محققان صنایع دارویی کشور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در جهان موفق به تولید ترکیب دارویی جدید برای درمان عفونت‌های قارچی خصوصا عفونت کاندیدا آلبیکنس شدند که اغلب زنان در طول عمر خود 10 تا 20 بار به این عفونت مبتلا می‌شوند.

تولید داروی ضد عفونت‌های قارچی از «سیاه‌دانه» برای نخستین بار در جهان

 

محمد استوار، قائم مقام مدیرعامل شرکت دارویی سازنده این محصول در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: داروی جدید ضد قارچ و عفونت‌های واژینال که ماده موثره آن از گیاه «سیاه دانه» گرفته شده برای اولین بار در دنیا عرضه شده و به شکل شیاف مهبلی برای درمان عفونت‌های قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق مطالعات بالینی انجام شده این دارو که با عنوان «فیتوواژکس» به بازار دارویی کشور عرضه شده در مقایسه با داروهای شیمیایی «کلوتریمازول»، اثربخشی بسیار بهتری داشته و عوارض داروی شیمیایی نظیر سوزش و التهاب حین مصرف را نیز ندارد.

 

وی درباره عفونت قارچی ای که با این دارو درمان می‌شود، گفت: کاندیدا آلبیکنس، نوعی قارچ است که می‌تواند در شرایطی خاص باعث بروز علائم واژینیت در بانوان شود. به طور کلی اکثر خانم‌های بالغ در طول عمر خود بین 10 تا 20 بار به این عفونت مبتلا می‌شوند. مخمر کاندیدا معمولا به صورت طبیعی در محیط واژن وجود دارد و در صورت طبیعی بودن فعالیت‌های بدن باعث بروز علائم بیماری نمی‌شود، اما در صورتی که محیط طبیعی واژن به دلایلی از جمله ضعف سیستم ایمنی، دیابت، مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف، داروهای ضد بارداری خوراکی، روش‌های فیزیکی ضد بارداری و تغییر رفتارهای مقاربتی و همچنین عوامل محیطی، تغذیه‌ای، استرس، حاملگی و چاقی، دچار تغییر شود ممکن است سبب بروز علائم بیماری‌زای کاندیدا آلبیکنس شود.

 

استوار با بیان این که عفونت‌های قارچی واژن معمولا بدون بو بوده و در صورت بروز بوی نامطبوع، وجود عفونت‌های باکتریال محتمل است، خاطرنشان کرد: کاندیدیاز با ترشحات غلیظ و پنیری شکل سفید، همراه با خارش و پر خونی، قرمزی، سوزش ادرار، حالت سایش در ناحیه واژن همراه است.

 

قائم مقام داروسازی سبزدارو با بیان این که ماده موثره داروی فیتوواژکس از گیاه سیاه دانه استخراج شده، اظهار داشت: گیاه سیاه دانه با نام علمی Nigella sativa، گیاهی علفی، با ساقه افراشته به ارتفاع 15 تا 30 سانتی‌متر، یک ساله با برگهایی به طول 2 تا 3 سانتی‌متر می‌باشد. دانه‌های این گیاه، بخش دارویی این گیاه را تشکیل می‌دهند. دانه‌ها به صورت گرد یا سه وجهی، سیاهرنگ بوده که دارای بوی خاصی می‌باشد. این گیاه در مناطق مدیترانه‌یی، هند، خاورمیانه و ایران می‌روید. از دانه‌های این گیاه به عنوان ضد باکری و قارچ موضعی، ضد نفخ، ضد سرفه و ضد التهاب استفاده می‌شود.

 

استوار تصریح کرد: آثار ضد قارچی و ضد باکریایی این گیاه در واحد تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زیر نظر گروهی از متخصصان داخلی به اثبات رسیده است. فیتوواژکس بر اساس فنل تام استاندارد شده و هر شیاف حاوی یک درصد عصاره سیاه دانه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.