پیش بینی ها از  بازار طلا و ارز

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین- دانیال اسماعیلیان : بازار طلا از جمله بازارهایی است که نه تنها درایران به دلایل سنتی مورد توجه خانواده هاست که درجهان نیز یکی از بازارهایی است که با توجه به اتفاقات درعرصه سیاسی با فراز ونشیبهای زیادی مواجه است و البته این بازار مدتهاست که روی صعود ندیده و پس از رشد سالهای گذشته از سال 2013 به بعد همواره در خطی زیر 1300 دلار درحرکت بوده است .

 بنا بر این گزارش  درحالی بهای طلا در هفته گذشته به رکود جدیدی دست یافت . در طول هفته با توجه تنش ها در خاور میانه و رشد متوسط اقتصاد در آمریکا قیمت این فلز با کاهش همراه بود .  

درعین حال  کارشناسان معتقدند که قیمت این فلز طی روزهای آینده تحت تأثیر افزایش قیمت دلار و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا همچنان با کاهش قیمت مواجه خواهد بود .

آیرا اپشتاین تحلیلگر ارشد اقتصادی در گفت و گو با کیتکو نیوز تاکید کرده است که در شرایط کنونی هیچ دلیلی برای افزایش قیمت طلا وجود ندارد و با توجه به افزایش شاخص سهام و ارزش دلار قیمت طلا به روند نزولی خود ادامه می دهد. وی پیش بینی کرده است که قیمت طلا در هفته پیش رو به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید.

تازه ترین نظر سنجی سایت معتبر کیتکو نشان می دهد که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افت و نزول قیمت طلا در بازار همچنان ادامه خواهد داشت . بر اساس این گزارش 18 نفر از 24 نفر کارشناس اقتصادی به نزول قیمت ها و ادامه دار بودن این روند رأی داده اند .

در این میان برخی معتقدند که تنش های موجود بین آمریکا و روسیه و همچنین اتفاقات بین المللی در اوکراین ، عراق و سوریه می تواند موجب افزایش قیمت طلا شود .

***به سمت شرایط رکودی بیشتری می رویم

دراین راستا همچنین حسین قاسمی کارشناس مسائل اقتصادی درباره پیش بینی قیمت طلا درکشور گفت : « نرخ ارز در بودجه سال 93 نسبت به سال قبل حدود 6 درصد افزایش یافته است و افزایش نرخ ارز در سال آینده هم می تواند تا 25 درصد باشد و وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می کند اختلافی در بازار طلا بوجود می آید و تقاضا برای طلا را افزایش می دهد که باعث می شود اگرچه طلا در سال آینده در بازارهای جهانی خیلی نوسان نخواهد داشت، اما در بازار ایران با افزایش قیمت روبرو شود . لذا با توجه به این موضوعات بنده پیش بینی می کنم قیمت ارز تا 25 درصد افزایش یابد . »

دراین خصوص کریم چریف، تحلیلگر بازار طلا در این باره می گوید : « فعالان بازار در طی روزهای گذشته بیشتر تمرکز خود را معطوف عوامل پایه ای اقتصادی کرده اند و کمتر بر روی روسیه و اوکراین تمرکز می کنند.
وی معتقد است احتمالا شاهد تداوم کاهش آهسته قیمت ها خواهیم بود، مگر اینکه مجددا نگرانی ها در مورد مسائل اقتصادی یا در مورد اوکراین افزایش یابد. »

 

***قیمت طلا در داخل کشور تابع قیمت جهانی آن است

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این رابطه می گوید :« همزمان با افزایش و یا کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت طلا در داخل کشور نیز تغییر می‌کند و قیمت طلا در داخل کشور تابع قیمت جهانی آن است. سکه و طلا دیگر جنبه سرمایه‌گذاری خود را از دست داده است و در حال حاضر اگر سکه‌ای مبادله می‌شود به دلیل رفع نیاز معمول جامعه است و دیگر مانند گذشته کسی برای سود کردن50 یا 100 سکه نمی‌خرد. امروز اگر کسی برای خرید سکه مراجعه می‌کند، تنها به دلیل نیازش این کار را می‌کند و مانند گذشته سوداگری در بازار سکه وجود ندارد. »
وی در مورد تکرار تجربه سال‌های گذشته در بازار طلا و سکه گفت : « بعید است که مانند گذشته کسی برای سود به سمت خرید سکه بیاید و روند نه ماه گذشته بازار سکه خلاف این را نشان می‌دهد. »

***بازار ارز دیگر بازدهی سابق را ندارد

درعین حال آلبرت بغریان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است : « یکسری نیروها به سمت تثبیت نرخ ارز تمایل دارند و آن انتظارات مردم است مبنی بر اینکه بازار ارز دیگر بازدهی سابق را ندارد و اگرچه ممکن است نوسان داشته باشد اما مردم تمایل دارند از بازار ارز و همچنین طلا خارج شوند . اگر بازار بورس رونق نگیرد و منابع موجود از آن خارج شوند با مشکل مواجه خواهیم شد و ممکن است بازاری که منابع به سمت آن هجوم ببرند بازار مسکن باشد . لذا انتظارات موجب تثبیت بازار ارز و فشار بر روی بازارهای دیگر می شود . همچنین کاهش تحریم ها و انتقال ارزهای بلوکه شده به داخل ایران نیز در جهت تثبیت نرخ ارز عمل خواهد کرد .»

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.