قدس آنلاین یزد - مدير كل دفتر امور اجتماعي استانداري یزد با اشاره به مهاجرت افراد بی‎‎کیفیت و عمدتاً نیروهای غیر بومی ساده به استان، اظهار داشت : می‎‎توان با سرمایه‏‏گذاری بیشتر در صنایع های‎تک، مدل مهاجرت به استان را دستخوش تغییری هوشمندانه کرد و آن را به سمت يك مدل قابل قبول و كم آسيب‌تر حرکت داد.

مهاجرت معکوس از آسیب‏‏های مهاجرپذیری یزد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، مجيد جواديان‌زاده اظهار داشت : شرايط وي‍ژه توسعه‎‎ای و ايجاد فرصت‌هاي شغلي فراوان در استان یزد زمينه‎‎ساز مهاجرت نيروهای كاری دیگر استان‎‎های کشور و حتی اتباع خارجی را به این استان فراهم آورده است و علاوه بر این عوامل،  وجود مراكز متعدد آموزش عالي در استان نیز سالانه موجب مهاجرت تعداد زیادی از دانشجويان غير بومي به استان یزد را موجب می‎‎شود.

وی گفت : مجموعه اين عوامل و دلایلی دیگری از این دست، باعث شده است تا استان یزد همیشه به عنوان یکی از استان‎‎های مهاجرپذیر در کشور مطرح باشد.

این مسئول در رابطه با آسیب‎‎های مهاجرت نیز افزود: البته افراد مهاجر همزمان با ورود به یک منطقه به همراه خود یک سریفرهنگ‎‎ها و آداب خاص خود را نیز می‎‎آورند که به نوعی روي بافت فرهنگي و هويتي آن جامعه تأثيرگذار خواهد بود.

جواديان‌زاده گفت : اگر اين تأثيرات فرهنگي و اجتماعي به درستي مديريت نشود، منشاء برخي از اغتشاشات فرهنگي و توليد ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي خواهد بود.

وی افزود: مثلاً در برخی فرهنگ‎‎های وارداتی انجام بعضی از رفتارها كاملاً منطقي و طبيعي جلوه مي‎‎كند، در حالی که شاید در منطقه‌اي كه مهاجر در آن ساكن شده است، این رفتار اجتماعي نوعی توهين یا عملی منفي تلقي شود و باعث بروز بعضي از تنش‌هاي اجتماعي و فرهنگي در منطقه شود.

جوادیان زاده در ادامه هجوم مهاجران بی‏‏کیفیت به استان یزد را یکی از آسيب‎‎های مهاجرپذیری استان برشمرد و گفت : این آسیب موجب مي‏‏شود كه سطح فرهنگي، اجتماعي و حتی سلامت جامعه دچار تنزل شود.

وی در این رابطه افزود: برخی از صنايع موجود در یزد به دلیل تکنولوژی پایین به حجم بالايي از كارگران ساده نیازمند هستند و این نیاز خود را معمولاً از نيروهاي مهاجر جوياي كار که غالباً از سواد اجتماعي و فرهنگي پاييني برخودار هستند تامین می‎‎کنند که به اصلاح به دلیل ویژگی‎‎های مذکور، کیفیت برخی شاخص‎‎های موجود در استان را نیز کاهش می‎‎دهند.

وي معتقد است که ارتقای صنايع استان به سمت صنايع با تکنولوژی بالا و توسعه صنایعی مانند صنايع IT يا گردشگري، استفاده از مهاجران باکیفیت استان را افزایش خواهد داد و می‎‎تواند آنها را جایگزین مهاجران فاقد كيفيت لازم اجتماعی و فرهنگی فعلی کند.

جوادیان‎‎زاده اظهار داشت : به عبارتی می‎‎توان با سوق دادن صنایع استان به سمت و سوی حوزه‎‎‎‎هایی خاص مانندICT ، گردشگري و سلامت و غیره از طریق سرمایه‏‏گذاری بیشتر در این بخش‌‌ها، مدل مهاجرت به استان را دستخوش تغییری هوشمندانه کرد و آن را به سمت يك مدل قابل قبول و كم آسيب‌تر حرکت داد.

وی يكي دیگر از آسیب‏‏های مهاجرت در استان را مهاجرت معکوس خواند و گفت : متاسفانه در مقابل مهاجرت افراد غیر بومی و عمدتاً بی کیفیت به داخل استان، به دلیل عدم تامین فرصت‎‎های شغلی مناسب برای نخبگان استان شاهد به مهاجرت این افراد با کیفیتی بالا به دیگر استان‎‎ها هستیم که از آن به عنوان مهاجرت معکوس یاد می‎‎شود.

وی با بیان این که البته امروزه با توجه به مقتضيات پديده جهاني شدن، مهاجرت نخبگان يا فرار مغزها تعريف‎‎های ديگري پيدا كرده است، در این خصوص تصریح کرد: در واقع اگر يك نخبه از يزد جابه‎‎جايي فيزيكي انجام دهد اما ارتباط خود را با يزد به شكل‌هاي مختلف از طریق ارتباط علمي، پژوهشي، فرهنگي و هويتي حفظ کند، در قالب تعریف فرار مغزها قرار نمی‎‎گیرد و زمانی فرار مغز محسوب مي‌شود كه ارتباط خود را با زادگاه خویش به طور کامل قطع كند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد در رابطه با راهکارهای مقابله با آسیب‎‎های مهاجران ورودی به استان نیز گفت: البته مهاجرت در دنياي امروز که به سمت جهانی شدن به پیش می‎‎رود، امری گزيرناپذیر است چرا که از مهمترين ويژگي‌هاي جهاني شدن، فشردگي زمان و مكان است به عبارتی جوامع به شدت بهم نزديك خواهند شد.

به اعتقاد وی، این نزديك شدن جوامع عامل افزایش تردد در بین جوامع خواهد بود و نمی‎‎توان با اصل مهاجرت مقابله کرد بلکه باید با مدیریت صحیح پديده مهاجرت، جوامع محلی را در مقابل آسيب‌هاي آن کنترل و محافظت کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.