محمد رضایی: سردار بهمن کارگر رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس کشورو رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت و گو با خبر نگار ما خاطرنشان می‌کند، ...

شفاف سازی اسناد دفاع مقدس برای رسیدن به انتقال تجربه

 امروز طبقه بندي اسناد دفاع مقدس ديگر مفهوم ندارد و در همین راستا امسال موفق شده‌ايم كه سازمان آثار و اسناد دفاع مقدس را پايه‌گذاري كنيم كه هر سند مرتبط با موضوع دفاع مقدس بايد در اين سازمان مورد پایش و سنجش قرار گرفته و نگهداري شود.

 سردار بهمن کارگر با تاکید بر همه جانبه نگری در موضوع جنگ هشت ساله تحمیلی و بیان رشادتهای رزمندگان می‌افزاید: بايد مباحث دفاع مقدس را كمي گسترده‌تر به بحث گذاشت: در دفاع مقدس نقش بانوان مغفول مانده است و ما هميشه جنگ را مردانه مي‌ديديم، در صورتي كه اگر نقش زنان ما در دفاع مقدس بيشتر از مردان نباشد، مطمئناً كمتر از آنان نيز نخواهد بود و این عزیزان نقش کمتری از مردان نداشته اند.

 

  نگاه فراملي به موضوع دفاع مقدس

رئيس ستاد مركزي راهيان نور همچنین می‌افزاید: بايد نگاه به موضوع دفاع مقدس به صورت فراملي باشد و دفاع مقدس دامنه گسترده‌اي دارد و براي همه منطقه و جهان است. در دوران جنگ سيم خاردار را وارد مي‌كرديم، اما امروز توانايي توليد انواع موشك را داريم و آن را در اختيار جوانان مقاومت در برابر دشمن صهيونيستي مي‌گذاريم.

وي با اشاره به شعار محوري هفته دفاع مقدس امسال بیان می‌کند: شعار «ايستادگي ديروز، عزت امروز، تعالي فردا» براي هفته دفاع مقدس امسال انتخاب شده است و در برگزاري هفته دفاع مقدس امسال سعي بر آن شده است كه برنامه‌هاي تكراري نداشته باشيم و از تجربیات همه دلسوزان دفاع و مقاومت در این حوزه استفاده شده است.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس و رئيس ستاد مركزي راهيان نور اثربخشی ارزشهای دفاع مقدس را فرابخشی می‌داند و می‌گوید: درباره تأثير ارزشهاي دفاع مقدس در خارج از مرزها، رهبری انقلاب نیزتصريح كرده اند و امروز مشاهده مي‌كنيم كه قدرت حزب ا... لبنان در جنگ 33 روزه و يا مقاومت مردم غزه در جنگ 51 روزه با اسرائيل، همان روحيه جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس بود كه پيروزشان كرد و خداوند مقدر كرده است كه استقامت كنندگان در راه خدا پيروز خواهند شد.

 

  برکات دفاع مقدس در منطقه

سردار كارگر ادامه می‌دهد: در قضيه نبردها و مقاومتهاي مردم سوريه در برابر تروريستها مشاهده مي‌كنيم از زماني كه فرهنگ جهاد و مقاومت در میان آنان حاكم شد، پيروزي‌هاي چشمگيري به دست آوردند و این از برکات دفاع مقدس است.

این مقام مسؤول در حوزه دفاع مقدس بیان می‌کند: جنگ تحمیلی عراق و استکبار علیه ایران تنها جنگی بود که در کشورمان انجام شد، اما حتی یک وجب از خاک میهن‌مان هم واگذار نشد و ده‌ها هزار شهید تقدیم اسلام شد. افتخار ما در دنیا دفاع مقدس است که در همه عرصه‌ها برای ما عزت به همراه داشت.

وی با بیان اینکه جبهه خود یک مکتب بود که باید به آن پرداخته شود، یادآور می‌شود:در سال 60 که سپاه تازه وارد صحنه نبرد شده است و امکاناتی در دست نداشتیم، حسن باقری طرحهایی را ارائه می‌کرد که ما باید پیروز شویم و حتی عراق را مجبور به پذیرفتن شرایط ایران 
کنیم.

 به گفته وی اکنون در هر زمینه هسته‌ای، نظامی، تجهیزات سلولهای بنیادی و ... وارد می‌شویم روحیه دفاع مقدس و تفکر بسیجی در میان مسؤولان ما وجود دارد. کشورهایی، توانستند از این روحیه بهره برداری کنند مثل سوریه، تونس، عراق و دیگر کشورها که موفق شده اند.

 

  تذکر رهبری به احیای دفاع مقدس

سردار کارگر در ادامه سخنانش تصریح می‌کند: تذکری که رهبری سال گذشته به ما دادند، این بود که «شما نباید بگذارید دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود، تحریف شده و به انحراف برود». این مورد بسیار مهم در اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هم آمده است و ما برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

سردار كارگر با بيان اينكه برنامه‌هاي هفته دفاع مقدس به دو بخش گفتمان محور و برنامه‌هاي تبليغ تقسيم شده است، ادامه می‌دهد: هدف‌گيري امسال در توليد برنامه‌هاي هفته دفاع مقدس جوانان و نوجوانان هستندکه از ماهیت دفاع هشت ساله اطلاع زیادی نداشته‌اند، امسال با مخاطب شناسي درستي كه انجام شده است، سعي مي‌شود محور برنامه‌هاي هفته دفاع مقدس قشر جوان و پویای جامعه باشند.

همچنین با هماهنگی سراسری برنامه‌هاي مختلفي در بخش فرهنگی براي هفته دفاع مقدس تدارک ديده شده است که براساس برنامه‌ريزي هاي انجام شده تمام ائمه جماعات در شهر‌هاي مختلف در خطبه‌هاي نماز اين هفته در این موضوع سخنراني خواهند داشت.

 

  دفاع مقدس متعلق به همه اقوام و مذاهب

وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري مبني بر اينكه دفاع مقدس مي‌تواند تاريخ ما را تغذيه كند، یاد آور می‌شود: تمام افراد با هر گرايش تأييد مي‌كنند كه دفاع مقدس متعلق به همه مذاهب، فرق و احزاب مختلف است و ما بايد از دفاع مقدس كه حيثيت و آبروي ما در آن است، به نحوه شايسته دفاع كنيم.

همچنین با توجه به اينكه بايد در برنامه‌ريزي شهري كار به مؤسساتي سپرده شود كه افراد دغدغه اين كارها را داشته باشند، ادامه داد: شهر تهران ام‌القراي جهان اسلام است و بسياري از افراد در خارج از مرز‌ها از ما درس مي‌گيرند، بنابراين شايسته است كه سبك زندگي در تهران و سيماي شهر به جهاد و شهادت نزديك
 باشد.

مقام عالی بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با عنوان اینکه نباید اجازه داد كه آثار و ارزشهای جنگ تحريف شود، یادآور می‌شود: اين بنياد مرجع اصلي در تشخيص و تأیيد اسناد و مدارك مربوط به دفاع مقدس است و هدف ما نيز اين است كه هر فيلم سينمايي كه ساخته مي‌شود و يا رماني كه نگاشته مي‌شود، اين اسناد براي اين موارد مورد استفاده قرار گيرند و به همين خاطر پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس زير نظر اين بنياد در اين زمينه فعاليت دارد.

 

  همکاری مقاومتی دولت و بنياد

وی می‌افزاید: چند سالي است كه با كمك دولت سابق و دولت فعلي همكاري‌هاي خوبي در اين زمينه شكل گرفته است و ما معتقديم كه بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس بايد مواد لازم را براي كارگردانهايي كه در عرصه فيلمسازي دفاع مقدس حضور دارند و يا نويسندگان كتابهاي دفاع مقدس فراهم كند.

سردار كارگر در پايان مشورت و مشاركت در موضوعات دفاع مقدس را لازمه كار دانست و تصريح می‌کند: بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس با هدف‌گذاري، سياستگذاري، هماهنگي، نظارت و حمايت ضمن مشورت و مشاركت در موضوعات دفاع مقدس آماده است تا به افرادي كه در موضوعات دفاع مقدس در كشور در حال فعاليت هستند، كمك كند.

 

 

 

عناوین هفته دفاع مقدس

دوشنبه 31 شهریور: رزمندگان، نیروهای مسلح، صلابت و اقتدار

سه شنبه اول مهر: سربازان جوانان علم و فناوری

چهارشنبه دوم مهر: دفاع همه جانبه، بصیرت، مدیریت جهادی

پنجشنبه سوم مهر: شهیدان، ایثارگران، زنان، اسوه‌های مقاومت و ایثار

جمعه چهارم مهر: ولایت، فرهنگ اسلامی، خانواده، معنویت و سلامت

شنبه پنجم مهر: نکوداشت فرماندهان و ایثارگران، جهادگران و پیشکسوتان

یکشنبه ششم مهر: عزت و پایداری، وحدت ملی، استکبار ستیزی

به گفته سردار کارگر برنامه‌های گفتمان محور نیز شامل موارد متعددی است که از آن می‌توان نخست به همایش بین المللی مصدومان شیمیایی اشاره کرد که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار می‌شود. این همایش قرار بود همزمان با هفته دفاع مقدس باشد، اما چون قرار است رئیس جمهور سخنران باشد، گفته شد این همایش پس از هفته دفاع مقدس انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.