رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به تازه ترین جزئیات برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها اشاره کرد و از برگزاری 120 کرسی در سال تحصیلی پیش رو خبر داد.

برگزاری 120 کرسی آزاداندیشی در سال تحصیلی جدید/ اسامی روسای 5 کرسی

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی اکبر رشاد ظهر امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی، پیرامون ساختار، عملکرد و برنامه های پیش روی هیأت حمایت از کرسیهای نقد، مناظره و نظریه پردازی مباحثی را مطرح کرد.

وی در این نشست با اشاره به تاریخچه فعالیت این هیأت، اظهار داشت: مجمع هيات حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، نقد و مناظره داراي 28 عضو حقوقی و حقیقی، شامل رؤساي عالي‌ترين مراكز علمي ـ پژوهشي مهم و چند تن از دانشوران برجسته كشور است كه از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين شده اند. دبيرخانه هيات حمايت از كرسي‌ها كه به‌ مثابه سازمان اجرايي هيات فعاليت مي‌كند، شامل يك شوراي علمي مركب از 16 صاحب‌نظر و پنج کرسی علمي است.

وی ادامه داد: صاحبان نقد و نوآوري علمي و متخصصان علاقمند به مناظره علمي مي‌توانند مستقيماً يا از طريق فرهنگستان‌ها، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و انجمن‌هاي علمي متبوع خود، جهت ارائه تحقيقات و نوآوري‌هاي‌شان در عرصه‌هاي نظريه‌پردازي و نقد و يا هرگونه فعاليت علمي حاوي نوآوري در عرصه علوم انساني و معارف ديني اقدام کنند و از مزاياي كرسي‌ها بهره‌مند شوند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به عملکردهای این هیأت، اظهار داشت: تدوين برنامه‌ها، سياست‌هاي اجرايي، آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها همچنین فراهم‌ کردن زمینه لازم براي تحقق اهداف كرسي‌هاي علمی نظريه‌پردازي، نقد و مناظره، در جهت توليد علم و ترويج آزادانديشي در حوزة علوم انساني و معارف دینی و هنر از مهمترین کارکردهای این هیأت به شمار می آید.

همه اهداف کرسیهای نظریه پردازی

رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، اهداف و سياست‌هاي این هیأت را برشمرد و گفت: حمايت ويژه از مباحثات روشمند و قابل داوري و تبديل آن به تجربة انباشته و جمع‌بندي شده، زمينه‌سازي ويژه براي نهضت توليد و عرضة نظرية اسلامي در علوم انساني، علمي‌كردن مجادلات و تخصصي‌كردن گفت‌وگوهاي فرهنگي و ايجاد فرصت رسمي و علمي و قانوني براي عرضه ايده‌ها و نقد و كالبدشكافي آنها، نهادينه‌سازي آزادی انديشه و بيان و امكان تبادل آراي علمي با رعايت اخلاق و منطق گفت‌وگو و قانون اساسي، كاستن از تنش‌ها و بحران‌هاي فرهنگي و مهار غوغاسالاري، عوام‌زدگي و عوام‌فريبي در مباحث فرهنگي و ديني در سطح دانشگاه، تشويق نخبگان و مراكز علمي كشور به ارائه نظريات پژوهشي و توليد نظريه در علوم انساني با اتكا به مباني اسلامي به منظور خروج از جزم‌هاي ترجمه‌اي و وارداتي و نيز تحجر و قشري‌گري، پاسخگويي به نيازهاي فكري و معرفتي و اطلاع‌رساني در مسائل علمي و فرهنگي مورد توجه دانشگاهيان، شفاف‌سازي محل نزاع و ابهام در جبهه‌بندي فكري و فرهنگي و جمع‌بندي علمي مباحث مهم به منظور رشد فرهنگي جامعه از مهمترین سیاستهای این هیأت اعلام شده است.

به گزارش مهر، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست خبری در خصوص تغییرات سازمانی و ساختاری دبیرخانه در دوره جدید، اظهار داشت: در جلسات هماهنگی اولیه با توافقات انجام شده میان دبیرخانه هیات حمایت از کرسی ها و دبیرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مقرر شد هیات حمایت از ساختمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ساختمان دبیرخانه منتقل شده و بودجه لازم برای دبيرخانه هيأت از سوي شورا تأمين شود. از این رو محل جديد دبيرخانه واقع در خيابان طالقاني تعيين شد و جلسات کرسی ها به صورت ماهانه در محل جدید تشکیل می شود.

ساختار جدید برای کرسیها

آیت الله رشاد درباره تنظیم ساختار جدید این هیأت به برخی موارد اشاره کرد و گفت: ساختار جديد هيأت در جلسات اولیه شورا مورد تصویب قرار گرفت. بر این اساس، كرسي‌ها در ساختار قديم به صورت خُرد (در قالب 19 كرسي و 2 تا 3 كميته) سامان يافته بود كه برخي مشكلات را ايجاد مي‌كرد، بنابراین كرسي‌ها در قالب پنج کرسی کلان شامل پنج حوزه عمده علمی، تجمیع و ذيل هر كدام موضوعات و رشته‌های مربوط مشخص شد. از ميان رؤساي كرسي‌هاي قديم، مجموعاً 10 نفر به عنوان رئيس و نايب رئيس پنج كرسي جديد تعيين شدند؛ نايب رئيس هر کرسی با پيشنهاد و توافق رؤساي كرسي‌ها نهايي شدند.

وی افزود: ضوابطي براي تعيين رؤسا در نظر گرفته شده بود كه از آنها مي‌توان به سطح علمی مطلوب و صاحب نظر بودن در حوزه مطالعاتي، دغدغه‌مند بودن نسبت به فعاليت‌هاي كرسي، سابقه مديريتي و فعال بودن در دوره پيشين فعاليت دبيرخانه اشاره كرد.

اسامی روسای 5 کرسی

رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به اسامی روسای این پنج کرسی اشاره کرد و افزود: كرسي علوم عقلي، آیت الله دكتر احمد بهشتي، كرسي علوم نقلي، حجت‌الاسلام ابوالقاسم عليدوست، كرسي علوم اجتماعي، مصطفي ملكوتيان، كرسي علوم رفتاري، غلامعلي افروز و كرسي هنر و معماري عبدالحميد نقره‌كار از سوی رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پرداز به عنوان روسای این پنج کرسی، منصوب شده اند.

آیت الله رشاد همچنین با بیان اینکه با برخی از دانشگاههای کشور جلساتی برای برگزاری کرسیهای نظریه پردازی در سال تحصیلی جدید برگزار شده، ادامه داد: جلسات مشترک با برخي دستگاه‌هاي علمي از جمله دانشگاه های علامه طباطبایی، تربيت مدرس، امام صادق (ع)، الزهرا، فردوسی مشهد، شاهد، بنیاد ملی نخبگان، سازمان بسیج اساتید، بسیج حقوقدانان، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، بسیج دانشجویی کشور، ... ) به منظور فعال سازی کمیته های دستگاهی، برگزار و مقرر شد در سال تحصیلی جدید 120 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاهها برگزار شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اعلام کرد که حضور استادان در این کرسیها، ناقد، داور یا صاحب نظریه باشند می تواند به عنوان یک امتیاز به شمار می آید.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.