گروه سیاسی- مسعود بصیری: داعش، نامی که طی هفته‌های اخیر، به نسبت گذشته بسیار به گوشمان آشنا شده و حتی در میان شهروندان عادی جامعه ما نیز بحث و گفت وگو در خصوص آن جا باز کرده است؛ ...

تکیه بر ائتلاف آمریکایی ضد داعش، یک شوخی است

 چرا که طی این مدت با سر بر آوردن پیکارجویان تروریست آن در شمال و برخی از مناطق نزدیک به مرکز عراق و همچنین در مناطق مرزی لبنان با سوریه، جدی بودن خطر این گروهک تکفیری و تروریستی بسیار بیش از پیش احساس می‌شود.

مسأله رشد فعالیت تشکیلات موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) ما را بر آن داشت که به پای سخنان ژنرال «امین حطیط» استراتژیست برجسته لبنانی و تحلیلگر ارشد مسایل نظامی در خاورمیانه بنشینیم و از او در خصوص فعالیتها و حامیان این اندیشه تکفیری و همچنین آینده منطقه با وجود حضور عناصر چند ملیتی در این تشکیلات تروریستی پرس و جو کنیم.آنچه در پی می‌خوانید، مصاحبه خبرنگار روزنامه قدس با این استراتژیست برجسته لبنانی است:

 

 با سلام، به نظر شما آیا تروریسم داعشی علاوه بر سوریه، عراق و لبنان، به دیگر کشورهای منطقه نیز سرایت خواهد کرد یا نفوذ آنها به همین مقدار خلاصه خواهد شد؟

- به اعتقاد من داعش زاییده طرحی صهیونیستی – آمریکایی است که هدف آن توسعه دادن ناآرامی در تمام منطقه است تا بدین شیوه مرزهایی جدید را برای کشورها مشخص ساخته و همچنین چهره‌ای زشت از اسلام به نمایش بگذارند؛ بنابراین تا زمانی که این طرح در دستور کار قرار داشته باشد، این امکان وجود دارد که داعش رشد و توسعه پیدا کند، بویژه اینکه موضعی محکم و ریشه دار را از سوی ملتها و کشورهای منطقه برای مقابله با این پدیده شوم شاهد نباشیم.

طی روزهای اخیر می‌بینیم که ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با این مسأله که ساخته و پرداخته خود آنهاست، شکل گرفته، اما باید گفت که تکیه بر این ائتلاف برای متوقف ساختن داعش بیشتر شبیه به یک شوخی و لطیفه است که به هیچ وجه هیچ یک از پژوهشگران استراتژیست یا حتی هر شخص عاقلی نمی‌تواند آن را باور کند.

آمریکا برای منطقه طرحی را ساخته و پرداخته و تلاش می‌کند که به آن دست یابد که اصلی ترین بخشهای این طرح ایجاد تفرقه و فتنه بین ملتهای منطقه و همچنین زشت جلوه دادن اسلام است تا بدین شیوه بتواند امنیت «اسراییل» را تأمین کند تا این رژیم با قدرت و به دور از هرگونه درگیری به حیات خود ادامه دهد.داعش تا زمانی که برای آمریکا این اهداف را دنبال می‌کند، واشنگتن نیز به مخالفت با آن تظاهر می‌کند و بدین شیوه پوششی مهم برای ادامه فعالیت این تشکیلات تروریستی ایجاد کرده و همزمان حمایتهای همه جانبه خود را به آن ارزانی مي دارد تا توسعه و گسترش یابد و همچون شمشیری بر روی گردن کشورهای منطقه باشد تا به خواسته‌های آمریکا تن دهند.

 

 فعالیتهای داعش را در لبنان، بویژه در منطقه مرزی عرسال چگونه پیش بینی کرده و تعداد عناصر این گروهک را در این کشور به چه تعداد تخمین می‌زنید؟

- داعش تصمیم گرفت که وارد لبنان شده و با حضور و سیطره یافتن در مناطق شمالی این کشور به آبهای دریای مدیترانه دسترسی پیدا کند تا بدین شکل از عراق و سوریه گرفته تا آبهای دریای مدیترانه در حوزه فعالیتهای این تشکیلات تروریستی قرار گیرد.

تعداد عناصر داعش در لبنان بین سه تا پنج هزار پیکارجو تخمین زده می‌شود و البته علاوه بر آنها، عناصر «جبهه النصره» و دیگر گروهکهای تروریستی نیز فعالیتهایی در لبنان دارند که همگی آنها زیر شاخه‌هایی از تشکیلات تروریستی «القاعده» به شمار می‌روند که همگی آنها در اصل تحت حمایت ایالات متحده آمریکا هستند.

به اعتقاد من، تا به این لحظه شرایط حضور داعش در لبنان شرایطی آرام و کم فشار به شمار می‌رود، بویژه اینکه دو عنصر اصلی و فعال در لبنان به مقابله با گسترش این پدیده می‌پردازند که اولین آنها در سطح رسمی ارتش لبنان بوده که غالب ملت این کشور، بویژه شیعیان و مسیحیان حامی و پشتیبان آن به شمار می‌روند و عنصر دوم حضور مقاومت اسلامی حزب ا... است که وجود این دو عامل از گسترش آسان و سریع داعش در لبنان جلوگیری می‌کند.

 

 آمریکا و عربستان ادعای مقابله با داعش را دارند؛ آیا به نظر شما مواضع اخیر سیاستمداران آمریکایی و عربستانی در این رابطه به توقف خونریزی در منطقه کمک می‌کند؟

- از دیدگاه من بین مواضع آمریکا و عربستان تفاوت چشمگیری وجود دارد، چرا که هر یک از آنها هدفهای مختلف را دنبال می‌کنند. در خصوص مواضع عربستان باید گفت که ریاض زمانی مخالف داعش است که این گروه منافع سعودی ها را در داخل عربستان با تهدید مواجه سازد، اما اگر همین داعش منافع سوریه، عراق و دیگر مخالفانش در لبنان را به خطر اندازد، از کمکهای گسترده ریاض                         بهره مند خواهد شد.

در خصوص آمریکا نيز باید گفت که این کشور حامی اساسی داعش است و مواضعی که به شکل علنی از سوی آمریکایی ها علیه آن اعلام می‌شود، به منظور وارد ساختن ضربه سرنوشت ساز و نابودکننده نیست، بلکه به منظور ایجاد فشارهایی کنترل کننده است تا این گروهک تروریستی تمام تلاش خود را مصروف اهدافی کند که کاخ سفید از آن طلب می‌کند.البته بنابر این باید گفت که این گونه مواضع از سوی دولتمردان عربستانی و آمریکایی می‌تواند به شکل بسیار جزئی به لبنان در مقابله با داعش و گسترش گروهکهای تروریستی دیگر کمک کند، اما به هر حال به منظور حفظ لبنان از فعالیت این گروهکها باید دانست که وظیفه اصلی را خود مردم این کشور، نیروهای مقاومت و همپیمانان صادق و راستین آنها بر عهده دارند.

 

 شاهد هشدارهایی از سوی برخی دولتمردان اروپایی در خصوص داعش هستیم؛ آیا واقعاً تهدیدی جدی از سوی داعش، اروپا و غرب را تهدید می‌کند؟

- به اعتقاد من، خطری بالقوه اروپا و آمریکا را از سوی تکفیری ها در معرض تهدید قرار می‌دهد که لحظه به لحظه به سمت جدی تر و عملی شدن پیش می‌رود، بویژه آنکه بیش از سه هزار تروریست با تابعیتهای غربی به شکلهای مستقیم و غیر مستقیم به عراق و سوریه آمده و در گروهک‌های مختلف تروریستی به فعالیت می‌پردازند.تعدادی از این تروریستهای غربی طی نبردها کشته شده و برخی از آنها نیز به کشورهای خود باز گشته اند و از آنجایی که این افراد به کشتن و سر بریدن افراد عادت کرده اند، این خطر از سوی آنها احساس می‌شود که این گونه فعالیتها را نیز در اروپا و غرب ادامه دهند.تا به این لحظه همان گونه که گفتم، این خطر به شکل بالقوه از سوی عناصر تکفیری علیه اروپا و غرب احساس می‌شود و البته روز به روز شکل قوی تری به خود می‌گیرد تا پایه‌های امنیت غرب این خطر را در نزدیکی خود ببیند.

 

 ایمن الظواهری سرکرده گروهک تروریستی القاعده اخیراً از تشکیل شعبه ای از این تشکیلات در هند خبر داد؛ آیا این امر نشان دهنده گسترش کشتار و تروریسم در قاره آسیا و در آینده ای نزدیک به شمار می‌رود؟

- به نظر من، این مسأله به هند خلاصه نخواهد شد؛ این موضوع از هند آغاز شده و پس از آن به سوی چین رهسپار خواهد شد، چرا که آمریکا می‌خواهد برخی ضربات تأدیبی را متوجه بعضی از کشورهای عضو بریکس(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) کند و باید دانست که تروریسم یکی از مهمترین اسلوبهای آمریکا برای اعمال فشار بر روی دشمنان و مخالفان خود، بویژه کشورهای عضو بریکس است.

پس از آنکه آمریکا، روسیه را در اوکراین مشغول ساخت، هم اکنون می‌خواهد که دو کشور دیگر از بریکس یعنی هند و چین را نیز گرفتار سازد و بنابر این من بعید نمی‌دانم که القاعده و برخی از دیگر گروهکهای تروریستی فعالیتهای خود را متوجه این دو کشور مهم سازند و بنا بر این، من سخنان اخیر ایمن الظواهری را بسیار جدی و مهم تلقی می‌کنم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.