يك كارشناس خانواده گفت: تعصب جاهلانه در دين اسلام مردود است. اما مومنين بايد در مسائل ديني تعصب آگاهانه داشته باشند تا سبك زندگي اسلامي در جامعه ايجاد شود.

مومنين بايد در مسائل ديني تعصب آگاهانه داشته باشند

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، حجت‌الاسلام و‌المسلمین واعظ موسوي در ویژه برنامه «دين، نشاط، زندگي» که با حضور عموم زائران در صحن جمهوري حرم مطهر رضوي برگزار شد به موضوع «اهميت و معنا سبك زندگي اسلامي» پرداخت و گفت: دين فقط خلاصه در احكام و مسائل فقهي نبوده و شامل فرآيندهاي اخلاقي، رفتاري و سبك زندگي نيز مي‌شود.

اين استاد دانشگاه درباره مفهوم سبك زندگي ابراز داشت: سبک به همان معنای روش و شیوه است که در متون دینی می‌توان از آن به سیره یاد کرد. سبک زندگی، شیوه و روح حاکم بر زندگی است.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه سبك زندگي با مهارت‌هاي زندگي فرق دارد، اظهار داشت: مهارت، ابزار و وسیله‌ای است برای اجرای آن روحی که در ذهن ما است و بیشتر به جزئیات زندگی می‌پردازد اما سبک زندگی، روح حاکمی است که در این مهارت‌ها نفوذ دارد و نمی‌گذارد از هر مدلی خواستید استفاده کنید.

وي گفت: غرب ابتدا مهارت‌های زندگی را به جهان عرضه کرد و کم‌کم به ایران آمد و پس از آن سبک زندگی را مطرح کرد و متاسفانه برخي افراد بدون تفکر آنچه از غرب آمد را پذیرفتند.

واعظ موسوي درباره سياست آمريكايي‌ها براي ايجاد سبك زندگي غربي ابراز داشت: اندیشه جهانی سازی تفکر غربی‌ها برای گرفتن هویت ملت‌ها است و براساس این اندیشه هویت ملی و هویت دینی کشورها گرفته مي‌شود و به آنها هویت واحدی مي‌دهند و در اين هنگام سبک زندگی امریکایی جهانی مي‌شود.

اين كارشناس تربيتي درباره نقطه آغاز و تغییر در سبک زندگی، گفت: ابتدا باید بپذیریم آنچه از آیات و روایات می‌گیریم مشکلی ندارد و در حفظ سبک دینی موثر است و به آن افتخار داشته باشیم و در گام‌هاي بعدي اصلاح را آغاز کنیم.

ياد آور مي‌شود؛ برنامه «دين، نشاط، زندگي» هر روز ساعت 16 با حضور كارشناسان مجرب در صحن جمهوري اسلامي حرم مطهر رضوي برگزار مي‌گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    وقتی خودباوری و پیشداوری و تعصب و باورهای غیرقابل اثبات، بر علم و عقلانیت حاکم باشند، هیچ حقیقتی امکان نمود و رشد ندارد. تعصب در مقابل توهین ممکن است قابل توجیه باشد اما در مقابل استدلال و برهان و دگراندیشی معنی ندارد.