صالح آباد - ابوالحسن صاحبی:   قدس ویژه خراسان  - اقتصاد غالب مردم منطقه صالح آباد دامداری است، هرساله با روند رو به تزاید دام، منابع طبیعی بویژه مراتع این بخش به طور فراگیر تخریب می‌شود، ...

 روند تخریب منابع طبیعی صالح آباد جدی است

 از این رو ایجاب می‌کند که مسؤولان و دامداران با قرق کردن مراتع، به حفظ و اصلاح آنها پرداخته تا بستر حیات و زندگی برای نسل آینده این دیار تنگ نشود.

رئیس اداره منابع طبیعی بخش صالح آباد با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل تخریب مراتع این منطقه، چرای بی‌رویه و بی موقع دامها و بوته کنی(هیزم برای سوخت) و قطع درختان است که باید برای جبران آن، سطوح مراتع مخروبه را بذرپاشی و نهال از نوع تاغ ،گز و آتریپلک (اسفناج وحشی) کارکنند .

حامد رضاپور از دامداران صالح آبادی خواست: با احیای گونه‌های بومی و غالب در منطقه و ترویج گونه‌هایی که بومی نیستند، ولی با شرایط اکولوژیکی منطقه سازگاری دارند، پوشش گیاهی دشتهای منطقه را غنی سازند تا دغدغه مسؤولان مبنی بر تخریب منابع طبیعی و مشکلات مردم حل شود .

وی خاطرنشان کرد: سطح کل مراتع صالح آباد 256 هزار هکتار است که از این مقدار 31 هزار هکتار آن جنگل از نوع پسته وحشی و بادام تلخ در ارتفاعات باغکشمیر، استای، شاه نشین، خواجه طاعون و چوبک است و 225هزار هکتار آن نیز از نوع درجه سه و چهار باپوشش30 درصدی (درهرمترمربع) گیاهانی چون: گون، درمنه، تریخ، بابونه، بومادران، زرشک کوهی و ...مراتع فقیری به چشم می‌خورد که باید برای آن چاره اندیشی کرد .

به گفته وی، کل دامهای سبک منطقه صالح آباد ( گوسفند و بز) 200 هزار رأس و دامهای سنگین (گاو وگوساله) 500 رأس است که در چنین شرایطی فقر اقتصادی دامداران سبب بهره برداری بیشتر از مراتع شده و از سوی دیگر تخریب بیشتر مرتع سبب فقر مردم می‌شود، به طوری که چرخه فقر اقتصادی دامداران و تخریب منابع طبیعی به طور همزمان رخ می‌دهد که اتفاق نامبارکی است .

وی تأکید کرد: انجام پروژه «اصلاح و توسعه یک مرتع» معمولاً مستلزم داشتن سرمایه اولیه مازاد بر نیازهای آنی دامداران است که بندرت چنین چیزی در صالح آباد امکان پذیر است، زیرا دامداران این منطقه به علت شرایط بد اقتصادی قادر نیستند که برای یک تا سه سال علوفه خریداری کنند تا مرتعشان استراحت کند و پروژه اصلاح و توسعه مرتع به نتیجه برسد.

وی از شورای تأمین شهرستان تربت جام و بخش صالح آباد خواست تا برای مجوز بهره گیری از مراتع مناطق صفر مرزی (حدود 7 هزارو 500 هکتار) حوالی روستای گرماب، قره سنگی تا سه راهی سرخس که پاسگاه‌های مرزی از ورود گله‌ها جلوگیری می‌کنند و به همین سبب مراتع بکر و دست نخورده باقی مانده همکاری کنند و به دامداران اجازه دهند تا ساعاتی در طول روز برای چرای دامهایشان به آن محدوده‌ها نزدیک شوند .

شایان ذکر است، اداره منابع طبیعی صالح آباد با داشتن200 پلاک، مستقل نیست و زیر نظر اداره منابع طبیعی تربت جام اداره می‌شود که انتظار می‌رود مسؤولان استانی در خصوص استقلال اداره صالح آباد، در بخشی که 96 روستا داشته و جمعیت 50 هزار نفری را در خود جای داده و از سویی 100کیلومتر مرز مشترک با دو کشور خارجی ترکمنستان و افغانستان دارد گامهای مفید و مؤثری بردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.