رئیس حفاظت از محیط زیست گفت: سرانه مصرف آب در تهران دو برابر کشورهای پر آب است.

سرانه مصرف آب در تهران دو برابر کشورهای پرآب است

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس حفاظت از محیط زیست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، مبنی بر اینکه راهکار برای مشکل جدی کمبود و آلودگی آب چیست، اظهار داشت: بحث مهمی که اکنون در کشور وجود دارد، موضوع آب است  که نقش مردم در این زمینه بسیار زیاد بوده و دولت تاکیدات بسیاری در این راستا داشته است.

وی در ادامه افزود: سیاست‌گذاری‌ها در راستای استفاده از آب آغاز شده و در شورای عالی آب مصوبه‌ای در بحث داشته و ما در خصوص محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع و حفاظت از تالاب‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه نقش مردم و سهم مردم در مصرف آب بسیار است، ادامه داد: بخشی از مصرف آب‌ها مربوط به شهر و بخش دیگر مربوط به روستاهاست که نوع مصرف در تهران دو برابر الگوی جهانی است در واقع سرانه مصرف آب در تهران دو برابر کشورهای پر آب است که دانش‌آموزان با توجه به حساسیت و علاقه‌ای که دارند می‌توانند در راستای حفاظت از آب گام بردارند.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از آب حق دانش‌اموزان است، ما چاره‌ای نداریم جز اینکه الگوی آبیاری در کشورمان اصلاح شود چرا که مبحثی از آب مخصوص کشاورزان می‌شود که دانش‌آموزان روستایی باید در این زمینه فعال شوند و به خانواده‌های خود در خصوص مصرف آب تذکر دهند تا روش صحیح اتخاذ شود و از منابع آب که بسیار ارزشمند است درست استفاده کنیم تا حق آبه طبیعت حفظ شود.

ابتکار اظهار داشت: اگر ما در کشاورزی در بسیاری از مناطق مانند ارومیه، اصفهان، کارون، هامون و چهارمحال بختیاری الگوی مصرف آب را اصلاح کنیم اقدام خوبی صورت گرفته است چرا که الگوی مصرف آب و کشت باید اصلاح شود و باید به این امر توجه کرد و مصرف آب مدیریت شود تا حق‌آبه طبیعت را برگردانیم و منابع زیرزمینی را داشته باشیم. بنابراین چاره‌ای جز اصلاح اساسی در رفتار و مصرف آب نیست.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه زنگ امسال مدرسه با شعار محیط زیست و آب بوده است، گفت: ما در سراسر کشور نیازمند فرهنگسازی در خصوص مصرف آب هستیم که این بسیار مهم است و باید فرهنگسازی و الگوسازی در این زمینه صورت گیرد.

* طرح کنترل گرد و غبار به زودی عملیاتی می‌شود

ابتکار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طرح کنترل گرد‌وغبار به کجا رسید، افزود: مصوبه‌ای در جلسه شورای عالی محیط زیست داشتیم تا ستاد گردوغبار تشکیل و مدیر ملی برای آن تعیین شود که این امر انجام شد و در حال حاضر طرح اقدام ملی برای مدیریت گردوغبار را با همکاری سازمان جنگل‌ها و دیگر دستگاه‌ها تدوین کرده و اکنون در مرحله اجرایی و عملیاتی است که این امر را از استان قم شروع کردیم؛ کانون گردوغبار باید مشخص شود چرا که بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌هایی که خشک شده‌اند اکنون تبدیل به کانون گرد و غبار شده‌اند بنابراین مدیریت و بازگشت حق آبه در دستور کار ما قرار گرفته است.

ابتکار بیان کرد: ما مقررات و ضوابطی در خصوص نظارت و پایش آب داریم و همچنین سازوکار در شورای عالی آب تدوین شده تا شورای صیانت از منابع آب در استان‌ها تشکیل شود همچنین کارگروه صیانت کیفی آب با مسئولیت محیط زیست و اختیارات قانونی داریم. 

وی با اشاره به اینکه موضوع آلودگی آب را پیگیری می‌کنیم، گفت: صیانت از کیفیت منابع آب باید جدی گرفته شود و با متخلفان برخورد شود که ما در استان تهران تعداد زیادی تعطیلی از سوی افرادی که آلودگی هوا و آب داشتند شاهد بودیم در حقیقت ما علاقه‌مند به این تصمیم نیستیم و برخورد را انتهای خط می‌دانیم ولی اجرای قانون الزامی است. 

*فضای داخل شهری مسئولیت اصلی‌اش برعهده شهرداری و شورای شهر است

ابتکار در پاسخ به سوال دیگر تسنیم در خصوص قلع و قمع برخی از درختان در سطح درخشان و قطع برخی از درختان توسط سازمان هواشناسی گفت: تهران شهردار و شورای شهر و مسئولان محلی دارد که در وهله نخست فضای داخل شهری مسئولیت اصلی‌اش برعهده شهرداری و شورای شهر است و ما در بحث نظارتی ورود می‌کنیم و اگر آنها ورود نکردند برای استیفای حقوق مردم ناچار به تذکر و ورود هستیم.

وی ادامه داد: از شهردار بپرسید که چرا چنین اتفاقی افتاده است مسئول این کار شورای شهر بوده که وظایفی در قانون برای آنها تعریف شده است. در حقیقت به صراحت در قانون برای شورای شهر حفظ فضای سبز، باغات و جلوگیری از تخریب فضای سبز درنظر گرفته شده و آنها باید در این زمینه پاسخگو باشند. 

معاون رئیس‌جمهور افزود: در ابتدا آنها توضیحات را بدهند و اگر ضرورت داشته باشد ما نیز ورود می‌کنیم کار ما انتهای خط است اول مسئولان خط مقدم ورود کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.