به دنبال مشخص شدن 10 فیلم ایرانی برای بررسی و انتخاب گزینه نهایی کشورمان در رقابت اسکار، رضا میرکریمی، احسان عبدی‌پور، علی غفاری، مهدی رحمانی و افشین هاشمی که فیلم‌هایشان در این فهرست حضور دارد دیدگاه خود را درباره بهترین نماینده ایران و شرایط معرفی اعلام کردند.

دیدگاه 5 کارگردان که فیلمشان برای اسکار بررسی می‌شود/ هویت ملی اولویت است
 
 

انتخاب نماینده سینمای ایران در رقبات جهانی اسکار هر ساله از سوی کمیته‌ای متشکل از اهالی سینما و مدیران سینمایی صورت می‌گیرد و در سال‌هایی هم متناسب با سیاست‌های کلان کشور فیلمی به این رویداد سینمایی معرفی نمی‌شود.

کمیته انتخاب فیلم ایرانی، امسال پس از مرور قوانین و مقررات، بحث در خصوص رویکردهای ممکن برای انتخاب فیلم، بررسی فهرست رسمی ۵۸ فیلم به نمایش در آمده در ایران در یک سال گذشته و ارزیابی وضعیت بین المللی عناوین حائز شرایط به فهرستی کوتاه شامل 10 فیلم رسیده است که عبارتند از: «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «استرداد»، «امروز»، «برف»، «تنهای تنهای تنها»، «چ»، «خسته نباشید»، «خط ویژه»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «سر به مهر».

این کمیته، پس از بررسی های تکمیلی جهت انتخاب نماینده ای شایسته برای کشورمان از جهات مختلف، نتایج بعدی را متعاقبا اعلام خواهد کرد.

اعضای این هیئت عبارتند از: حبیب احمدزاده نویسنده و استادیار دانشگاه، امیر اسفندیاری معاونت بین الملل بنیاد سینمایی فارابی، احمد امینی کارگردان، آرش امینی مدیرکل حوزه ریاستی و امور بین الملل سازمان سینمایی، امین تارخ بازیگر و مدرس سینما، ایرج تقی پور تهیه کننده، پرویز شیخ طادی نویسنده و کارگردان، محمد باقر قهرمانی مدرس دانشگاه و مجید میرفخرایی مدیر هنری.

بر همین اساس برخی از فیلمسازانی که فیلم هایشان برای حضور در اسکار بررسی می‌شود درباره این انتخاب و پیشنهادشان برای معرفی نماینده ایران با خبرنگار مهر صحبت کردند.

رضا میرکریمی:‌ نظر هیات انتخاب اسکار برای من محترم است

رضا میرکریمی کارگردان فیلم «امروز» درباره جایگاه سینمای ایران در اسکار گفت: پیش از این نگاه خودم نسبت به حضور سینمای ایران در جایزه اسکار را زمانی که قرار بود فیلم «یه حبه قند» را به اسکار معرفی کنند، بیان کردم و دیگر لزومی به تکرار همان مواضع نیست.

وی در پاسخ به این که کدامیک از فیلم‌های انتخاب شده در لیست اولیه جزو انتخاب های شخصی اوست و فکر می‌کند نماینده بهتری برای کشورمان است؟ بیان کرد: تعدادی از فیلم‌های منتخب در لیست اولیه را ندیده ام بنابراین نمی توانم فیلم مشخصی را نام ببرم و درباره فیلم ها هیچ قضاوتی ندارم، اما به هر تقدیر نظر کارشناسان و هیات انتخاب برای من محترم است و هر فیلمی از این لیست نهایی شود، مورد قبول من است.

احسان عبدی‌پور: «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» انتخاب من است

احسان عبدی‌پور کارگردان جوان سینما که با فیلم «تنهای تنهای تنها» به سینما معرفی شد، حال همین فیلمش قرارست برای معرفی به اسکار مورد بررسی قرار گیرد.

این فیلمساز جنوبی درباره انتخاب این فیلم در لیست اولیه معرفی فیلمها به آکادمی اسکار گفت: بدون هیج تعارف و ادعایی معتقدم که فیلم «تنهای تنهای تنها» به هیچ عنوان در قواره نمایندگی سینمای ایران در اسکار نیست. این فیلم تجربه اول من بوده و قطعا کم و کاستی هایی دارد بنابراین «تنهای تنهای تنها» را نماینده خوبی برای سینمای ایران در اسکار نمی دانم البته از هیات انتخاب ممنونم که فیلمم را در لیست اولیه قرار داده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه فیلمی را برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار می‌پسندد؟ بیان کرد: از نظرم من بهترین فیلم در لیست پیشنهادی اولیه فیلم های ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» است و فکر می کنم با وجود این فیلم ایرانی در لیست، نیازی به معرفی فیلم دیگری نیست.

مهدی رحمانی: آرزوی صبر برای فیلمسازی دارم که که به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی می شود

مهدی رحمانی از دیگر فیلمسازانی است که با فیلم «برف» در لیست اولیه هیات انتخاب قرار گرفته است. رحمانی درباره انتخاب «برف» گفت: اسکار به عنوان یکی از مهمترین جایزه های سینمایی در دنیا مطرح است و می تواند به عنوان یک فرصت برای سینمای ایران به شمار آید و به تبع باید به بهترین شکل ممکن از این فرصت طلایی بهره برد.

این کارگردان جوان به معیار انتخاب فیلم‌های ایرانی برای آکادمی اسکار اینگونه اشاره کرد: یکی از ویژگی آثاری که برای حضور در اسکار در نظر گرفته می شود داشتن زبانی جهان‌شمول است و تجربه دو فیلم «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی و «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی نشان داد که معیار انتخاب هیات داوری جایزه اسکار داشتن هویت انسانی آثار با رنگ‌مایه های بومی و قابل درک ایرانی است.

رحمانی متذکر شد: تجربه نشان داده فیلم هایی که در جشنواره های مختلف حضور پیدا می کنند و به نوعی امتحان خود را پس می دهند برای حضور در آکادمی اسکار نهایی می شوند به همین دلیل گمان می کنم  گزینه حضور فیلم ها در جشنواره های خارجی باید از جمله معیارهای انتخاب نهایی فیلم های ایرانی برای معرفی در اسکار باشد.

کارگردان فیلم «دیگری» در پاسخ به این که در میان لیست اولیه ارائه شده توسط کمیته انتخاب فیلم ایرانی کدامیک از آثار را مناسب حضور در اسکار مناسب می داند؟ گفت: یکی از مسائل مطرح در انتخاب فیلم برای اسکار این است که معمولا پس از نهایی شدن با واکنش خوبی از سوی جامعه مطبوعات و منتقدان مواجه نمی شود بنابراین ترجیح می دهم درباره انتخاب خودم صحبتی نکنم و فقط آرزوی صبر برای فیلمسازی دارم که که به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی می شود!

افشین هاشمی: فیلمی انتخاب شود که به نفع کل سینمای ایران باشد

افشین هاشمی یکی از کارگردان‌های فیلم سینمایی «خسته نباشید» در صحبت کوتاهی گفت: درباره انتخاب این فیلم برای حضور در جایزه اسکار نظر خاصی ندارم و به نظر هیات انتخاب احترام می گذارم.

وی ادامه داد: امیدوارم فیلمی انتخاب شود که به نفع کل سینمای ایران باشد.

علی غفاری: «تنهای تنهای تنها» برای اسکار مناسب است

علی غفاری که با «استرداد» نامش در فهرست اولیه کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار دیده می شود، درباره حضور سینمای ایران در اسکار گفت: نفس حضور سینمای ایران در جایزه اسکار اتفاق فرخنده ای است.

وی افزود: معتقدم فیلمی باید به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شود که فرهنگ و هویت ملی و ایرانی را بیان کند.

غفاری درباره فیلمی که از نظر او شایسته نمایندگی ایران در اسکار است، عنوان کرد: اظهارنظر درباره بهترین فیلم سخت است، اما به نظرم فیلم «تنهای تنهای تنها» یکی از لطیف‌ترین و ملی ترین آثار سینمای ایران است که می تواند نماینده خوبی برای سینمای ایران در اسکار باشد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.