نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه در شهر گسلخیز تهران بیش از ۵ هزار کلاس غیرمقاوم وجود دارد که در این میان ۳۶ مدرسه نیازمند حمایت جدی برای تخریب و نوسازی هستند.

وجود بیش از ۵ هزار کلاس غیرمقاوم در شهر تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مرتضی طلایی در نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطقی خارج از دستور به هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: پایان شهریور و اغاز مهر همواره برای ما یادآور مظلومیت و رشادت در کنار آگاهی و سربلندی است که با پیوستگی زمانی عمیقا کار ویژگی‌های مشترک و واحدی دارند.

وی با اشاره به هفته دفاع مقدس و رسالت مدیریت شهری تهران در پاسداشت ارزشهای آن، افزود: تصویب لایحه دو فوریتی کمک 5 میلیارد تومانی مدیریت شهری تهران در بازسازی خرمشهر، اقدامی زیبا بود تا مردم دیار خون و خمپاره بدانند اگر بعد از سالها در تهران گرد ویرانی جنگ به چشممان نرفته است حداقل تیرگی آن را از کیلومترها دورتر به چشم دیده‌ایم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر خرابی‌های جنگ نابرابر در شهرهای مرزی هنوز باقی است اما هنوز هم احساساتی ناب علایقی خاص جان و دلمان را به کوچه پس کوچه‌های خرمشهر آبادان و سوسنگرد، آنجا که تاریخ مظلومیت مردمانمان بر در و دیوار گلوله خورده‌اش نقش بسته رهنمون می‌کند تا با باغ موزه دفاع مقدسی همراه شویم که سعی کرده گوشه ای کوچک از رشادت‌ها و ایستادگی ها را پاس بدارد.

 وی افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم در مدیریت شهری در برابر شهدا چه وظیفه‌ای برعهده داریم، چه کنیم راه و رسالت شان همیشه پررهرو باشد. آیا صرفا بسنده کردن به نامگذاری چند کوچه  و خیابان به نامشان کفایت می‌کند و یا برگزاری چند همایش و یادبود مقصود مطلب در احترام به شهدا را خواهد رساند.

طلایی تصریح کرد: به عقیده بنده تمام این اقدامات تأثیرات خود را به جا می‌گدارد ولی به تنهایی هویت بخش خیابان‌ها و کوچه‌های کم هویت این شهر متغیر به ارزشهای اسلامی و ملی نیست. آنچه بنده در این خصوص پیش نهاد دارم این است که در نحوه نامگذاری خیابان‌ها و کوچه کها تجدید نظر کنیم.

وی ادامه داد: عمده شهروندان از چرایی نامگذاری یک خیابان و یا کوچه به نام شهیدان اطلاعی ندارند و صرفا شهید مورد نظر را به اسم و فامیل می‌شناسند درحالی که بیشتر این افراد الگوهای خوبی در زندگی شخصی و جمعی خود بوده اند. کیفی سازی نامگذاری‌ها با بهره بردن از صفات بارز هر شهید در کنار اسمشان کمک مهمی در انتقال ارزشهای اصیل و با اهمیت دفاع مقدس می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: این انتقال ارزشها در شکل گیری شهر اسلامی و ارزشمدار بسیار اهمیت دارد چه خوب بود اگر تندیس شهیدان را در ورودی هر خیابان یا در مکان‌های عمومی با درج صفات نیکشان قرار می‌دادیم تا جوانان یشتر با ایثار و فداکاری آنها آشنا شوند.

وی تصریح کرد: با ایجاد موزه ی شهدای محلی با مشارکت های مادی و غیرمادی مردم کانون های هویتی اسلامی را با رویکرد محله محوری ایجاد کنیم.، اینگونه علاوه بر ایجاد گردهمایی‌های مذهبی نتایج اجتماعی را دریافت خواهیم کرد که معطوف به هویت‌های اصیل ایرانی و اسلامی است. در اینگونه هویت‌ها غلبه فرهنگ اسلامی ایرانی منجر به احساس مسئولیت، مشارکت، اعتماد و افزایش دیگر مولفه‌های سرمایه اجتماعی خواهد شد.

طلایی گفت: محور دیگری که می‌خواهم از آن نام ببرم در خصوص سنگر دومی است که در برابر جنگ نرم دشمن مرموز امروز ایستادگی می‌کند و آن مدارس و دانشگاه‌ها هستندو امروز مدراس و دانشگاه‌های ما سنگر دفاع در جبهه نبرد جنگ نرم به شمار می‌ایند اگر دیروز در جبهه‌ها چندصد هزار دانش آموز داشتیم امروز دشمن با تسلط بر ابزارهای تکنولوژیک و دست اندازی در تولید و ابداع علوم جدید در تلاش است تا گام های بلندی در سیطره بر هویت، ایمان و انسانیتمان بردارد که از ملتی پرغرور و با افتخار به مردمانی سرخورده و عقب افتاده تبدیل شویم.

وی خاطرنشان کرد: باید در عمل وارد کارزار شد به پشت خواهی رزمندگانی که پشت میز مدرسه و دانشگاه غیرت در کف، استین همت بالا زده و پرچم افتخارات کشورمان را در مسیر پرپیچ و تاب کشیدند ولی همواره در این مسیر با دشواری‌ها و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که گره بخشی از‌آن به دست مدیریت شهری باز می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمبود سرویس مناسب حمل و نقل اولین مسئله است، خوشبختانه طبق تجربه چند سال گذشته مدیریت شهری به دنبال به کارگیری استانداردهایی است که امنیت جسمی و روانی دانش آموزان و دانشجویان را تأمین کند.اما این کمک‌ها در سطح محدودی ارائه می‌شوند زیرا بخش عمده‌ای از دانش آموزان و دانشجویان از وسایل دیگری استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 بیش از یک میلیون و 84 هزار دانش آموز و حدود 710 هزار دانشجو وجود دارد که در شهر تهران در حال تحصیل هستند. از میان دانش آموزان تنها 105 هزار نفر از سرویس مدارس استفاده می‌کنند و بقیه عمدتا با وسایل حمل و نقل عمومی سروکار دارند. اتفاقی که در این رفت و آمدها عمدتا صورت می پذیرد این است که این کودکان در مقاطع پایین تر تحصیلی با آسیب پذیری بیشتری روبرو می‌شوند که لازم است توجه ویژه‌ای به این مسئله صورت گیرد.

طلایی افزود: دومین مسئله وجود بافت فرسوده است که جان و سلامتی دانش آموزان و دانشجویان را در تهران تهدید می‌کند. از تعداد 4 هزار و 200 مدرسه در شهر گسل خیز تهران بیش از 5 هزار کلاس غیرمقاوم وجود دارد که معادل دو هزار مدرسه است و هزینه هر متر مقاوم سازی آنها بیش از 150 هزار تومان می‌شود.

وی تصریح کرد: در این میان حدود 20 مدرسه بالای 40 سال قدمت در مناطق جنوبی تهران داریم که 36 مورد انها نیازمند حمایت جدی برای تحصیل و نوسازی است.این درحالی است که بودج‌ای که دولت برای سرانه مدارس در سال 93 درنظر گرفته 120 میلیارد تومان است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: سومین مسئله ایمن نبودن مدارس در برابر آتش سوزی است. اتفاقات تلخ سالهای گذشته در دیگرشهرها دور از دسترس نیست، سیستم گرمایشی برخی از مدارس در مراکز محروم تر هنوز بخاری است و یا اگر شوفاژ مورد استفاده قرار گیرد بسیار فرسوده هستند که خطرات زیادی دارد و لازم است این مدارس به سیستم های گرمایشی استاندارد مانند رادیاتور، پکیج و شوفاژ مجهز شوند.

وی گفت: مسئله دیگر نبود توانایی مالی مدارس برای هوشمندسازی کلاس‌ها است. عمده مدارس مناطق محروم شهر تهران یا هنوز از شیوه های سنتی آموزشی استفاده می‌کنند یا اگر کلاسهایی را تجهیز کرده‌اند ان را تنها به دانش آموزانی اختصاص می‌دهند که مبلغی را به مدرسه پرداخته اند این درحالی است که این حق همه دانش آموزان است بدون محدودیت‌های مالی از امکانات برابری در مدارس دولتی برخوردار باشند.

طلایی افزود: مسئله دیگر نبود سرانه لازم فضای آموزشی در برخی از مناطق شهر تهران مانند مناطق 5، 21 و 22 است. براساس قانون هر انبوه ساز موظف است به ازای ساخت 200 واحد مسکونی یک فضای آموزشی در نظر بگیرد که عمدا انبوه سازان با استفاده از خلأ قانونی تعداد واحد کمتری می‌سازند تا مشمول این قانون نشوند که در این میان منطقه 22 شرایط اسف بارتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: حتی در برخی مناطق خیرین مدرسه ساز که به دنبال ساختن مدرسه هستند به دلیل نبود فضای آموزشی لازم این کار به مشکلات فراوانی روبرو می‌شود و انگیزه عمل خیر را از این افراد سلب می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد که در حال حاضر بالغ بر 13 هزار هکتار کمبود فضای آموزشی وجود دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برخی مسائل دیگر مانند مقوله ایمن سازی و نگهداشت تجهیزات و علائم ترافیکی در جوار مدرسه ها مشکلات بهداشتی مانند نبود استانداردهای زیستی لازم در سرویس‌های بهداشتی، آبخوری‌ها، نورپردازی‌های داخل کلاس، کمبود سرانه فضاهای ورزشی و تفریحی، در مدارس و همچنین در دانشگاه‌ها نشاط، سلامتی جسمی و روانی را از دانشجویان و دانش آموزان سلب می‌کند.

وی افزود: بنابراین پیشنهادی که در این زمینه دارم این است که نخست با درنظرگرفتن این اصل که هرگونه سرمایه گذاری در امر آموزش و پرورش به مثابه اقدامی اساسی و بنیادین در پیشرفت و تعالی شهر و کشور است همه ساله در بودجه سالانه‌ای که تدوین می‌شود سازوکار عملیاتی حمایت جدی از مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به مواردی که بیان کردم، در نظرگرفته شود.

طلایی درپایان گفت: همچنین با تشکیل کارگروهی متشکل از مدیرکل سازمان نوسازی مدارس شهر تهران، دو نفر از اعضای شورای شهر، دو نفر از اعضای شورای آموزش و پرورش شهر تهران، و دو نفر نماینده از شهرداری همه ساله محل هزینه کرد این بودجه مشخص شده و مبلغ بودجه سال آینده نیز از همین مجرا درنظر گرفته شود تا اقدامات مهم مدیریت شهری در یک چارچوب عملی مشخص شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.