مهناز خجسته نیا:  قدس ویژه خراسان - مدیر عامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: برای سامانه حمل و نقل ریلی از نظر تعداد واگن هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

 برای توسعه خط یک قطار شهری باید واگنها افزایش یابد

طاهری که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما افزود: در حال حاضر از 60 واگن موجود تنها از 34 واگن در این شبکه استفاده می‌کنیم، اما با توسعه خط یک تا فرودگاه، قطعاً باید تعداد واگنها افزایش یابد.

به گفته وی، در حال حاضر در زمان اوج مسافر 17 رام قطار دو واگنه به مسافران خدمات ارایه می‌کنند.

وی در ادامه از بومی سازی ساخت واگن خبر داد و اظهار داشت: با توجه به خودکفایی کشورمان در ساخت واگن، از تمام واگن سازی‌های ایران برای تولید واگنهای مورد نیاز شبکه ریلی درون شهری مشهد دعوت کرده ایم که امیدواریم قدمهایی در ارتباط با این موضوع برداشته شود.

وی با بیان اینکه تنها قرارداد خارجی این شرکت برای واگن، مربوط به گارانتی واگنهای چینی قبلی است، گفت: برای قطعات مورد نیاز واگنها نیز 22 قرارداد با تولید کنندگان داخلی بسته شده است.

 

* جابه‌جایی 85 میلیون نفر طی 4 سال

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با اشاره به جابه‌جایی 85 میلیون مسافر طی مدت چهار سال بهره برداری این ناوگان گفت: از این تعداد بیش از 11 میلیون نفر مسافر ایستگاه میدان بسیج بوده اند که به قصد تشرف به بارگاه امام رضا(ع) از قطار شهری استفاده کرده اند.

طاهری از میدان شریعتی و پارک ملت به عنوان پر مسافرترین ایستگاه قطار شهری مشهد با یک میلیون و 400 هزار نفر در چهار سال گذشته یاد کرد و افزود: کوهستان پارک و صدف نیز جزء کم مسافرترین ایستگاه‌های این ناوگان هستند.

وی با اشاره به رکورد بیشترین مسافر در اسفند 91 به دلیل اختلاف بهای کم بین نرخ بلیت اتوبوس و قطار شهری اظهار داشت: اما در شهریور ماه جاری بیشترین آمار این شبکه با سه میلیون مسافر ثبت شد.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری نیز به طور میانگین روزانه 95 هزار نفر توسط قطار شهری مشهد جابه جا شده‌اند.

 

* رکورد شکنی قطار شهری در شب ولادت امام هشتم(ع)

طاهری از شکسته شدن این رکورد در شب میلاد امام هشتم(ع) با جابه جایی 152 هزار نفر خبر داد و افزود: این تعداد مسـافر نیز با واگنهای موجود در خط جابه جا شده اند.

طاهری درخصوص نقض حریم ریلی نیز اظهار داشت: خوشبختانه در چهار سال گذشته هیچ سانحه‌ای در ارتباط با ورود افراد به حریم خطوط نداشته‌ایم، به رغم اینکه 54 مورد این حریم بنا به شکلهای مختلف نقض شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با اشاره به زمان انتظار 10 ساله این پـــروژه از کلنگ زنی آن در سال 79 تا بهره برداری آن در سال 89 گفت: اما متأسفانه تمام مسافران بولوار وکیل آباد از قطار شهری استفاده نمی‌کنند.

به گفته وی، این در حالی است که مردم باید توجه داشته باشند که میانگین سرعت مترو 35 کیلومتر اما میانگین سرعت اتوبوس و تاکسی به ترتیب 15 و پنج کیلومتر است.

این مقام مسؤول با اشاره به هزینه و آلودگی کم قطار شهری در مقایسه با ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی افزود: علاوه بر این مزیتها، مسیر 20 کیلومتری خط یک را قطار شهری 40 دقیقه و اتوبوس دو ساعت و نیم طی می‌کند.

 

* ضرورت توسعه خط یک با توجه به وجود 5/7 میلیون مسافر فرودگاه

طاهری در ارتباط با ضرورت توسعه خط یک قطار شهری مشهد از ایستگاه غدیر تا فرودگاه هم گفت: در سال گذشته در فرودگاه مشهد 5/7 میلیون نفر جابه‌جا شده‌اند که این رقم به طور متوسط شامل  روزانه 21 هزار مسافر می‌شود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به استانداردها، باید خط یک به فرودگاه وصل شود، اظهار امیدواری کرد، این پروژه تا سال 94 به بهره‌برداری برسد.

طاهری درخصوص کمک دولت به سامانه حمل و نقل ریلی مشهد گفت: طبق قانون بخشی از مابه التفاوت قیمت کرایه با قیمت تمام شده باید توسط دولت و بخشی توسط شهرداری تأمین شود که متأسفانه امسال تا به امروز تنها 1.2 میلیارد تومان دریافت شده است.

 وی در پاسخ به تعلل این شرکت در تأمین پارکینگ مورد نیاز مسافران در ایستگاه‌های قطار شهری گفت: در بحث پارکینگ نیز یکی از درخواستهای مردم طرقبه و شاندیز این است که پارکینگ خودرو برای استفاده از مترو وجود ندارد که این موضوع توسط معاونت حمل و نقل به سازمان ترافیک پیشنهاد شده است.

طاهری همچنین انتقاد خبرنگاران از وجود خط موازی اتوبوسرانی با خط قطار شهری را نیز پذیرفت و افزود: باید از رفتار سنتی شهروندان در استفاده از اتوبوس با آرامی فاصله گرفت و نمی‌توان به یک‌باره خطوط موازی اتوبوسرانی را قطع کرد.

 

* آمادگی100 درصدی قطار شهری برای آغاز سال تحصیلی

مدیر عامل شرکت بهره برداری قطار شهری در پایان نیز از آماده باش صد درصدی این ناوگان برای آغازین روزهای شروع سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در این روزها  فاصله رسیدن قطار به ایستگاه از ساعت 6 تا هشت صبح و 12 تا 14 ظهر و 17 تا 20 شب هر چهار دقیقه اعمال می‌شود.

به گفته وی، در سایر زمانها از ساعت 6 صبح تا 22 بعدازظهر فاصله رسیدن قطار به ایستگاه بین پنج تا هفت دقیقه خواهد بود.

وی افزود: در این ایام بسته‌های فرهنگی در جهت ارتقای فرهنگ استفاده از حمل و نقل ریلی درون شهری به دانش آموزان اهدا خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.