گروه اقتصادی /  عليرضا لعل اكبري - هفته گذشته مديرعامل شاپرك در رسانه‌ها اعلام كرد، از اول آبان، فروشگاه‌ها نسبت به تراکنشهای فروشگاهی بايد کارمزد پرداخت کنند.

شرمنده‌ایم، دستگاه کارتخوان خراب است!

 به این صورت که به ازای هر عملیات فروش و کشیدن کارت در دستگاه های فروشگاهی مبلغی با عنوان کارمزد از این فروشگاه کسر می‌شود.

اين خبر با واكنشهايي از سوي مردم و فروشندگان مواجه شد و گلايه هايي را در پی داشت.هرچند كه در اين ميان مديرعامل شاپرك عقيده دارد، گلايه‌ها دوام نخواهد يافت و در آينده آنان با اين موضوع كنار مي‌آيند!

اما اين در حالي است كه بسياري از فروشندگان اعلام كرده‌اند، در صورت دریافت كارمزد از تراكنشهاي فروشگاهي، آنان دستگاه‌هاي كارتخوان را جمع آوري مي‌كنند و عطاي خدمات الكترونيكي را به لقايش مي‌بخشند و مثل گذشته فقط در قبال دريافت پول نقد كالا به مشتريان عرضه مي‌كنند.

همچنين آنان مي‌گويند، به جای اینکه مسؤولان خدمات جدید و تشويقهاي لازم براي استفاده بيشتر مردم از خدمات الكترونيكي به جاي پول نقد را ارايه كنند، به دنبال زمينه اي براي كسب درآمد از مردم هستند.

 در اين ميان كارشناسان بانك مركزي عقيده دارند رقم کارمزدها ناچیز است و اثر قابل توجهی در تراکنشها ندارد و با اين روش مسؤولان به دنبال به روز كردن تجهيزات هستند و اگر با همين روش پيش برويم، در آينده با شبكه‌اي فرسوده مواجه خواهيم بود.

تعدادي از شهروندان طي تماس با قدس با درميان گذاشتن اين موضوع نارضایتی‌هايشان را عنوان كردند.

 

 شرمنده‌ایم، خط قطع است

مولايي به خبرنگار ما مي‌گويد: چند روزي است كه به هر فروشگاهي براي خريد مراجعه مي‌كنم، هنگام استفاده از دستگاه كارتخوان، فروشنده مي‌گويد، شرمنده خط قطع است و امكان استفاده از آن فراهم نيست.

وي مي‌افزايد: در بيشتر فروشگاه‌هاي سطح شهر شاهد نصب نوشته اي هستيم كه در آن از معذوريت پذيرفتن كارت هنگام پرداخت وجه حكايت مي‌كند.

وي تصريح مي‌كند: همچنين برخي از فروشندگان به محض ورود مشتري به صورت شفاهي تأكيد مي‌كنند كه دستگاه كارتخوان نداريم و يا اينكه دستگاه خراب است.

عرفانيان، يك شهروند ديگر نيز مي‌گويد: مدتي است كه كارت پرداخت الكترونيكي‌ام بدون استفاده مانده و به هر فروشگاهي كه برای خرید مراجعه مي‌كنم فقط وجه نقد همراه خود می‌برم.

 استفاده از پول نقد راحت‌تر است

وي استفاده از پول نقد هنگام خريد را راحت‌تر از زمان استفاده از كارتخوان عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: بسياري از اوقات هنگام خريد، دستگاه با مشكل مواجه مي‌شد و گاهي مبالغي از حسابم كسر و چند روزي پولم در بانك بلوكه مي‌شد و سپس به حسابم برمی‌گشت.

وي از شبكه الكترونيكي به خاطر ارايه خدمات ناقص و پر از اشتباه اظهار گلايه مي‌كند و مي‌گويد: شبكه پرداخت الكترونيكي نباشد، بهتر است؛ زیرا مشكلات آن از خدماتش بیشتر است و براي مردم جز دردسر چيز ديگري ندارد.غلامي، شهروند ديگري نيز در اين باره مي‌گويد: پرداخت پول نقد هنگام خريد به مراتب بهتر است؛ زیرا ديگر مبالغ اضافي از حسابم كسر نمي‌شود و ديگران از رمز كارتم مطلع نمي‌شوند و زمينه براي كلاهبرداري و سرقت فراهم نمي‌شود.

 

 داشتن دستگاه كارتخوان دردسر است

لكزايي، يكي از فروشندگان مواد غذايي اظهار مي‌دارد: از موقعي كه شنيدم قرار است كارمزد بابت هر تراكنش از صاحب دستگاه دريافت كنند، تصميم گرفتم دستگاه را جمع كنم و عطايش را به لقايش ببخشم.

وي مي‌افزايد: زمان تحويل دستگاه كارتخوان، تبليغات و تشويقهاي فراواني برای آن عنوان می‌شد و فروشندگان را به داشتن چنين دستگاهي ترغيب مي‌كردند، اما با گذشت زمان و ارايه خدمات معيوب و ناقص رفته رفته نارضايتي‌ها شكل گرفت و بسياري از فروشگاه‌ها داشتن چنين دستگاهي را دردسر مي‌دانند.وي به عادت استفاده از كارت هنگام خريد مشتريان اشاره مي‌كند و اظهار مي‌دارد: قبلاً فروشگاهي كه چنين دستگاهي را نداشت، از سوي مشتريان مورد اعتراض واقع مي‌شد، اما با گذشت زمان مشتري و فروشنده به دردسرهاي استفاده از آن پي برده اند و امروزه شاهد تغيير اين عادت هستيم.

 

 اشتياقي براي استفاده نيست

خيامي يكي ديگر از فروشندگان سطح شهر در اين باره مي‌گويد: ديگر مثل گذشته اشتياقي براي استفاده از كارت هنگام خريد ديده نمي شود و خريدار و فروشنده ترجيح مي‌دهند كه از پول نقد استفاده کنند.

وي در خصوص تصميم اخير مسؤولان مبني بر دريافت كارمزد از تراكنشهای كارتخوان فروشگاهي اظهار مي‌دارد: به نظر من اين تصميم سبب مي‌شود فروشندگان، دستگاه‌هاي خود را جمع آوري كنند و بيش از اين هزينه هاي اضافي پرداخت نكنند.

 وي تصريح مي‌كند: با جمع آوري دستگاه‌ها، مشتريان با خيالي آسوده تر اقدام به خريد مي‌كنند و فروشندگان نيز زودتر از قبل به سرمايه شان دسترسي خواهند داشت و كسب و كارشان راحت‌تر از پیش جريان مي‌يابد.

 

 رقم كارمزد ناچيز است

در همين حال مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ارتباط با واکنش فروشنده‌ها و اصناف به اعلام خبر دریافت کارمزد از پذیرنده های دستگاه های کارتخوان فروشگاهی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار مي‌دارد: رقم این کارمزد چیزی نیست که فروشگاه‌ها ترجیح بدهند برای ممانعت از پرداخت آن از مردم بابت خریدهایشان پول نقد دریافت کنند.

 

 در حال محاسبه هستيم

ناصر حکیمی درباره واكنش بانک مرکزی با فروشگاه هایی که از قبول کارت به ازای خریدهای مردم خودداری کرده و به آنها می‌گویند، فقط پول نقد قبول می‌کنیم، تصريح مي‌كند: احتمالاً پایانه های این فروشگاه‌ها جمع خواهد شد.

وي با تأکید براینکه هنوز رقم کارمزد پذیرنده‌ها نهایی نشده است، مي‌گويد: این رقم خیلی کم خواهد بود؛ کارمزد کمتر از قیمت تمام شده و در حد 50 تا 60 درصد آن است.

وی مي‌افزايد: فعلاً در حال محاسبه قیمت تمام شده هر تراکنش هستیم که حدود 200 تا 250 تومان است؛ بنابراین 100 تا 150 تومان کارمزد نباید موجب اعتراض فروشگاه‌ها شود.

 

 تجهيزات در حال فرسودگي

وي با تأکید براینکه رقم ناچیز کارمزد اثر قابل توجهی در تراکنشها نخواهد داشت، تصریح مي‌كند: در مقابل باید این را هم در نظر بگیریم که تجهیزات در حال فرسودگی هستند و اگر شرکتها نتوانند درآمدی کسب کنند، بتدریج پایانه‌ها از کار خواهد افتاد و این به معنای این است که شبکه با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

 

 کارمزدها به حساب بانک نمی رود

وي با اشاره به اینکه رقم کارمزد به حساب بانکها یا بانک مرکزی نمی رود، تصريح مي‌كند: این مبلغ به شرکتهایی داده می‌شود که پایانه را می‌خرند و نگهداری می‌کنند.

وی تصريح مي‌كند: کجای دنیا و مملکت یک شرکت باید دستگاه 700 هزار تومانی را مجانی وارد بازار و ماهی 10 تا 20 هزار تومان هم خرج نگهداری آن کند ولی هیچ چیزی بابت این خدمات دریافت نکند؟

وي مي‌افزايد: باید توجه کنیم که این شرکتها دیگر از بانکها چیزی دریافت نمی کنند و باید روی پای خودشان بایستند.

 پولي كه بیت‌المال پرداخت مي‌كرد

وي مي‌گويد: تاکنون به این شرکتها یارانه داده می‌شد؛ این یارانه به مغازه دارها از کجا می‌آمد؟ از بیت المال؛ زیرا بیشتر این یارانه‌ها توسط بانکهایی داده می‌شد که  متعلق به دولت و مردم هستند.

وي تأكيد مي‌كند، درست نیست از جیب 80 میلیون به دو میلیون مغازه‌دار یارانه پرداخت شود.

 

 بانکها به مشتري مداري توجه كنند

در همين خصوص عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر توجه بانکها به اصل مشتری مداری، تصريح مي‌كنند: پیشروی به سمت بانکداری خصوصی و افزایش رقابت میان بانکها برای کسب سود بیشتر سبب شده بانکها از ارایه برخی خدمات شانه خالی کرده و با تعیین کارمزد، حاضر به انجام این خدمات باشند. 

امید کریمیان درباره احتمال تعیین کارمزد برای استفاده از خدمات الکترونیکی دستگاه های پایانه های فروش(pos) مي‌گويد: اگر این کار انجام شود، مردم دوباره به نظام سنتی گذشته و استفاده از اسکناسها و وجوه نقدی رو خواهند آورد.وي مي‌افزايد: منطقی آن است که هزینه‌های استفاده از خدمات الکترونیکی از محل درآمدهای بانک تأمین شود و بحث شهروند الکترونیک و بانکداری الکترونیک بیش از پیش رواج یابد.

وي تصریح مي‌كند: توصیه می‌شود، نقل و انتقال وجوه و انجام امور بانکی همانند سابق الکترونیکی صورت گیرد و بانکها باید زمینه های لازم را در این راستا فراهم کنند؛ زیرا اگر این هزینه‌ها بر دوش مصرف کننده تحمیل شود، بار منفی به دنبال خواهد داشت.

وي با یادآوری کاهش هزینه های اداری بانکها به واسطه ارایه خدمات بانکی الکترونیک مي‌گويد: در حالی که بانکها در واقع با تعیین کارمزد می‌خواهند از ارائه این گونه خدمات که کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد،  شانه خالی کنند.

وي  یادآور مي‌شود: وقتی مردم ببینند خدمات برخی بانکها بیشتر و هزینه های آن کمتر است، خود به خود به استفاده از خدمات چنین بانکهایی رو می‌آورند و سود مورد نظر بانکها تأمین خواهد شد و برعکس، پس نیازی به انجام چنین اقدامها و تعیین کارمزد از سوی بانکها برای کسب سود بیشتر نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    5 0
    منم جمع میکنم...به جای اینکه پیشرفت کنیم بد جوری پس رفت می کنیم دولت فط به فکر پر کردن جیب خودشه...خیالتان راحت کاری کردین که بخدا روزی 10هزار تومان هم فروش نداریم اونهم می خواهید از دستمان بگیرید
  • مجید IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 0
    مدیر عامل شاپرک چقدر پررو است که میگویدبااین موضوع کنار می آیند به جای این حرکات جلوی اختلاسها وهدیه های چند صد میلیونی به مدیرانشان را بگیرند تا دچار دزدی محترمانه از جیب مردم نشونداینجانب به نوبه خود سه دستگاه کارت خوان را پیش از موعد تحویل میدهم.....التماسهای نصب دستگاه کارت خوان را ببینیم یا این کارهایشان را
  • مجتبی افشین IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    من گزاشتم کنار اگر حساب کنیم حدود 2000 تا تراکنش در روز داشته باشیم 30000 تومان آن میپره برای من سودی نمیمونه که بخوام از کارت خوان استفاده کنم خدا روزی دولت رو جای دیگه حواله