پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بابک زنجانی اگر زمانی میلیاردری بود که تنها همصنفانش میشناختندش و فقط با ورود به فوتبال چهره ای شناخته شده تر شده بود ؛ اکنون دیگر هیچ ایرانی نیست که نام اورانشنیده باشدو نداند که میتوان طی کمتر از دو دهه از سربازی و ادامس فروشی به ثروتهای میلیارد دلاری رسید و بر بام ارزوها قدم زد.

بابک زنجانی و پرونده ای که برای کشور پول نمیشود/ کسانی که پرونده را دنبال میکنند تحت فشار قرار میگیرند/فقط 15 درصد بدهی نقد میشود، مابقی روی هواست

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بابک زنجانی اگر زمانی میلیاردری بود که تنها همصنفانش میشناختندش و فقط با ورود به فوتبال چهره ای شناخته شده تر شده بود ؛ اکنون دیگر هیچ ایرانی نیست که نام اورانشنیده باشدو نداند که میتوان طی کمتر از دو دهه  از سربازی و ادامس فروشی به ثروتهای میلیارد دلاری رسید و بر بام ارزوها قدم زد.

این درحالی است که هم اکنون یک کارمند حتی با سالها پس انداز نیز توانایی خرید یک واحد اپارتمان 75 متری ندارد درحالی که این جوان که راننده رییس کل بانک مرکزی بود و از دلار فروشی شروع کرد هواپیمای اختصاصی یکی از عادی ترین وسایل در اختیارش بود وسیله ای که بسیاری از ایرانیان بدون سوار شدن بر ان زندگی را بدرود میگویند .

درعین حال هنوز بسیاری از بخشهای زندگی این جوان میلیاردر در ابهام قرار داشت تا جایی که وی بدهی چندین میلیاردی بابت نفت را هم سندسازی کرد ولی  این اسناد نتوانست اورا برهاندو درچنگ قانون گرفتار شد و اکنون او مانده وحدود هشت میلیارد دلار بدهی که نه میتواند بدهد ونه دارایی هایش در کشور به این میزان است .

البته شاید هم شیوه کارش این باشد و رمز وراز موفقیتش در پیمودن یک شبه ره صدساله همین شگردها باشد ؛ درعین حال پرونده وی درقوه قضاییه همچنان درحال رسیدگی است اما مجلس نیز بشدت پیگیر پولهایی است که این جوان با سواستفاده از شرایط تحریم از وزارت نفت به یغما برد و انگار خیال پس دادن انرا هم ندارد.

درهمین حال یک عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه حاشیه‌های پرونده زنجانی بسیار زیاد شده است و ادعاهایی از قبیل پرداخت بدهی‌های وی از خارج از کشور نیز تلاش برای به حاشیه بردن این پرونده است.

امیرعباس سلطانی گفت: ۹۰ درصد اموال زنجانی در سایر کشور‌ها به ویژه در ترکیه و تاجیکستان می باشد چرا که وی اموال زیادی را به ترکیه منتقل کرده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: مکان هدف فعالیت‌های اقتصادی بابک زنجانی ترکیه بوده و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام داده است .

وی افزود: مقدار باقی مانده در ایران هر کدام صد صاحب دارد که بازپس گیری آنها کار ساده‌ای نیست.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آزاد شدن ضراب از زندان ترکیه، تصریح کرد: رضا ضراب در دادگاه گفته است که تحت فرمان زنجانی بوده و هیچ اختیاری از خود نداشته است و ما نیز مدارکی در دست داریم که ضراب و زنجانی با هم حساب‌های بانکی داشتند و همینطور ضراب کارهای اقتصادی و فعالیت‌های تجاری برای زنجانی انجام می‌داده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده گفت: متاسفانه بابک زنجانی احساس خطر جدی نمی‌کند و بعضا این پرونده درگیر حاشیه شده است.

وی همچنین تاکید کرد: قرار است همکاری‌هایی جدی بین ایران و ترکیه درباره پرونده بابک زنجانی و رضا ضراب انجام شود و در حال حاضر اسنادی درباره همکاری ضراب و بابک زنجانی در ترکیه وجود دارد که آنها را مطالبه کرده‌ایم.

سلطانی در خصوص همکاری کمیسیون انرژی در مورد این پرونده تاکید کرد: برای کمیسیون انرژی مجلس پیگیری این پرونده اولویت است و به همین دلیل همکاری با دولت ترکیه برای بازگرداندن اموال زنجانی به ایران به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی در واکنش به آزاد شدن ضراب از زندان در ترکیه گفت: به هر حال مسئولان ترکیه باید کمک کنند و در ایران هم باید با جدیت بیشتری پیگیر پرونده بابک زنجانی شویم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعضا کسانی که پرونده زنجانی را در مجلس پیگیری می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند که پرونده را‌‌ رها کنید چون امیدی ندارند که به جایی برسد.

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی با اشاره به طرح ادعای یک ایرانی خارج نشین در خصوص پرداخت بدهی زنجانی تصریح کرد: متاسفانه حاشیه‌های این پرونده بسیار زیاد شده است و این دست ادعا‌ها نیز تلاش برای به حاشیه بردن این پرونده است.

***نباید با بابک زنجانی مدارا کرد

درعین حال یک عضو کمیسیون برنامه, بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بررسی پرونده بابک زنجانی پیش از تعطیلات محلس در کمیسیون متبوعش با حضور رییس کل بانک مرکزی و وزیر نفت, گفت: اگرنخواهد میزان اموالش را اعلام کند باید به شدت با او برخورد شود.

نماینده مردم شیراز در محلس بابیان اینکه تعلل در اعلام میزان و محل اموالش توجیه ندارد, گفت:  باید وادارش کنند  تا اموال بیت المال را برگرداند, مدارا کردن با او درست نیست.

وی افزود: کمیسیون باید از کسانی که در جریان وقوع این واقعه هستند و در آن زمان سمت داشته اند دعوت کند و توضیحات آنها را هم بشنود.

درهمین حال یک عضو کمیته پیگیری اموال بابک زنجانی، با بیان اینکه به نظر می‌رسد که بابک زنجانی اموالی برای پرداخت بدهی‌های خود در خارج از کشور ندارد، گفت: از طرف دیگر اموال داخلی وی تنها کفاف پرداخت 15 درصد از بدهی‌ها را می‌دهد.  

سیدحسین دهدشتی در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح آخرین روند پیگیری و شناسایی اموال بابک زنجانی از سوی دولت، دستگاه قضا و مجلس، گفت: در شرایط کنونی قوه قضائیه به صورت جدی پیگیر این پرونده است، به طوری که در ماه‌های گذشته هیأتی متشکل از مسئولان قوه قضائیه، دیوان محاسبات و برخی از دستگاه‌های دیگر برای پیگیری اموال وی به کشور ترکیه سفر کرده بودند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نتایج رسیدگی هیأت اعزامی به ترکیه، افزود: متأسفانه تا آنجایی که خبرها به ما رسیده است به نظر می‌رسد که ادعای بابک زنجانی درباره وجود اموال منقول و غیر منقولش در دیگر کشورها خیلی معتبر نیست.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده مبنی بر واگذاری و معامله سوری اموال خارج از کشور بابک زنجانی به دیگران، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که زنجانی در خارج از کشور اموالی برای فروش و پرداخت بدهی‌های خود به ایران ندارد، که این نشان‌دهنده این است که وی اموال خود را به نام دیگران کرده است.

دهدشتی ادامه داد: به طور معمول این افراد دارای گروه‌هایی هستند که در هنگام خطر اموال و ثروت خود را به دیگران منتقل می‌کنند.

عضو کمیته پیگیری اموال بابک زنجانی، در تشریح وضعیت اموال بابک زنجانی در داخل از کشور، گفت: اغلب اموال زنجانی در کشور به نام خودش است، اما متأسفانه مجموع این اموال تنها حدود 15 درصد از بدهی‌های وی را به کشور رفع می‌کند.

***آدرس‌های غلط بابک زنجانی

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: آدرس و کدهایی که بابک زنجانی برای احراز درآمدهای نفتی صادر شده می داد اشتباه بود.            

سید موسی موسوی ‌ درباره پرونده بابک زنجانی و اینکه بر اساس اعلام دستگاه قضا دسترسی جدیدی به اموال بابک زنجانی ایجاد نشده واگر چنانچه از دسترسی به اموال او مایوس شویم  پرونده به دادگاه و محاکمه می رود،‌ گفت: عدم صداقت بابک زنجانی پس از پی گیری هر آدرس و کدی که مدعی می شد محرز شده است.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بابک زنجانی مدعی بود که دربرخی بانکها درخارج از کشور اموالی دارد اما وجود این اموال به اثبات نرسیده است.

وی افزود: به نظر می رسد بابک زنجانی بسیار پیچیده عمل می کرده و با بهره جستن از ترفندهای مختلف اداری و مالی  کار خود را پیش می برده است.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس بر اساس اطلاعات رسیده تاکنون هیچ یک ازاموالی که مدعی بوده در هیچ جا دیده نشده است.

درعین حال یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خانه ملت،‌ با بیان اینکه ابهامات اعضای کمیسیون با توضیحات مسئولان بیشتر شد،‌ گفت: قبول دارم که تحریم‌ها یک شرایط خاص در کشور ایجاد می‌کنند، اما از جنگ 8 ساله که بالاتر نیست،در جنگ 8 ساله یک سنت نفت هم به هدر نرفت.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که تخلف انجام شده توسط یک فرد انجام می‌شده است، این تخلف فرآیندی را طی کرده و سیستمی در این موضوع دخالت داشته است،‌ گفت: ما از مسئولان خواستیم تا با تمام کسانی که در این پرونده دست داشتند و کوتاهی کردند، برخورد شود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:‌ خواسته ما از دولتی‌ها این است  که توضیح دهند که اشکال کار کجا بوده است که بابک زنجانی توانسته مقدار زیادی نفت خارج کرده و پول آن را واریز نکند و همه را بازی بدهد.

***وزیر درجریان نبوده است

درهمین راستا یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: رستم قاسمی وزیر سابق نفت در نامه ای به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد که در جریان جزییات معامله نفت از سوی بابک زنجانی نبوده است.    

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با خانه ملت، گفت:‌هنوز نمی توان درباره پرونده بابک زنجانی و مقصران آن قضاوت کرد.

نماینده مردم شاهین شهر،‌میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاهمان این است که همه طرفها حاضر شوند و نظرات همه شنیده شود تا به یک جمع بندی منطقی و جامعی برسیم، ‌گفت: من بابک زنجانی را از نزدیک ندیدم اما آنهایی که دیدند می گویند او یک اعوجوبه ای است که توانسته در مدت زمان کم اموال زیادی را تصاحب کند.

وی در این باره که آیا بابک زنجانی خودش به تنهایی می توانسته دست به چنین اقداماتی بزند،‌گفت: طبیعی است افرادی که این چنین پول به دست می آورند قطعا رشوه می دهند و افرادی را به کار می گیرند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: ما معتقدیم هر کسی در هر مقطعی در انجام وظیفه اش کوتاهی کرده باید با او برخورد شود و آنچه از بیت المال خارج شده به خزانه برگردد چه این دوران و این فرد و چه افراد دیگری که چنین اقداماتی را درمقاطع دیگرانجام دادند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه امیدواریم دستگاه قضا به دقت رسیدگی کند و اموالی که از بیت المال خارج شده برگرداند،‌افزود: ممکن است در شرایط خاص و تحریم و جنگ شرایطی پیش بیاید که دولتها برای حل مشکل مردم بخواهند یک سری افرادی را به کار بگیرند که این اقدام می تواند پر ریسک باشد.

نماینده مردم شاهین شهر،‌میمه و برخوار در مجلس با اشاره به اینکه در حال بررسی این پرونده هستیم اما هنوز صحبتهای طرفین را نشنیدیم تا به جمع بندی برسیم،‌ گفت: باید افرادی که در آن زمان مسولیت داشتند  و نفت و امکانات دیگر را در اختیار بابک زنجانی گذاشتند را باید دعوت کنیم تا متوجه بشویم هر کس چقدر مقصر است.

***پرداخت بدهی فقط یک ادعاست

درهمین راستا رییس کل بانک مرکزی گفت: پرداخت بدهی بابک زنجانی توسط ایرانی خارج نشین فقط یک ادعاست.  

ولی الله سیف ،‌ با تاکید بر اینکه پرداخت بدهی بابک زنجانی توسط ایرانی خارج نشین فقط یک ادعاست،‌ گفت: قبل از دستگیری بابک زنجانی افراد زیادی اعلام می کردند که وی دارد پول نفت را حواله می کند.

وی افزود: تا وقتی این اتفاق نیفتد و پول نفت به خزانه برنگردد این حرفها را باور نمی کنم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.