گروه جامعه - محمد رضایی: در یکی از سایتهای دولتی مطلبی دیدم که اشاره داشت به اینکه امسال زمان خداحافظی با بخاری نفتی رسیده است.

نو شدن، تفکر تازه می‌خواهد نه تبلت و رایانه

 در یکی از کامنتهای‌‌ همان مطلب یکی از خوانندگان نوشته بود: «حتما می‌خواهید بچه‌های مدارس سیستان و بلوچستان را با هیزم و ذغال و پتو گرم کنید، چون اگر قرار باشد با بخاری نفتی خداحافظی کنیم بیشتر مدارس استان ما بخاری نفتی دارند».  براستی چرا برای دادن آمار، حقیقت را قربانی شعار می‌کنیم و چرا نمی‌خواهیم بپذیریم که بزرگترین و پرخرج‌ترین وزارتخانه کشور بیش از ۹۵درصد بودجه‌اش را صرف رفاه کارکنان می‌کند، رفاه و معیشتی که همواره هم از آن ناله می‌کنند.

 

  لزوم به کارگیری فناوری‌های جدید در مدارس

موانع موجود در راه به کارگیری مؤثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی و توسعه مدارس هوشمند یکی دیگر از مشکلات جاری در آموزش و پرورش و آموزشگاه‌هایی است که فقط نامی از هوشمندسازی را یدک می‌کشند.

حیدری معینی، معلم و کارشناس آموزش به خبرنگار ما می‌گوید: هم اکنون آموزشهای نوین به همه ارکان زندگی وارد شده و باید آموزش و پرورش نیز به دور از شعارزدگی و با به کارگیری فناوری‌های جدید در این زمینه وارد عمل شود.  وی می‌افزاید: توسعه مهارتهای ادراکی، کلامی، اجتماعی، حرفه‌ای و تخصصی دانش آموزان یکی از اولویتهای اساسی نظام آموزشی است، اما در شرایط کنونی به فراموشی سپرده شده و مدیران مدارس و مجتمع‌های آموزشی فقط برای آمار دادن به آن می‌پردازند.

 

  کدام هوشمندسازی؟

به گفته این کار‌شناس نظام آموزشی، فراهم نمودن فضای مشارکت و تمایل دانش آموزان و معلمان در فرایندهای یاددهی، یادگیری و ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانش‌آموز محوری از حداقلهای هوشمندسازی مدارس و به کارگیری کیف الکترونیک است، اما هم اکنون در این زمینه عقب افتادگی زیادی داریم و مدارس هوشمند حتی از یک شبکه اینترانت ساده برخوردار نیستند چه رسد به مرحله هوشمندسازی.

 وی بیان می‌کند: گرچه مردم هوشمندسازی و تحول در موضوع فناوری را باور کرده و پذیرفته‌اند، اما این که کلاس فقط رایانه داشته باشد یا دانش آموز لپ تاپ و تبلت، مهم نیست، بلکه باید محتوای آموزشی تغییر یافته و معلمان در این زمینه توانمند شوند.

 

  برای استخدام بودجه نداریم

مربیان پیش دبستانی معترض صبح سه شنبه ۲۵ شهریور بار دیگر مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده و خواستار رفع تکلیفشان درباره استخدام و یا آزاد سازیشان از نظام آموزشی شدند. در همین باره وزیر آموزش و پرورش به خبرنگاران گفت: برای استخدام این افراد نه بودجه داریم و نه برنامه استخدامی و برای حل این مشکل باید مجلس و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به ما ردیف استخدامی و بودجه مورد نیاز را بدهند. وزیر آموزش و پرورش پیشتر قول داده بود آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی ۱۷ مرداد برگزار شود، اما این آزمون به دلیل «اختصاص نیافتن ردیف بودجه از سوی دولت» و نبود زیر ساختهای لازم در بحث گزینش نیرو، برگزار نشد.

 

 تقویت مدیریت آموزشی

معاون اعتبارات شورای آموزش و پرورش به خبرنگار ما می‌گوید: برای تقویت مدیریت آموزشی و رسیدن به استانداردهای تربیتی برنامه‌های زیادی داریم که بیشتر این محور‌ها از سند بالا دستی تحول نظام آموزشی و سند درس ملی استخراج شده است.  وی می‌افزاید: برنامه اصلی ما برای عزل و نصب مدیران کل استانها، تقویت مهارت آموزشی و مهارتهای فنی و تخصصی برای پیشبرد اهداف آموزشی و نظام تعلیم و تربیت و شیوه نامه‌های وزارتی است.

دکتر جعفر فرجی، می‌افزاید: مدیرانی که برای ستاد‌های وزارتخانه و نیز ادارات استانها انتخاب می‌شوند باید سیاستهای دولت را در جامعه با رویکرد اعتدالی اجرا کنند و کیفیت بخشی آموزشی را در اولویت کاری خود قرار دهند و در این زمینه ما اصل شایسته سالاری را به طور جدی اجرا خواهیم کرد.

عضو مرکز آموزش و سنجش وزارت آموزش و پرورش همچنین با قبول برخی ایراد‌ها در سند‌های بالادستی درس ملی و تحول بنیادین می‌افزاید: البته تا کنون مشکلات این سند‌ها شمارش شده و باید با نظر کار‌شناسان، یک بازنگری اساسی و راهگشا در این سند از سوی وزارتخانه صورت گیرد و این کار با هدف اجرای بهتر برنامه انجام خواهد شد.

  حل مشکل مدارس شبانه روزی

ماجرای آتش سوزی سال گذشته در مدرسه شین‌آباد پیرانشهر داغ بزرگی بر پیشانی نظام آموزشی بود. آمار‌های تأیید نشده می‌گویند، هنوز حدود ۱۵۰ هزار بخاری نفتی در مدارس کشور وجود دارد ولی مسؤولان وزارت آموزش و پرورش گفته‌اند تمام بخاری‌های نفتی را جمع کرده‌اند.  معاون توسعه و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: برای حل مشکلات مدارس شبانه روزی به بیش از ۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم این مهم در سال تحصیلی جاری محقق شود و گرچه بودجه رشد لازم را دارد، ولی هزینه‌ها و نیازهای این وزارتخانه خیلی بالاست که باید خرج کرد‌ها اولویت بندی شود.

 

  مشکلات مالی آموزش و پرورش

وحید کیارشی، وضعیت بودجه این وزارتخانه را تشریح کرده و با بیان ردیف‌های بودجه‌ مخصوص این مدارس خاطرنشان می‌کند: از سال ۹۱ آموزش و پرورش با مشکلات مالی مواجه شده است، اما با وجود مشکلات فراوان در بخش حقوق فرهنگیان، ما با رشد بودجه در بخشهای دیگر رو به رو بوده‌ایم، اما هنوز هم برای رفع مشکل باید تلاش شود.  به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، در سال جاری شاهد افزایش ۲۶درصدی اعتبارات آموزش و پرورش از سوی مجلس هستیم که از مجموع کل بودجه کشور، ۱۵درصد آن به این وزارتخانه تخصیص یافته و این نشان دهنده اهمیت آموزش و پرورش در نگاه مسؤولان دولتی و خانه ملت است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.