رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه زمینه جابجایی فرودگاه مهرآباد در حال حاضر وجود ندارد، گفت: البته ما به یک فرودگاه داخلی احتیاج داریم که مکان آن باید پیش‌بینی شود.

زمینه جابجایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد/ دولت هیچ سالی سهمی از عوارض نوسازی به شهرداری‌ها نپرداخته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ مهدی چمران در نشست خبری خود که صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره مهمترین مسائل شهر تهران گفت: اولین مسئله مهم شهر تهران، شهرسازی است. البته ترافیک، وضعیت هوا و بافت فرسوده هم مهم است، اما دلیل اولیه همه این مشکلات، بحث شهرسازی ماست.

وی ادامه داد: ما می توانستیم در گذشته با شهرسازی خوب همه این مشکلات را حل و تنظیم کنیم و با اصلاح شهرسازی امروز نیز می توانیم دست‌کم از گسترش این مشکلات در آینده جلوگیری کنیم. شهرسازی یعنی عدالت شهری؛ یعنی هر چیزی باید به اندازه خود و در جای خود باشد؛ خیابان، ترافیک، ساختمان، فضای سبز و ... همه در جای خود و به اندازه خود و حساب شده باشد، حتی کابل کشی برق و لوله کشی آب و گاز هم در شهرسازی باید دیده شود.

چمران افزود: علاوه بر این مسائل روانی و اجتماعی و فرهنگی نیز در شهرسازی باید لحاظ شود. این در کشورهای دیگر هم رعایت می شود و در کشور ما به ویژه با اعتقادات ما باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر نیز در شهرسازی پرداخته شود. اما ما در تهران چنین چیزی نداشتیم و از سال 49 طرح جامع نداشتیم و همه مشکلات به دلیل فقدان برنامه شهری ایجاد شده است.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: اولین دغدغه ما در بدو ورود به شورای شهر در سال 82 تهیه طرح جامع بود. آن زمان گفتند که وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان مسئول تهیه این طرح، بودجه مورد نیاز را در اختیار ندارد، اما ما گفتیم شهرداری بودجه این کار را تامین کند و هر زمان وزارت مسکن بودجه داشت، این پول را به شهرداری پس بدهد که در زمان وزارت سعیدی کیا، 12 میلیارد تومان هزینه‌ای که شهرداری برای تهیه طرح جامع پرداخته بود، به شهرداری پس داده شد.

وی در ادامه گفت: اکنون نیز مهمترین دغدغه ما اجرای صحیح طرح جامع و تفصیلی به عنوان اساسنامه و قانون اساسی شهر است. اگر هم این طرح اشتباهی دارد – که قطعا دارد و همین امروز در جلسه شورای عالی شهرسازی، 16 بند طرح تفصیلی نیازمند اصلاح تشخیص داده شد – باید اصلاح شود، ولی این طرح ملاک عمل باشد. چون اگر طرح تفصیلی نباشد، مشکلاتی که تهران اکنون با آنها دست به گریبان است، تشدید می شود.

چمران مشکل بعدی تهران را بحث ترافیک و حمل و نقل عمومی دانست و گفت: در بودجه 93 بودجه بالایی برای گسترش خطوط مترو و اتوبوس دیده شده است، اما دولت نیز باید سهمی از هزینه های این موضوع را بپردازد که متاسفانه تا کنون سهم خود را به تمامی پرداخت نکرده و امیدواریم امسال سهم دولت به شهرداری پرداخته شود.

وی تاکید کرد: با اصلاح حمل و نقل عمومی، مشکل آلودگی هوا نیز تا حد زیادی مرتفع می شود و با اقداماتی که سازمان محیط زیست و شهرداری در بحث فضای سبز انجام می دهند، این مشکل کمتر نیز خواهد شد.

رئیس شورای شهر در ادامه به مسئله بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر ما بافت های فرسوده است که خدا نکند زلزله ای داشته باشیم، چون این بافت ها فاجعه ایجاد می کنند. در سال های گذشته عدم دریافت عوارض ساخت و ساز از بافت های فرسوده را تصویب کردیم که بعدا مجلس 50 درصد تخفیف عوارض ساخت و ساز در بافت های فرسوده توسط شهرداری ها را برای کل کشور تصویب کرد، اما اکنون ما 100 درصد بخشودگی داریم. قرار بود مبلغ 50 درصد تخفیفی که شهرداری ها می دهند را دولت پرداخت کند، اما دولت در هیچ سالی هیچ رقمی به هیچ شهری نپرداخته که این آسیب های فراوانی به شهرداری ها زده است.

وی درباره احتمال جابجایی فرودگاه مهرآباد گفت: اکنون زمینه جابجایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد. باید زیرساخت های این مسئله در فرودگاه امام فراهم شود و بعد درباره آن تصمیم بگیریم. ضمن اینکه ما یک فرودگاه داخلی نیز لازم داریم که باید جانمایی و پیش بینی شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.