مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: یک پروژه مشترک اکتشاف بین شرکت نفت ایران، یک شرکت اروپایی و یک دانشگاه اروپایی در منطقه زاگرس و استان فارس در حال انجام است.

مشارکت یک شرکت اروپایی در اکتشاف میدان نفتی در فارس/ وجود پتانسیل شیلهای نفتی از شمال زاگرس تا هرمزگان

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هرمز قلاوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با 18 شرکت خارجی برای اکتشاف در میادین نفت و گاز کشورمان وارد مذاکره شده ایم که آنها برای مشارکت در پروژه های اکتشاف اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: 40 بلوک اکتشافی در کشور تعریف شده که امکان دارد 15 بلوک از آنها به شرکت های خارجی پیشنهاد شوند.

قلاوند اضافه کرد: از 96 بلوک اکتشافی در کشور تاکنون 15 بلوک در قالب 14 قرارداد بیع متقابل تعیین تکلیف شده و تاکنون حدود یک میلیارد دلار منابع مالی برای آنها جذب شده است.



** پایان اکتشاف میادین بزرگ

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه کار اکتشاف میادین بزرگ و سطحی به پایان رسیده است، اظهار داشت: بنابراین به سراغ مخازن اقماری، کوچک و عمیق رفته و اکتشاف در آنها جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخش اکتشاف به همه اهداف خود در برنامه پنجم توسعه دست یافته است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه 6 دکل خشکی و یک دکل دریایی در اختیار اکتشاف است، گفت: در سال گذشته 26 جلسه کارشناسی اکتشاف برگزار شد که طی این جلسات وضعیت 56 موقعیت اکتشافی مورد ارزیابی قرار گرفت.



** اکتشاف در قراردادهای جدید نفتی

قلاوند گفت: پیش از این قراردادها شامل اکتشاف و توسعه بود به طوری که برای تولید و بهره برداری باید یک قرارداد جدید امضا می شد، اما قرار است قراردادهای جدید نفتی (مدل آی پی سی) شامل همه مراحل اکتشاف، توسعه و تولید شود که اجرایی شدن آن باعث اطمینان بخشی به سرمایه گذاران می شود.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مالکیت مخزن در طول فعالیت میدان در اختیار شرکت ملی نفت خواهد بود، افزود: از شرکت های خارجی خواسته ایم که در فعالیت های خود از مشارکت و خدمات شرکت های ایرانی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی قراردادهایی که پیش از این منعقد شده بود، شرکت های چینی حتی بنا و آمبولانس را نیز از چین وارد می کردند.



** لرزه نگاری 1120 کیلومتر مربع

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مهم ترین پروژه های اکتشاف در دست اجرا، گفت: پروژه اکتشاف ذهاب تا پایان سال آینده به اتمام می رسد.

قلاوند اضافه کرد: پروژه اکتشاف بلوک تندیس در دشت آبادان در مرحله برگزاری مناقصه، پروژه اکتشاف بلوک جزیره مینو در غرب کارون در مرحله طراحی و اکتشاف بلوک سپهر در شمال آزادگان و غرب جفیر در حال اجرا قرار دارد.



** 995 افق حفاری نشده نفت و گاز در ایران

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: در یکصد سال گذشته حدود 4 هزار و 365 افق اکتشاف در کشور شناسایی شده در حالی که تنها 830 افق حفاری شده است.

قلاوند خاطرنشان کرد: 995 افق دارای اولویت هستند که هنوز در آنها حفاری نشده که احتمال وجود منابع هیدروکربوری در آنها بسیار بالا است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان آنکه هم اکنون ضریب موفقیت عملیات اکتشاف نفت و گاز در ایران 70 درصد است، اظهار داشت: در برخی از کشورها از جمله آمریکا ضریب اکتشاف بسیار پایین است که براساس آن میزان ریسک بالا می رود.

وی گفت: تا 60 سال آینده نفت اکثر مناطق جهان به اتمام می رسد، اما ایران، عراق و عربستان همچنان از این منبع انرژی برخوردار خواهند بود.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: تا 80 سال آینده گاز بسیاری از مناطق پایان می یابد، اما ایران و روسیه تولیدکننده این منبع هیدروکربوری باقی خواهند ماند که پیش بینی می شود ایران تا 200 سال آینده گاز داشته باشد.



** سه پروژه اکتشاف منابع غیرمتعارف در زاگرس و دریای عمان

قلاوند وضعیت سه پروژه اکتشاف منابع غیرمتعارف نفت و گاز را تشریح کرد و گفت: پروژه قالیکوه لرستان برای اکتشاف منابع شیل های نفتی 72 درصد و پروژه شیل های گازی لرستان 10 درصد پیشرفت دارد.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: پروژه هیدرات های گازی در دریای عمان نیز 90 درصد پیشرفت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.