کارگردان سینمای ایران گفت: سینمای ارزشی بخشی از نوستالژی‌های همیشگی ملت ایران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دغدغه اصلی هنرمندان کشور تبدیل شد و به لطف خدا تا امروز شاهد آثار قابل تأملی در این زمینه بوده‌ایم.

سینمای ارزشی بخشی از نوستالژی‌ همیشگی ملت ایران است

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون، نویسنده و روزنامه‌نگار نام آشنایی است که پس از ورود به عرصه سینمای ارزشی و دفاع مقدس، با نگاه ویژه‌ای ارزش‌های 8سال حماسه آفرینی‌های رزمندگان سلحشور کشورمان را به تصویر کشید.

کارهای سینمایی و تلویزیونی این هنرمند کشورمان با عناوینی چون سه گانه اخراجی‌ها، رسوایی، دارا و ندار و معراجی‌ها عرضه شده و این روزها نیز شاهد پخش سریال معراجی‌ها هستیم؛ به همین بهانه سراغی از ده نمکی گرفتیم تا فارغ از حال و هوای کار، زیارت امام رضا(ع) را هم تجربه کند، این گفت‌وگو را بخوانید.

آقای ده نمکی! سال‌هاست که در فضای هنری کشور فعالیت دارید، تولید آثار مذهبی و ارزشی را چطور ارزیابی می کنید؟

سینمای ارزشی بخشی از نوستالژی‌های همیشگی ملت ایران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دغدغه اصلی هنرمندان کشور تبدیل شد و به لطف خدا تا امروز شاهد آثار قابل تأملی در این زمینه بوده ایم.

به اعتقاد من برای تولید چنین آثاری محتوای غنی بسیار زیادی در دسترس ما قرار دارد که باید به خوبی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

و در این فضا تولید آثار نمایشی با محوریت شخصیت معصومین(ع) را چطور می بینید؟

به تصویر کشیدن زندگی ائمه هدی(ع) و شخصیت های بزرگ و تاثیرگذار تاریخ اسلام مهمترین بخش سینمای ارزشی ماست که هنرمندان ما به عنوان بخشی از ملت بزرگ شیعه در ایران به کارکردن در این فضا اهتمام دارند و تا امروز هم شاهد تولید آثار ارزشمندی با محوریت شخصیت حضرت علی(ع)، امام رضا(ع)، امام حسین(ع)، زندگی برخی پیامبران الهی همچون حضرت یوسف(ع)، حضرت ایوب(ع) و ...بوده ایم که مورد اقبال عمومی نیز واقع شده است.

اما هنوز هم جای کار بسیار در این زمینه وجود دارد و نیاز معنوی مردم نیز ایجاب می کند تولید آثار ارزشی با محوریت زندگی معصومین(ع) توسعه پیدا کند.

آقای ده نمکی! همانطور که اشاره کردید سریال ولایت عشق چند سال پیش با محوریت شخصیت امام رضا(ع) تولید و عرضه شد به نظر شما تولید این سریال برای تبیین ارزش‌های رضوی کافی است؟

قطعا کافی نیست چرا که این سریال تنها به بخشی از زندگی ارزشمند امام رضا(ع) اشاره داشت و حال آنکه سیره زندگی این امام همام سرشار از ارزش‌های متعالی است و نیازهای نسل‌های جدید ایجاب می‌کند که سیره حضرت به صورت کاربردی نمایش داده شود.زندگی امام هشتم(ع) ظرفیت های بسیارزیادی برای تولید آثار نمایشی  فاخر دارد.

اگر قرار باشد شما سریالی درباره امام هشتم(ع) بسازید کدام بخش سیره زندگی ایشان را انتخاب می‌کنید؟

در شرایط حاضر که جهان اسلام درگیر جنگ‌های فرقه‌ای و ظهور گروه‌های انحرافی همچون داعش است ترجیح می دادم اثری با محوریت سیره سیاسی امام رضا(ع) تولید کنم که همه سیاستمداران و صاحبنظران دیدگاه های متعالی ایشان را در عرصه سیاسی بیشتر بشناسند.

و اگر قرار بود اثری با محوریت زیارت بسازید چه نگاهی را در آن توسعه می دادید؟

این که زائران امام رضا(ع) از راه های دور و نزدیک مشتاقانه به زیارت ایشان می‌آیند را به تصویر می کشیدم به خصوص ارادت زائرانی که با پای پیاده و مشتاقانه به پایبوسی می‌آیند.

زیارت را چطور تعریف می کنید؟

زیارت دیداری عاشقانه با یاری مهربان است و ما ایرانی ها بیش از همه با زیارت آشناییم چون در جوار بارگاه قدسی امام هشتم(ع) زندگی می کنیم و زیارت ایشان منتهای آرزوی همه ماست.

چرا این همه عشق و ارادت به امام رضا(ع) وجود دارد؟

ما ایرانی ها ایشان را همسایه دیوار به دیوار خود می دانیم و مهربانی امام رضا(ع) بی انتهاست و همه را در بر می گیرد. از این جهت عشق ویژه ای به ایشان در قلب های ما وجود دارد.

اگر همین لحظه فرصت حضور در بارگاه قدسی ثامن الحجج(ع) برای شما میسر می شد دوست داشتید کجا با امام رضا(ع) خلوت کنید؟

دوست داشتم کنار ضریح باشم و بالای سر مبارک حضرت نماز بخوانم.

مهمترین نکته ای که در هنگام زیارت ایشان مورد توجه شما قرار دارد چیست؟

به عهد خود با ایشان وفادار بمانم.

مهمترین عهدی که با حضرت بسته اید چیست؟

آنچنان زندگی کنم که دل ایشان شاد شود و از من راضی باشند.

و پیش شرط کسب رضایت امام هشتم در چه نکته‌ای خلاصه می شود؟

عمل به رهنمودها و دستوراتی که از سوی ایشان برای ما به ودیعه مانده است، این که در راه دین پیرو واقعی‌ ایشان و سایر معصومین(ع) باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.