باید مشکل نوع لباس ورزشکاران و هنرمندانی که در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند؛ ریشه‌ای حل شود و برای این کار باید ارتباط بین تولیدکننده و طراح لباس را با یکدیگر و سازمان‌ها و نهادهای دولتی بیشتر کرد.

چرا لباس ورزشکاران ایرانی حاضر در مسابقات آسیایی ایرانی نبود؟

 یکی از مهم‌ترین بخش‌های مسابقات بازی‌های آسیایی؛ رژه‌ی تیم‌های ملی هر کشور در روز ابتدایی مسابقات و مراسم افتتاحیه است. در این مراسم؛ لباس ورزشکاران بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. از همین رو؛ کشورهای مختلف در طراحی لباس‌های نمایندگان ورزشی خود؛ بیشتر از رنگ‌ها و المان‌های مرتبط با پرچم یا هویت ملی‌شان بهره می‌برند. در این میان؛ لباس ورزشکاران ایرانی حاضر در مراسم؛ هیچ مشخصه‌ی ملی و میهنی ندارد. بازیکنان مرد تیم ایران؛ در این دوره از بازی‌ها با کت و شلوار سورمه‌ای و پیراهن نارنجی و زنان ورزشکار با مانتوهای سورمه‌ای با طرح‌های ترمه روی آن حضور یافته‌اند. لباسی که به اعتقاد بسیاری؛ ارتباطی با فرهنگ ایران ندارد.

میترا تمجیدی(طراح لباس و برنده‌ی جوایز دوره‌های مختلف لباس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه مشکل پوشش نمایندگان ایران در مجامع جهانی یک مشکل جدی است؛ افزود: این اشکالات به این دلیل به وجود می‌آید که همچنان بین طراحان و تولیدکنندگان و سفارش‌دهندگان لباس رابطه درستی برقرار نشده است.

وی ادامه داد: بعداز آغاز فعالیت بنیاد ملی مد و لباس؛ طراحی لباس جدی گرفته شد و آرام‌آرام تب طراحی لباس مانند تب بازیگری بسیاری را فراگرفت درحالیکه به ضلع دیگر این بخش؛ یعنی ارتباط طراحان با تولیدکنندگان؛ هرگز توجه جدی نشد.

تمجیدی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه پوشاک  در کشور گفت: متاسفانه زمانی که به این نمایشگاه‌ها می‌رویم متوجه می‌شویم لباس‌هایی که در این نمایشگاه‌ها عرضه شده با طراحی‌هایی که در جشنواره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و تبلیغ شده؛ ارتباطی ندارد و همین امر طراحان لباس را ناراحت کرده است.

طراح لباس کا‌ترین اشتون؛ با اشاره به اینکه باید مشکل نوع لباس ورزشکاران و هنرمندانی که در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند؛ ریشه‌ای حل شود، گفت: باید ارتباط بین تولیدکننده و طراح بیشتر شود به شکلی که سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط از بنیاد ملی مد و لباس گرفته تا سازمان‌های دیگر در کنار حمایت از تولیدکننده از طراح نیز حمایت کنند.

وی ادامه داد: امروز باوجود همه کارهای خوبی که در حوزه طراحی صورت گرفته؛ به دلیل عدم ارتباط میان طراح و تولیدکننده؛ بسیاری از طراحان چون ارتباطی با بخش تولید ندارند؛ امکان عرضه‌ی طرح‌های خود را پیدا نمی‌کنند درنهایت طرح‌ها در کشو‌ها و کمد‌ها باقی می‌ماند. اگر هم گاهی اتفاقی افتاده؛ به این دلیل است که هر طراحی راه خودش را رفته و براساس تلاش‌های خودش موفق شده است.

برنده بهترین طراحی کت و شلوار مردانه در اسفند ۹۲ افزود: در بخش لباس ما نمی‌توانیم از کل به جز برسیم بلکه باید از جز به کل برسیم. باید برای استفاده از لباس‌های جدید بسترسازی لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای همه‌گیر شدن یک لباس خوب این است که مدیران و مسئولان و شخصیت‌های مهم که در دید عموم و مردم هستند و تصاویر آن‌ها از رسانه‌ها پخش می‌شود؛ خودشان لباس‌هایی که توسط طراحان ایرانی آماده می‌شوند را بپوشند تا به این وسیله این نوع لباس‌ها در جامعه تبلیغ شود.

برنده سه دوره طراحی مد و لباس برای خانم‌ها؛ با تاکید بر اینکه مشکلات لباس را باید ریشه‌ای حل کرد نه موردی؛ گفت: به طور مثال تیم ملی در بازی‌های اینچوان کت و شلوار پوشیده بود. فارغ از نوع طراحی این لباس از لحاظ رنگ و فرم، کت و شلوار یک لباس کاملا اروپایی‌ست که تغییر دادن آن باید آهسته و آ‌رام آرام باشد و به مرور باید این لباس ویژگی‌های ایرانی پیدا کند.

روابط عمومی کارگروه مد و لباس هم در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که برای طراحی ورزشکاران ایرانی به مسابقات آسیایی؛ چه هماهنگی میان وزارت ورزش و وزارت ارشاد صورت گرفته است؛ اعلام کرد: درباره لباس تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی اینچوان از این کارگروه استعلام نشده است اما این کارگروه آمادگی دارد پیرامون گروه‌های ورزشی اعزامی مسابقات مختلف اعلام‌نظر کند و برای تیم‌هایی که تقاضا دارند؛ مشاورانی برای طراحی لباس خوب پیشنهاد بدهد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.