دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی یک سند توصیه‌ای نیست، بلکه یک نسخه درمانی است و مبانی آن تجربی و علمی است، یعنی از همه نظریه‌ها و تجارب‌ در این اقتصاد استفاده شده است.

رضایی: تحریم‌های ضدایرانی خلاف عقلانیت است/ «سپرسازی مقابل تحریم‌ها» هدف اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان محسن رضایی در همایش نقش اقتصاد مقاومتی در توسعه منطقه‌ای که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در حال برگزاری است، اظهار کرد: لشکر 41 ثارالله استان کرمان یکی از لشکرهای پرقدرت در دوران دفاع مقدس بود که در آزادسازی سرزمین‌های اشغالی کشور نقش مهمی داشت.

وی با بیان اینکه همان مسیر جهاد ملت ایران که با پیروزی انقلاب شروع شده، ادامه دارد، افزود: این بار به مسئله اقتصادی در کشور رسیده‌ایم و در دوران دفاع مقدس یکی از پایگاه‌های تمدنی را که از دست داده ‌بودیم، به دست آوردیم.

امروز ایران یکی از باثبات‌ترین کشورهای جهان و منطقه است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امروز ایران یکی از باثبات‌ترین کشورهای جهان و منطقه است، تصریح کرد: کشوری نیست که از حوادث منطقه نترسیده باشد، اما ریسک سرمایه‌گذاری در ایران پایین و بهترین منطقه برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

رضایی با بیان "امروز وارد مسئله اقتصادی در کشور شده‌ایم" بیان  کرد: اقتصاد یک علم جهانی است و ربطی به ایران و خارج از ایران ندارد و شامل اقتصاد خرد، کلان و غیره است.

وی با بیان اینکه توسعه یک پدیده مردمی و جغرافیایی است، افزود: درست است علم توسعه جهانی است، اما توسعه یک حادثه بومی است  و فرهنگ، جغرافیا و همه پدیده‌‌ها در این امر وجود دارد.

در اتاق فکر تشخیص مصلحت نظام اکثر چهره‌ها فرهنگی و سیاسی هستند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه خوشبختانه با ابتکار حضرت امام خمینی(ره) اتاق فکری به‌نام تشخیص مصلحت نظام به وجود آمد که این اتاق مسیر اقتصاد را مشخص کرده است، اظهار کرد: در اتاق فکر تشخیص مصلحت نظام اکثر چهره‌ها فرهنگی و سیاسی هستند و چهره‌های باتجربه از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه اتاق فکر مجمع تشخیص مصلحت نظام راه‌یابی به اقتصاد ایران را آغاز و اتوبان اقتصاد را درست کرده است، گفت: این اتاق به‌دنبال رفع موانع در اقتصاد ایران است.

وی با اشاره به اینکه همه اسناد یک منظومه را شکل می‌دهند، بیان کرد: یکی از کارها سندی به‌نام اقتصاد مقاومتی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بر اساس تبیین سیاست‌های اصل 44 مشارکت و اختیارات بخش خصوصی بیشتر شده است و مردم در تمام فعالیت‌ها می‌توانند شرکت کنند و اقتصادی به‌نام اقتصاد دولتی وجود ندارد.

رضایی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یکی از اسناد منظومه است که به قوای سه‌گانه ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اقتصاد مقاومتی دو بُعد دارد و نخستین بُعد آن، اقتصاد مقاومتی است که اقتصاد را در برابر فشارها و نوسانات مقاومت‌پذیر و تاب‌آور می‌‌کند، گفت: این یک اصطلاح بین‌المللی است و منشأ آن بحران‌هایی است  که در اقتصاد آمریکا پدید آمده است.

تحریم‌های اقتصادی کاری خلاف عقلانیت است که غرب انجام می‌دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اقتصاد یک سری نوساناتی به وجود می‌آید که در تمام دنیا سرازیر می‌شود، افزود: تحریم‌های اقتصادی کاری خلاف عقلانیت است که غرب انجام می‌دهد.

رضایی هدف دوم اقتصاد مقاومتی را سپرسازی در مقابل تحریم‌ها دانست و گفت: برخی افراد فکر می‌کنند اگر ارتباط ایران با آمریکا خوب شود، ایران بهشت می‌شود و ما نمی‌توانیم سرنوشت یک ملت را با رؤیایی، خیال‌پردازی و  با توهمات گره بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد باید به‌گونه‌ای شود که اگر یک بار دیگر با تحریم اقتصادی مواجه شدیم، اقتصاد مقاوم باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اقتصاد باید در مقابل تهدید‌های محیط زیستی نیز مقاوم شود، بیان کرد: اقتصاد باید در مقابل نوسانات بین‌المللی و در مقابل تحریم‌ها و محیط زیست طراحی  شود و روی دوم این اقتصاد مردم است.

رضایی با اشاره به مشارکت مردم در اقتصاد، گفت: مردم باید وارد این عرصه شوند،دولت باید حامی باشد و راه ورود مردم به اقتصاد توسط مسئولان هر حوزه  باز شود و آنها مراقبت کنند که از خط قرمز‌ها کسی عبور نکند.

وی با بیان اینکه اقتصاد باید مردمی شود، گفت: یک بخش این اقتصاد ورود بخش مردمی، بخش دوم آن کسب و کارهای خانگی است و  روی دوم اقتصاد مقاومتی این است که به‌طور گسترده مردم سرمایه‌گذاری کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: سیاست‌ها باید عوض و مقررات درست شود، زیرا برخی از مقررات خلاف اقتصاد مقاومتی است.

آمریکا از علم دنیا علیه ملت‌ها استفاده می‌کند

رضایی تصریح کرد: علم و فناوری توسط همه دنیا به دست آمده است، اما آمریکا یک‌جا این علم را تصاحب کرده و از علم دنیا علیه ملت‌ها استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی بزرگ‌ترین منبع ایران است، گفت: انتقال آب از خلیج فارس، زاگرس و صرفه‌جویی سه گزینه برای مقابله با بحران آب است.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انتقال آب از خلیج فارس به 15 تا 17 میلیارد تومان برای 500 میلیون مترمکعب و انتقال آب از زاگرس 6هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و از این طریق 300هزار مترمکعب آب وارد استان کرمان می‌شود.

طرح صرفه‌جویی در مصرف آب یک‌سوم انتقال آب هزینه و 9 برابر بهره‌وری دارد

رضایی با بیان اینکه صرفه‌جویی 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب به استان کرمان افزوده می‌شود، افزود: طرح صرفه‌جویی در مصرف آب یک‌سوم انتقال آب هزینه و 9 برابر بهره‌وری دارد.

وی گفت: حسن گزینه صرفه‌جویی نسبت به گزینه‌های دیگر پایداری اقتصاد ایران است و اگر صرفه‌جویی انجام شود ثبات در کشور ایجاد می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی نه تنها منابع را بالا می‌برد، بلکه محیط زیست را هم درست می‌کند، تصریح کرد: نهضت صرفه‌جویی و بهره‌وری نخستین اقدام اقتصاد مقاومتی است.

رضایی با بیان اینکه جوهره اصلی اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی و بهره‌وری است، افزود: رقابتی کردن اقتصاد ایران یکی دیگر از بندهای اقتصاد مقاومتی است، یعنی استان کرمان با استان‌های دیگر کشور رقابت اقتصادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد استان‌هاست که باید با یکدیگر رقابت کنند و لازمه این امر میدان دادن به کارآفرینان، بخش خصوصی و مسئولان هر استان است.

استان کرمان باید به  یکی از الگوهای مقاومتی در سطح کشور تبدیل شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی به‌دنبال الگو کردن بنگاه‌های اقتصادی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و روستا به یک الگوی اقتصاد مقاومتی در سطح کشور هستیم. وی تصریح کرد: استان کرمان باید به  یکی از الگوهای مقاومتی در سطح کشور تبدیل شود و تعدادی از شهرها و روستاهای آن در این امر پیشگام باشند.

رضایی بیان کرد: با وجود استاندار کرمان که یکی از فرماندهان لایق و موفق بوده و از 26 سال پیش فکر و ذهنش مسائل اقتصادی بوده، استان کرمان به یک الگوی اقتصادی در کشور تبدیل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه استان کرمان باید به یکی از الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی در ایران تبدیل شود، گفت: امیدواریم جایزه اقتصاد مقاومتی را که طراحی شده است به کرمان اهدا کنیم و استان کرمان پرچم‌دار این جایزه در کشور باشد.

اقتصاد مقاومتی یک سند توصیه‌ای نیست، بلکه یک نسخه درمانی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یک سند توصیه‌ای نیست، بلکه یک نسخه درمانی است و مبانی آن تجربی و علمی است، یعنی از همه نظریه‌ها و تجارب‌ در این اقتصاد استفاده شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.