۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 236212

قدس آنلاین: بعد از گذشت ۱۶ ماه از خشکی کامل زاینده رود گفته می شود آبان امسال بار دیگر آب به این رودخانه باز می گردد و کشاورزی در شرق اصفهان بعد از مدت ها رونق خواهد گرفت.

زمان جاری شدن آب در زاینده رود نزدیک است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، وزیر نیرو در سفر خود به اصفهان در سوم شهریور ماه امسال به اصفهان اعلام کرد با تحمل مشقات بسیار زیاد، بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود ذخیره شده و این نوید را داد که پاییز امسال آب برای کشت کشاورزان شرق اصفهان بازگشایی خواهد شد.

چیت چیان در این سفر تاکید کرد: تونل سوم کوهرنگ ۳ نیز امسال به اتمام می رسد و آب به جریان می افتد در ۵ ماه سال از بهمن، اسفند امسال و فروردین، اردیبهشت و خرداد سال آینده آب اضافه خواهد کرد و این کمکی خواهد بود که در فصل جدید آب بیشتری به کشارورزان بدهیم.

البته در خصوص زمان دقیق بازگشایی آب رودخانه زاینده رود در آبان ماه این روزها صحبت ها فراوان است. رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در مجلس امروز به یکی از خبرگزاری های اصفهان، در خصوص وعده مسئولان برای بازگشائی آب زاینده‌رود، گفت: به تمام مردم استان اصفهان مژده می‌دهیم که پس از مدت‌ها تلاش مسئولان اجرائی استان و بنابر قول وزیر نیرو، آب رودخانه زاینده‌رود آبان ماه بازگشائی می‌شود.

عباس مقتدائی تاکید کرد: مسئولان استان اصفهان در تلاش هستند با برگزاری جلسات مختلف مناسب ترین زمان بازگشائی آب رودخانه را مشخص کنند که این مهم تا ۱۵ آبان ماه محقق و اطلاع‌رسانی لازم به کشاورزان برای فراهم کردن مقدمات کشت محصولات انجام می‌شود.

این هفته زمان دقیق بازگشایی آب زاینده رود مشخص می شود

همچنین رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه اواخرهفته گذشته صنف کشاورزی اصفهان با برخی از مسئولان آب منطقه ای جلسه ای برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست گفته شد نیمه نخست آبان ماه آب زاینده رود بازگشایی شود همچنین در این جلسه در خصوص زمان، میزان و مدت آبدهی صحبت شد.

حسین محمدرضایی به ایمنا گفت: در این جلسه فرماندار اصفهان، سالک و فولادگر نمایندگان اصفهان در مجلس و کارشناسان ومدیران آب منطقه و نمایندگان صنف کشاورزی اصفهان حضور داشتند.

وی تاکید کرد: تصمیم گیری دقیق و قطعی در خصوص بازگشایی آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه شرق اصفهان موکول به این هفته شد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان تصریح کرد: کشاورزان شرق اصفهان در نظر دارند نیمه نخست آبان ماه (پنجم تا دهم) آب زاینده رود برای کشت پاییزه بازگشایی شود البته هنوز این موضوع قطعی نشده است.

وی گفت: با توجه به اینکه وزیر نیرو عنوان کرده که آبدهی کامل برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان بر عهده وی است، مسئولان اصفهان نیز باید از وزارت نیرو تعیین تکلیف کند به طوری که نظر نهایی بر عهده چیت چیان خواهد بود.

مدت زمان باز بودن زاینده رود وابسته به میزان بارش هاست

یک منبع آگاه در آب منطقه ای اصفهان همچنین در خصوص زمان دقیق بازگشایی آب به ایمنا، گفت: تصمیم در خصوص زمان بازگشایی آب در زاینده رود گرفته شده البته زمان دقیق آن را مسئولان باید از طریق استانداری اعلام کنند.

وی بیان داشت: آب به احتمال فراوان اواسط آبان ماه که و طبق وعده قبلی وزارت نیرو باز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که کشاورزان خواهان باز شدن آب زاینده طی روزهای پنجم و هشتم آبان ماه هستند، تاکید کرد: به طور قطع در نشست استانداری و وزارت نیرو با کشاورزان در خصوص زمان بازگشایی آب زاینده رود توافق خواهد شد.

این منبع آگاه تصریح کرد: البته جزئیات مدت زمان باز بودن آب زاینده رود در دو هفته آینده به طور دقیق اعلام می شود.

وی در خصوص مرحله دوم بازگشایی آب زاینده رود، در اسفند ماه جاری یا فروردین سال آینده، تاکید کرد: این موضوع به میزان بارش ها در پاییز و زمستان بستگی دارد و تا زمانی که محصول به نتیجه برسد آب باید باز باشد البته هنوز جزئیات این موضوع به طور دقیق بعدا اعلام خواهد شد.

کشاورزان خواهان بازگشایی آب در پنجم آبان ماه هستند

رئیس کمیته آب اتاق بازگانی اصفهان نیز در خصوص زمان بازگشایی آب زاینده رود و تشکیل هیات ۵ نفره برای پیگیری بازگشایی آب زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان، و نحوه استفاده آنها از آب، به ایمنا، گفت: در این باره اطلاع دقیقی ندارم البته کشاورزان شرق اصفهان پیشنهاد داده اند که آب زاینده رود پنجم آبان ماه باز شود که تا هشتم و نهم آبان آب به مزارع آنها برسد.

مهدی بصیری تاکید کرد: در صورت کشت کشاورزان در آبان ماه باید آب زاینده رود در اواسط اسفند ماه به مدت دو ماه و نیم تا ۳ ماه دوباره بازگشایی شود که تمام این موارد به بارندگی ها بستگی دارد.

وی تصریح کرد: برای به ثمر رسیدن کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان آب باید از اواسط اسفند ماه تا اواسط خرداد ماه دوباره بازگشایی شود.

رئیس کمیته آب اتاق بازگانی اصفهان یادآور شد: در مرحله نخست بازگشایی آب گفته می شود آب به مدت ۴ هفته باز خواهد بود اما وزارت نیرو و آب منطقه ای اصفهان هنوز اطلاع رسانی دقیقی در این باره نکرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.