۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱
کد خبر: 236191

قدس آنلاین: اولین قطره خونش موجب آمرزش گناهان می شود. سر در دامن حورالعین می نهد. به لباس های بهشتی آراسته می شود. معطر به خوش بوترین عطرها می شود.

آنها قبل از همه وارد بهشت می شوند

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن ایام گرامیداشت دفاع مقدس و یادآوری دلاوری های شهدا، جانبازان و رزمندگان مروری کوتاه بر نگاه آیات و روایات به جایگاه شهید داشته ایم که از در ذیل می آید.

خداوند در قرآن می فرماید: "وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ"؛ (آل عمران، 169) و هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.

ما بر مبنای قرآن که شهیدان را زنده می داند، به شهدای راه اسلام و به خصوص شهدای کربلا سلام کرده با آنان حرف می زنیم و توسل می جوییم. ابوسفیان در پایان جنگ احد با صدای بلند فریاد می زد: این هفتاد کشته مسلمانان در احد به عوض هفتاد کشته ما در جنگ بدر.

اما رسول خدا (ص) فرمودند: "کشته های ما در بهشت جای دارند، اما کشتگان شما در دوزخند."

از همان حضرت (ص) روایت است که فرمودند: "شهدا شاهدان من نزد خدا در روز قیامت هستند. بیایید و ایشان را زیارت كنید، بر اینان سلام كنید، كه سوگند به آنكه جانم در دست اوست، هیچكس نباشد كه بر آنها سلام كند الا اینكه جوابش را می دهند و آنها از میوه های بهشتی و هدایای آن روزی داده می شوند."

خداوند در سوره مبارکه نساء آیه 74 می فرماید: "فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيُقْتَلْ أَو يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا"؛ پس بايد كسانى كه زندگى دنيا را به آخرت سودا مى‏كنند در راه خدا بجنگند و هر كس در راه خدا بجنگد و كشته يا پيروز شود به زودى پاداشى بزرگ به او خواهيم داد.

در روایات آمده است که شهید هفت ویژگی اعطایی از جانب خداوند دارد: اولین قطره خونش موجب آمرزش گناهان می شود. سر در دامن حورالعین می نهد. به لباس های بهشتی آراسته می شود. معطر به خوش بوترین عطرها می شود. جایگاه خود را در بهشت مشاهده می کند. اجازه سیر و گردش در تمام بهشت به او داده می شود. پرده ها کنار رفته و به وجه خدا نظاره می کند.

امام صادق(ع) از پدران بزرگوارش نقل می‌کند تا می‌رسد به پیغمبر اکرم (ص) که فرمودند: "روز قیامت سه دسته از مردم مورد توجه و تقرب خداوند متعال هستند و شفاعت آنها درباره دیگران پذیرفته خواهد شد و آن سه دسته عبارتند از: انبیاء، علماء و شهدا."

پیغمبر اکرم (ص) درباره‌ ثواب مبارزین راه خدا فرمودند: "وقتی که مجاهد فی‌سبیل‌الله بر اثر تیر دشمن از اسب بر زمین افتد، هنوز پیکر پاکش نقش بر زمین نشده که خداوند متعال فرشته ‌ای را به استقبال روحش می‌ فرستد و او را به بهشت و نعمت ‌ها و کرامت ‌هایی که برایش مهیا شده است، بشارت می‌ دهد. وقتی که پیکر پاکش نقش بر زمین شد فرشته الهی به او می‌گوید آفرین بر تو ای روح پاک که از بدن پاک خارج شدی، برای تو مقام و منزلتی است که هرگز چشمی آن را ندیده و گوشی آن را نشنیده و به قلب کسی خطور نکرده است."

امام صادق (ع) نیز در روایتی می فرمایند: "كسی كه در راه خدا به شهادت نائل شود، هیچیك از گناهان و بدی هایش به او ارائه نخواهد شد."

در روایت آمده است بالاتر از هر نیکی، نیکوتری هست مگر شهادت که هر گاه شخصی شهید شود بالاتر از آن خیری متصور نیست.

همچنین، بنابر روایات مجاهدان از درب مخصوص بهشت وارد می شوند و قبل از همه به بهشت می روند و در بهشت جایگاه مخصوصی دارند. و نیز تصریح شده هیچ قطره ای محبوب تر از قطره خونی که در راه خدا ریخته شود در نزد خداوند نیست.

شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی می نویسد: سخاوتمند، هنرمند و عالم؛ مال، هنر و علم خود را که بخشی از وجود او است جاودانه می کند، اما شهید خودش را جاودانه می کند.

منابع:

  1. بحارالانوار
  2. وسائل الشیعه
  3. دقایقی با قرآن

انتهای خبر/

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.