مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) گفت: بارگاه ملکوتی حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان یکی از برجسته‌ترین بناهای مذهبی و تاریخی، نماد و تجلی‌گاه معماری ایرانی اسلامی است.

حرم مطهر رضوی، نگین هنرهای ایرانی اسلامی است

مهندس حسین اسماعیلی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حرم مطهر رضوی را نگین انگشتری هنرهای ایرانی اسلامی دانست و گفت: هنرمندان و معمارانی که در طول تاریخ، ساخت و توسعه بارگاه ملکوتی رضوی را بر عهده داشته‌اند، ابتدا تزکيه نفس کرده و سپس دست به آفرينش آثار هنري مي‌زدند و از سر عشق و ارادت اين آثار را پديد مي‌آوردند و یکی از دلایلی که بر زیبایی این بنای معنوی افزوده؛ اخلاص، عشق و ارادت بوده که باعث خلاقیت و نیز انگیزه‌ساز بوده است.

وی ادامه داد: آثار معماری خلق شده با سبک ایرانی-اسلامی حرم مطهر حضرت رضا(ع) به ما اثبات می‌کند که چه میراث ارزشمند و غنی فرهنگی را در ایران داریم که گاهی به آن کم توجهی می‌شود؛ در حالی که اساتید معماری بسیار بزرگ و شاخصی را داشته‌ایم که هیچ‌گاه به دنبال شهرت نبوده و علم و تجربه خود را به شاگردانشان انتقال می‌دادند.

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) ابراز داشت: در معماری زیبای حرم مطهر رضوی، ضمن وجود خصایلی چون تناسب و زیبایی سردرب‌ها، گنبدها و ایوان‌ها خصلتی که بیشتر شایسته بررسی است گوهر معماری ایرانی و منطق ریاضی و عرفانی آن است. درونگرایی و گرایش معماران ایرانی به سوی ایوان‌های با عظمت قبله، کاشی کاری‌هایی که برگرفته از عرفان اسلامی می‌باشد و همچنین شبستان‌هایی که گرداگرد صحن‌ها بنا می‌شدند، از دیرباز جزو منطق معماران ایرانی بوده‌اند.

وی اوج زیبایی هنر اسلامی را در گنبدها، ایوان‌ها، شبستان و صحن‌های حرم مطهر متجلی خواند و عنوان کرد: پیوستگی معماری مکان‌های مختلف بارگاه منور رضوی، هنر، فرهنگ و سبک زندگی انسان‌ها را به نمایش گذاشته است.

او نگاه مهندسی را خصیصه معماران اصیل ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در معماری ایرانی تلاش بر این بوده که کار بیهوده در ساختمان سازی انجام نگیرد و از اسراف پرهیز شود. این اصل مهم بویژه پس از ورود اسلام به ایران و ظهور معماری اسلامی-ایرانی همواره مراعات شده و ما در سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) نیز تلاش داریم تا آن راه را ادامه دهیم.

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) متذکر شد: بارگاه ملکوتی رضوی با هنر معماری اسلامی-ایرانی، جلوه‌های آرامش بخش را در میان دیدگان زائران به نمایش می‌گذارد و امروز بیش از یک میلیون متر مربع فضای عبادی و زیارتی در حرم مطهر رضوی ایجاد شده است.

مهندس اسماعیلی معماری حرم مطهر رضوی را بستری مناسب برای الهام بخشی به هنرمندان معرفی و تاکید کرد: بارگاه قدسی حضرت ثامن‌الحجج(ع) برای هنرمندان و معماران بستری عظیم و الهام بخش است و در حال حاضر تمامی رواق‌ها، صحن‌ها، مناره‌ها و ... جلوه‌گاهی بی‌نظیر از سازه‌های معناگراست که از معماری ایرانی اسلامی برگرفته شده است.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.