در توافقنامه نهایی منعقد شده میان رئیس جمهوری یمن و حوثیها، بر تعیین نخست وزیر جدید طی سه روز آتی و تشکیل دولت جدید یمن در یک ماه آینده تاکید شده است.

جزئیات توافق نهایی رئیس جمهوری یمن و جنبش انصارالله

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع،"جمال بن عمر" نماینده سازمان ملل در صنعا، جزئیات توافق اخیر میان انصارالله یمن و "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری این کشور را که عصر روز گذشته به امضا رسید، اعلام کرد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: در این توافقنامه تصریح شده است که رئیس جمهوری یمن باید ظرف مدت سه روز از میان اعضای انصارالله چند مشاور انتخاب کند و پس از آن مسئولیتهای آنها را مشخص کند و پس از این سه روز نخست وزیر جدیدی را که شخصیتی مستقل و برخوردار از حمایتهای سیاسی ویژه است، معرفی کند.

وی افزود: پس از این سه روز همه گروههای یمنی فهرستی از اسامی افراد مورد نظر خود را برای تصدی پستهای وزارتی در کابینه جدید دولت یمن ارائه می کنند و پس از رایزنیها میان رئیس جمهوری، نخست وزیر و دیگر گروهها، وزرای دفاع، کشور، خارجه و اقتصاد تعیین می شود.

بر اساس این توافقنامه دولت جدید ظرف 30 روز برنامه های خود را برای عملی شدن نتایج مذاکرات ملی ارائه کرده و آن را برای اخذ رای اعتماد به پارلمان ارائه می کنند.

همچنین رئیس جمهور ظرف مدت 15 روز باید دستور گسترش پارلمان یمن را که دربرگیرنده نمایندگان همه اقشار یمنی باشد، صادر می کند.

از دیگر مفاد این توافقنامه این است که دولت باید ظرف یک هفته یک کمیته اقتصادی متشکل از کارشناسان زبده ایجاد کند و وظیفه اعضای این کمیته اقتصادی ویژه تعیین بودجه کل یمن و رسیدگی به دیگر برنامه های اقتصادی باشد.

 این کمیته همچنین باید برنامه ای را برای خشکاندن ریشه های فساد در یمن و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از بحران پیچیده اقتصادی این کشور ارائه کند.

در این توافقنامه همچنین توافق شده است که قیمت 20 لیتر بنزین 3000 ریال باشد.

نماینده سازمان ملل در صنعا تاکید کرد که بر اساس این توافقنامه باید پس از انتخاب نخست وزیرجدید، تحصن معترضان در صنعا پایان یابد و بعد از اتمام روند تشکیل دولت، حوثیها و معترضان یمنی به تظاهرات و اعتراضات خود در سطح پایتخت پایان دهند و نقاط بازرسی غیر دولتی را جمع آوری کنند.

در این بیانیه همچنین همه گروههای یمنی به انجام مذاکرات مستقیم برای پایان دادن به اختلافات و پایبندی به دستاوردهای مذاکرات ملی ملزم شدند.

 شایان ذکر است توافق نهایی برای حل بحران اخیر در یمن روز گذشته میان رئیس جمهوری و سران انصار الله در صنعا با نظارت بن عمر صورت گرفت و این در حالی است که رسانه های یمنی از تشدید درگیریها در صنعا خبر می دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.