سرانجام «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی احمدزی» دو نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان با امضای یک موافقتنامه مشمل بر هفت بخش، بن بست چند ماهه در عرصه سیاسی این کشور را شکستند.

جزییات شکسته شدن بن بست انتخابات افغانستان

به گزارش ایرنا به نقل از برخی از رسانه های جهان، در این توافقنامه، بدون اشاره به اسامی دو نامزد رقیب در مرحله دوم انتخابات افغانستان، توافق شده است تا پست های حکومتی به طور مساوی میان این دو نامزد تقسیم شود.



* برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی

بخش اول توافقنامه به برگزاری لویه جرگه ای برای تعدیل قانون اساسی اختصاص یافته است. در توافقنامه تصریح شده که رئیس جمهوری پس از تحلیف یک کمیسیون ویژه را برای تهیه طرح تعدیل قانون اساسی تشکیل می دهد.



* اصلاح نظام انتخاباتی

توزیع شناسنامه های الکترونیک و تهیه جدول زمانی برای اجرایی شدن این توافقنامه، بخش دیگر آن است. همچنین در این توافقنامه بر اصلاح نظام انتخاباتی نیز تاکید شده است.



* ایجاد پست ریاست اجرایی

بخش دوم این توافقنامه به ایجاد پست ریاست اجرایی اختصاص یافته و مدیریت امور اداری و اجرایی حکومت به او واگذار شده است. برای دفتر رئیس اجرایی ساختار اداری و مالی ویژه ای ایجاد می شود.



* تفکیک کابینه و شورای وزیران

بر اساس بخش دوم این توافقنامه، رئیس جمهوری ریاست «کابینه» شامل معاونان رییس جمهوری، صدر اعظم اجرایی، معاونان صدر اعظم اجرایی، مشاور ارشد رئیس جمهوری و وزیران.

این بخش از توافقنامه، ریاست «شورای وزیران» را به عهده رئیس اجرایی گذاشته است.

نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را امضا کردند. «اشرف غنی احمدزی» و «عبدالله عبدالله» امروز 30 شهریور در ارگ ریاست جمهوری افغانستان این سند را امضا کردند.

بر اساس این موافقتنامه نامزدی که بیشترین رای را به دست آورد رییس جمهوری خواهد شد و پست ریاست اجرایی در اختیار تیم نامزد رقیب قرار خواهد گرفت.

هنوز مشخص نیست در این توافقنامه، معیار اعلام نتایج صحیح انتخابات جنجالی افغانستان پس از بازشماری، کمیسیون انتخابات افغانستان یا نمایندگان جامعه بین الملل و یا رضایت ستادهای انتخاباتی دو نامزد رقیب خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.