بجنورد – محمدی:  قدس ویژه خراسان - وقتی از روستای علی آباد در 4 کیلومتری بجنورد عبور می‌کنی با خود می‌گویی این روستا به دلیل نزدیک بودن به مرکز استان حتما از امکانات مناسبی برخوردار است، ...

سایت دفن زباله بجنورد؛ زندگی به کام اهالی علی آباد تلخ شده است

 اما وقتی وارد روستا می‌شوی و از نزدیک پای درد دل مردم می‌نشینی فقط جای تأسف باقی می‌ماند که چرا مسؤولان به فکر این مردم نیستند، تا کی می‌خواهند در خواب غفلت باشند و به این مردم که سرمایه نظام هستند بی توجهی کنند ، کاش مسؤولان برای چند دقیقه خود را جای ساکنان این منطقه قرار دهند و ببینند می‌توانند در مکانی که بوی تعفن زباله ،هجوم حشرات موذی ، کم آبی، نبود آسفالت و  امکانات خدماتی و رفاهی است، زندگی کنند؟

یکی از اهالی این روستا درباره مشکلاتشان می‌گوید: اهالی این روستا بیش از نیمی از سال را در زیر آسمانی از دود ناشی از آتش زدن زباله‌ها سپری می‌کنند، این وضعیت موجب شده چند نفر از اهالی این روستا به بیماری تنفسی و قلبی دچار شوند یا بیماری آنها تشدید شود.

احمد علی‌آبادی می‌افزاید: برخی اوقات زباله‌ها یا دچار آتش سوزی عمدی و یا غیرعمدی می‌شود و این موضوع و ورود دودهای خطرناک به فضای روستا بویژه در بهار، تابستان و مهرماه به دلیل فاصله نزدیکی که سایت زباله با این روستا دارد، سلامت اهالی بویژه کودکان، سالمندان و بیماران را به خطر انداخته است.

لیلا علی‌آبادی یکی دیگر از ساکنان روستای علی‌آباد می‌گوید: به دلیل دفن زباله در نزدیکی این روستا، مردم این منطقه در عذاب هستند و برای رفع مشکل در منطقه یاد شده باید از مراکز علمی کمک گرفت.

محمد علی‌آبادی هم با اشاره به اینکه متأسفانه بیشتر زباله‌های عفونی مطبهای داخل شهر به همراه زباله‌های شهری جمع‌آوری و به سایت دفن زباله انتقال داده می‌شوند که این روش بسیار خطر آفرین است.

سکینه علی آبادی نیز با اشاره به اینکه ساعتها تحمل بوی دود زباله درحالی که هیچ راه گریزی هم نیست، عذاب رنج آوری است ، تصریح می‌کند:  دود زباله  مانند دود چوب یا هیزم نیست، بلکه افزون بر بوی خفه کننده، حاوی مواد خطرناک سمی و شیمیایی است که ریه‌ها را مسموم می‌کند و به بدن آسیب می‌رساند و چشمها را می‌سوزاند.

وی بیان می‌کند: بارها مکاتباتی با شهرداری و مسؤولان مرتبط صورت گرفته است که متأسفانه هیچ اقدامی در این خصوص از سوی مسؤولان مربوط انجام نشده است.

وی با اشاره به مشکل کم آبی منطقه می‌گوید: حدود دو ماه است مردم این منطقه از کم آبی رنج می‌برند و فقط روزی چند ساعت می‌توانند از آب استفاده کنند.

وی آسفالت نشدن کوچه‌های این روستا را یکی دیگر از مشکلات برشمرده و می‌افزاید: تمام کوچه‌های این روستا خاکی است و در فصل گرما گرد و خاک و در فصل سرما گل و لای ما را آزار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یک مرکز بهداشت در این روستا فعالیت می‌کند، اظهار می‌دارد: فقط در هفته یک بار پزشک در مرکز بهداشت حضور پیدا می‌کند که جوابگوی نیاز مردم روستا نیست.

دهیار روستای علی آباد نیز با بیان اینکه این روستا از چهار ضلع در قرق دستگاه‌های اجرایی استان است ، می‌گوید: در ضلع شرقی روستا اداره راه و شهرسازی  ادعای مالکیت می‌کند، در صورتی از سال 1321 زمینهای این منطقه در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت رسمی شده است.

حسن باغچقی می‌افزاید: از ضلع غربی نیز سپاه دیوارهای بتنی ایجاد کرده و از ضلع جنوبی هم کمربند کنار گذر شمالی احداث شده و از ضلع شمالی نیز توسط منابع طبیعی قرق شده است.

وی خاطر نشان می‌کند: به خاطر قرق ضلع شمالی توسط منابع طبیعی، دام پرواری مردم روستا که 6 هزار راس بود به هزار و 500 راس رسیده که اهالی روستا را با مشکلات معیشتی مواجه کرده است.

وی تصریح می‌کند: مردم روستا در ضلع شرقی 15 سال است از کمبود خدمات آب، برق، گاز و تلفن رنج می‌برند.

وی معضل کم آبی را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرده و می‌گوید: با وجود این مشکل اداره گمرک فضای سبز خود را هر روز آبیاری می‌کند و مردم از کم آبی رنج می‌برند.

وی در ارتباط باآسفالت روستا بیان می‌کند: نامه نگاری لازم در این راستا انجام شده و در صورت موافقت استانداری و اخذ بودجه آسفالت انجام خواهد شد.

وی وجود سایت دفن زباله‌ها در نزدیکی روستای علی آباد را بزرگترین معضل این منطقه برشمرده و می‌گوید: با وجود پیگیری‌های زیادی که انجام شده متأسفانه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و سلامت  مردم همچنان تهدید می‌شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.