی جدید در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

دکتر میرزاده در باره  افزایش ۸ برابری پذیرش دانشجو در دوره دکترای دانشگاه آزاد نیز یادآور می‌شود: این آمار واقعیت ندارد و آن را یکی از افراد دلواپس(!) مطرح کرده بود یعنی یکی از نمایندگان مجلس گفته  بود که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد 8 برابر می‌شود که ما آن را تکذیب کردیم ومعتقدیم این گونه رقم دادن در راستای تخریب دانشگاه آزاد است زیرا همه امور آموزشی و علمی در این نهاد بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود.

وی در عین حال می‌ افزاید: البته افزایش ظرفیتی که صورت گرفته طبق مصوبه  شورای گسترش آموزش عالی وضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی است و در این زمینه برای کمک به رشد علمی کشور و بی نیازی از اعزام به کشورهای بیگانه دانشگاه آزاد پیشقدم شده تا جوانان نخبه و ماهربیشتری در داخل کشور حضور داشته باشند تا به جای رفتن به دانشگاه‌های خارج از کشور و هدر دادن ارز به رونق علمی کشور کمک کنند.

بخش اول

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.