گروه اقتصادي-  عليرضا لعل اكبري  - درحالی که روز گذشته قدس در گزارش مشروحی به  واكنش فروشندگان  و صنفی‌ها نسبت به  دريافت كارمزد از دستگاه‌هاي كارتخوان ...

درآمد میلیاردی  کارتخوان‌ها از جیب مردم

 - كه گفته مي‌شود از اول آبان‌ماه دریافت مي‌شود - پرداخت، اما واکنشها نسبت به آن همچنان ادامه دارد.

مسؤولان بانک مرکزی معتقدند که اگر هزینه تراکنشها رااز صاحبان کارتخوانها دریافت نکنند این هزینه توسط بانک مرکزی و از جیب مردم پرداخت می‌شود. با این حال برخی هم معتقدند، چنانچه این هزینه از صاحبان کارتخوانها دریافت شود، آنها به ترفندهای مختلف این هزینه را از مردم دریافت خواهند کرد. بویژه اینکه تجربه ثابت کرده، با تغییر قیمتها معمولاً فروشندگان مابه التفاوت آن را با افزایش نرخ خدمات یا کالاها از مردم دریافت خواهند کرد.

 

 كسب درآمد ميلياردي

مهر در این‌باره می‌نویسد، طبق آخرین آمارها تعداد تراکنشهای پایانه‌های فروشگاهی در کل کشور در خرداد ماه امسال بیش از 429 میلیون بوده و اگر همین تعداد تراکنش در خردادماه را به کل سال تعمیم دهیم، در یکسال بیش از 5 میلیارد تراکنش از طریق دستگاه‌های پایانه فروش انجام می‌شود و با یک حساب سرانگشتی می‌توان مشاهده کرد که بیش از ده‌ها میلیارد تومان درآمد از این محل حاصل خواهد شد.

بنابراین با احتساب به آمار یک ماهه تراکنشهای پایانه های فروش و همچنین با توجه به قیمت تمام شده 200 تا250 تومانی این تراکنشها باید گفت، هر ماه 85 میلیارد و 989میلیون تومان برای این بخش هزینه می‌شود.

همچنین یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که طی 12 ماه هزینه ای که برای تراکنشهای فروشگاهی می‌شود، چیزی حدود یکهزار میلیارد تومان است.

 

 دريافت كارمزد خلاف است

در اين باره رئیس اتاق اصناف تصريح مي‌كند: دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوان‌ها خلاف است.

علی فاضلی تأکید مي‌كند: اصل این موضوع خلاف است و حتی اگر قرار باشد چنین هزینه‌ای دریافت شود باید این کار به صورت نهادینه انجام شود و از طریق شورای اصناف به واحدها اعلام و ابلاغ شود. 

وی ادامه مي‌دهد: باید این موضوع و نحوه دریافت کارمزد به طور دقیق تعریف و مشخص شود که این کارمزد باید به چه میزانی باشد. 

وي اظهار مي‌دارد: در هر حال در این ارتباط با شاپرک مذاکره کردیم و سعی در برطرف کردن مشکل و ایجاد تعامل در این زمینه داریم.

 

 توپ در میدان صاحب کارتخوانها

در همين حال مدیرعامل شاپرک اعلام مي‌كند: باید برای ارایه هر خدمتی هزینه‌ای پرداخت شود و نمی‌توان آن را رایگان به دست آورد و با توجه به اینکه تاکنون هزینه کارمزد مربوط به کارتخوان فروشگاه‌ها از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شد، با هدفمند کردن این کارمزدها، یارانه آن را حذف می‌کنیم و بر عهده پذیرنده (صاحب) دستگاه قرار می دهیم.

اما دبیر کل بانک مرکزی با بیان اینکه تراکنش شاپرک به حدی بالاست که حذف یارانه کارمزد در استفاده از کارتخوانها تغییری ایجاد نمی‌کند، مي‌گويد: مبلغ کارمزدها کمتر از رقمی است که اکنون بانکها می‌پردازند.

محمود احمدی می افزاید: اصناف به طور کلی با پرداخت کارمزد کارتخوانها توسط پذیرنده مخالف نیستند؛ زیرا به هرحال کسی که خدمتی را دریافت می‌کند باید همگام با استانداردهای همه جای دنیا هزینه آن را نیز بپردازد.

وی با بیان اینکه عمق توسعه بانکداری الکترونیکی بویژه در دستگاه‌های کارتخوان (POS) آمار قابل قبولی است، مي‌افزايد: شاپرک در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از سه میلیارد و 200 میلیون تراکنش داشته است که به طور متوسط ماهانه بیش از یک میلیارد تراکنش در شبکه شاپرک مدیریت می‌شود؛ بنابراین به هیچ وجه ممکن نیست که حجم کاربر کارتخوانها کاهش یافته و یا از تعداد آنها کم شود.

وي با اشاره به اینکه تاکنون کارمزد کارتخوانها توسط شبکه بانکی پرداخت شده است، مي‌گويد: متأسفانه اشتباه هم همین جاست؛ زیرا تعداد معدودی پذیرنده دستگاه که کمتر از دو میلیون نفر هستند، خدمت دریافت می‌کنند و هزینه این خدمت را کل شبکه بانکی و به نوعی مردم می‌پردازند.

به عبارتی هزینه های مربوط به دومیلیون نفر که دریافت خدمت به نفع آنها بوده، از اموال بانکها پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    9 0
    چقدر از پولهایی که از طریق کارت خوان به خزانه بانکها واریز می شود سود می کنند مگر آنها کافی نیست
  • ابراهیم IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    6 0
    چرا تا حالا اجرا نشده آیا هدف تغییر مزاج خریداران بوده. اگر سیستم پرداخت الکترونیکی به سود اقتصاد کشور است مسولین ذیربط این کار را انجام دهند و مالیات بر ارزش افزوده را هم لحاظ کنند.و لطفا چیزی را از قلم نیندازند که دوباره شش ماه دیگه اعلام کنند که برای قدم زدن نفس کشیدن و ... فلان درصد باید بپردازید ممنون اگر منتشر کنید.
  • کاظم IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    7 0
    چرا میگین به نفع پذیرنده؟ مگر به نفع بانکها که پول مستقیم میره تو حساب آنها نیست؟ مگر به نفع مشتری که به جای پول نقد با این همه مشکلاتش از کارت استفاده میکند نیست؟ به هر صورت اگر کارتها برچیده شوند دودش تو چشم بانکها میرود چون مردم مشکلشان را با پول حل میکنند
  • جاوید IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    3 0
    الان خیلی ها از جیب مردم و از بیت المال مردم دارن درآمد میلیاردی کسب میکنن.تعجب نداره .جالبه بیشترِ منفعتش مال بانکهاست ولی هزینه اش رو مردم میدن.مردم بدبخت و همیشه در عذاب و سختی.
  • بینام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    4 0
    کارت خوانها باعث شدند که گردش پول درجامعه کم شده و درنتیجه چاپ اسگناس هم کمتر شود واین به نفع دولت است پس بانک مرکزی باید تقبل کند
  • حمید IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    5 0
    اگر به جای این همه تراکنش پول نقد جابجا میشد آیا هزینه ای که به گفته منابع رسمی برا چاپ اسکناس و هزینه های دیگر مصرف می شودبه نفع بانک مرکزی نیست
  • احسان علیپور IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    باسلام حالاکه ناراحت هستید پول چاپ کردن که هزینه بیشتری میبره زود هم فرسوده میشه صاحب کارتخون هم پول نقد میگیره کسی هم امارش را نداره مربا جان
  • ایرانی بدبخت IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    ای خدا لعنتتان کند دیگر چی از جون این مردم بدخت می خواهید . واقعا از خدا نمی ترسید بابت این همه مشکلات که برای مردم بوجود آوردید
  • ایرانی بدبخت IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    ای خدا لعنتتان کند دیگر چی از جون این مردم بدخت می خواهید . واقعا از خدا نمی ترسید بابت این همه مشکلات که برای مردم بوجود آوردید
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    از ساعت 6 بعدازظهر تا 8 صبح روز بعد پول تراکنشها کجا می ره- سود میلیونی این شبها به حساب کی واریز می شه
  • مهرداد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    خدارو شکر که مملکت همه اش اسلامی است خدارو شکر که دولت مردان همه شان مسلمان هستند خداروشکر که مردمی مسلمان و همه چی پذیر داریم و هیچ وقت گله ای نمی کنند چون عواقبش یقه خودشان رو میگره