وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کمک والدین به مدارس نیز کاملا اختیاری است افزود: بودجه امسال وزارتخانه حدود 21 هزار میلیارد تومان است. تحصیلات در ایران رایگان است، اما بعضی مدارس برای فعالیت‌های بیشتر و حل مشکلات از اولیا درخواست کمک می‌کنند.

کمک والدین به مدارس اختیاری است/ جزئیات برنامه آموزش و پرورش برای 5شنبه‌ها

 

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی‌اصغر فانی که شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداو سیما حضور یافته بود، درباره مقاطع تحصیلی امسال مدارس گفت:مهمترین تغییر در سال تحصیلی آینده استقرار پایه هشتم متوسطه در نظام آموزشی است که در سال گذشته پایه هفتم اضافه شده بود. در همین رابطه 15 عنوان کتاب جدیدالتالیف در پایه هشتم و چهارم ابتدایی داشتیم و کتب پایه‌های سوم و هفتم اصلاحیه‌هایی داشتند. این 15 عنوان آماده شده و معلمین آموزش های لازم را دیده اند و آمادگی کامل دارند که به تدریس این کتابها بپردازند.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد اقدامی که امسال صورت گرفته در سال‌های آینده با شدت بیشتری دنبال شود و امر به روز رسانی اطلاعات معلمین تحت عنوان بهسازی نیروی انسانی را در سال‌های آینده بیشتر شاهد باشیم.

 

وزیر آموزش وپرورش سپس به تشریح برنامه این وزارتخانه برای روزهای پنجشنبه مدارس پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید روزهای پنجشنبه¬ها به فعالیت‌های فوق برنامه نظیر کتابخوانی، ورزش و قصه گویی اختصاص یابد، نه اینکه تعطیل شود. امسال این مصوبه در بیش از 2000 مدرسه ابتدایی به اجرا در می‌آید. ثبت نام دانش‌آموزان در روز پنجشنبه برای مدارس اختیاری است.

 

فانی با بیان اینکه حضور معلمین در روز پنجشنبه اجباری نیست اظهار کرد: اگر قرار شد معلم پنجشنبه‌ها با انتخاب خودش در مدرسه حضور پیدا کند، حق‌الزحمه جداگانه دریافت می‌کند. به نظر می‌رسد این کار مفید باشد، ولی ما احتیاط کردیم و این طرح را در همه مدارس اجرا نمی‌کنیم.

 

وی افزود: از سوی دیگر چون اجرای برنامه یک روز بانشاط پنج شنبه‌های مدارس آزمایشی است، دارای نظام ارزشیابی خواهد بود و نتیجه پایش‌ها بر تسری موضوع یا توقف آن اثرگذار است.

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه کمک والدین به مدارس نیز کاملا اختیاری است افزود: بودجه امسال وزارتخانه حدود 21 هزار میلیارد تومان است. تحصیلات در ایران رایگان است، اما بعضی مدارس برای فعالیت‌های بیشتر و حل مشکلات از اولیا درخواست کمک می‌کنند.

 

فانی اضافه کرد: تابستان امسال دو مورد گزارش مبنی بر دریافت وجه اجباری از والدین داشتیم که مدیران متخلف عزل شدند. کمک داوطلبانه مردم برای آموزش و پرورش خوب است ولی کمک اجباری، غیرقانونی است.

 

وی خطاب به مدیران مدارس گفت: من مطلع هستم که شما برای پرداخت پول آب، برق، گاز و سایر هزینه‌های جاری مشکل دارید. با مشکلات بیگانه نیستم چون عمرم را در این وزارت گذاشتم، اما از آن طرف هم باید بپذیریم که اگر اولیا نسبت به فعالیت‌های مدارس توجیه شوند و بدانند که ما چه می‌کنیم و چه خدماتی را به فرزندانشان ارائه می‌دهیم قطعا داوطلبانه به ما کمک می‌کنند.

 

وزیر آموزش وپروش با بیان اینکه مدیران مدارس هنگام ثبت نام از اولیا طلب وجه نکنند گفت: بهتر است در طول سال اولیا به صورت کلاس به کلاس دعوت شوند و مدیران گزارش کار بدهند تا اولیا بر مبنای توانشان مبلغی را به مدرسه کمک کنند. اگر این روند پیش برود قطعا اولیا نسبت به زمانی که بخواهیم به اجبار از آنها پول بگیریم مشتاق تر خواهند بود.

 

فانی درباره کنترل شهریه مدارس غیر دولتی اظهار کرد: امسال سامانه‌ای برای شهریه مدارس غیر دولتی آماده کردیم که به نسبت هزینه‌ای که مدارس غیردولتی دارند شهریه را تعیین می‌کردیم. البته مدارس خدماتی علاوه بر وظایف خودشان دارند که باید هزینه‌های آن تعریف شود و با مجوز انجمن اولیا و مربیان خود مدرسه تعیین شود، مثلا بعضی مدارس تغذیه و سرویس دارند که این هزینه‌ها جدای از شهریه است .

 

وی در بخشی دیگر از سخنانش ارتقای کیفیت را راهبرد اصلی آموزش و پرورش دانست و گفت: دولت یازدهم 250 میلیارد تومان اعتبار برای کیفیت‌بخشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده و اولین بار است که این رقم بالا برای امر کیفیت بخشی اختصاص پیدا می کند. در حالی که بیشتر کشورها مباحث کمی آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند.

 

وزیر آموزش و پرورش سپس درباره طرح تعالی مدیریت مدارس بیان کرد: امسال این طرح در 5600مدرسه سراسر کشور به طور آزمیشی اجرا می‌شود. در تابستان گذشته نمایندگانی از استان‌ها دعوت کردیم و آموزش‌هایی را به آنها دادیم. این نمایندگان به شهرستان‌ها و استان‌های خودشان بر می‌گردند و به مدیران مدارسی که تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند آموزش می‌دهند. ما با اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه به دنبال این هستیم که استاندارهای مدرسه را ارتقا دهیم و بتوانیم مدارس را بر مبنای شاخص‌هایی که مشخص شده ارزشیابی کنیم و به ‌آنها گواهینامه دهیم.

 

فانی افزود: یکی از سیاست‌های ما عملیاتی کردن بودجه در آموزش و پرورش است. بنابر این از میان 5600 مدرسه، 600 مدرسه را انتخاب کردیم و امسال بودجه ریزی عملیاتی در این 600 مدرسه اجرا می‌شود. در عملیاتی کردن بودجه در آموزش و پرورش تلاش داریم بهره وری منابع آموزش و پرورش را افزایش دهیم.

 

وی سپس با بیان اینکه مدیران آموزش و پرورش باید محبوبیت و مقبولیت داشته باشند اظهار کرد: امسال به دنبال ارتقای مدیریت آموزشگاهی هستیم. اگر مدیر مدرسه بین همکارانش از محبوبیت و مقبولیت بالایی برخوردار باشد، هم نفوذ در زیردستان راحت‌تر شکل می‌گیرد و هم بحث رهبری آموزشی خودش را نشان می‌دهد. تلاش آموزش و پرورش این است که در بیش از 120 هزار مدرسه‌ای که امسال بازگشایی خواهد شد مدیران به سمت محبوبیت و مقبولیت حرکت کنند.

 

وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد: در سال‌های اخیر مدیران تبدیل به کارمندان اداری شده بودند، درحالی که یک مدیر آموزشی یا بهتر بگوییم یک رهبر آموزشی باید بیشتر به ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی بچه‌ها بپردازند، تا اینکه گزارش کار برای اداره آموزش و پرورش ارسال کنند.

 

فانی با بیان اینکه می خواهیم ادامه تحصیل را تا پایه نهم اجباری کنیم گفت: سند تحول بنیادین به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به موجب آن شش زیر نظام داریم که بین آنها زیرنظام برنامه درسی آماده شده است. در همین سند 131 راهکار پیش بینی شده که باید بتدریج در برنامه پنجم و ششم و هفتم توسعه دیده شود. در سال تحصیلی 94-93 وارد 40 راهکار سند در قالب 99 برنامه می‌شویم . این برنامه ها همه برنامه‌های کیفیت بخشی در آموزش و پرورش هستند.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از راهکارهای مورد اشاره در سند تحول، انسداد مبادی بی سوادی است اظهار کرد: کودکان شش تا 11 ساله‌ای داریم که داخل مدرسه نیستند. کاری که آموزش و پرورش باید انجام دهد این است که مدرسه آماده کند. اکنون قریب به 5000 مدرسه در کشور داریم که یک تا 5 دانش آموز بیشتر ندارند و سال گذشته 110 مدرسه در کشور داشتیم که فقط یک دانش آموز داشتند.

 

وی افزود: آموزش و پرورش تلاش می‌کند هر جا دانش آموز وجود دارد، حضور پیدا کند. قصد داریم خانه به خانه حرکت کنیم، دانش آموزان ثبت نام نکرده در سن تحصیل را شناسایی کنیم و سر کلاس بیاوریم. برای تحقق این امر به قدرت دیگری فراتر از دولت نیاز داریم و آن قوه قضاییه است. در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین هستیم بحثی را دنبال می‌کنیم و آن اجباری کردن آموزش در ابتدایی و دوره اول متوسطه است.

 

فانی با اشاره به طرح شهاب عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما طرح شهاب است. ما دانش آموزانی داریم که از استعدادهای برتر برخوردارند.یک روش سنتی این است که آزمونی برگزار کنیم و دانش آموزان نخبه را شناسایی کنیم تا وارد مدرسه‌ای تحت عنوان مدرسه تیزهوشان یا سمپاد شوند. این یک روش خیلی ساده است اما دانش آموز چون در یک محیط طبیعی رشد نمی‌کند ممکن است در یک سری مسائل اخلاقی، برخورد با دیگران و جامعه آنطور که باید و شاید تربیت نشود.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: روش دومی هم وجود دارد و اینکه استعدادهای دانش آموز در بستر طبیعی شناسایی شده و رشد پیدا کند. این روش را را طرح شهاب نامیدیم. همین دانش آموزان باعث تاثیرگذاری مثبت روی سایر دانش آموزان می‌شوند .البته این کار کمی سخت‌تر است چون معلمین باید دوره‌های آموزشی خاصی ببینند. این طرح امسال برای کلاس چهارم ابتدایی کلید خورده و در تعدادی از مدارس کشور به صورت آزمایشی برگزار می‌شود.

 

وی یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه را توسعه پژوهشگاه‌ها دانست و گفت: امسال 101 پژوهش سرا به 300 پژوهش سرای موجود اضافه می‌شود و سال تحصیلی پیش رو با 401 پژوهش سرای دانش آموزی کار خود را آغاز می‌کند. دراین پژوهش‌سراها ما آزمایشگاه فیزیک، شیمی،‌ زیست شناسی، کتابخانه و مرکز تحقیقات در حوزه علوم انسانی را پیش‌بینی کردیم.

 

فانی تصریح کرد: همین امسال بیش از 20هزار اختراع و پژوهش از دانش آموزان سراسر کشور به جشنواره دانش آموزی خوارزمی رسیده و شرکت‌های معتبر جهانی داوطلب خرید بسیاری از اختراعات دانش آموزان ما هستند. پژوهش سراهای دانش آموزی مراکزی‌اند که دانشمندان آینده کشور در آن تربیت می‌شوند.

 

وزیر آموزش و پرورش در پایان درباره آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی بیان کرد: هرگونه برگزاری آزمون استخدامی باید با مجوز معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی ریاست جمهوری باشد و ما مذاکراتی را با این معاونت داشته‌ایم و محاسباتشان این طور نشان می‌دهد که در سنوات قبل ظرفیتی در برنامه پنجم توسعه آموزش و پرورش وجود داشته است که استفاده شده و اکنون مجوزی در اختیار ما نمی‌گذارند. ما تا زمانی که مجوزی نداشته باشیم بدیهی است نمی‌توانیم آزمونی برگزار کنیم.

 

وی تاکید کرد: البته بخشنامه‌ای هم در اختیار استان‌ها قرار گرفته که چند مربی واجد شرایط بتوانند تعاونی تشکیل دهند تا ما فضای آموزشی مازادمان را در اختیار این تعاونی‌های پیش دبستانی قرار دهیم و به این ترتیب بخشی از مربیان بتوانند اداره پیش دبستانی‌های غیردولتی را برعهده بگیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.