گروه فرهنگی- محمد رضایی- دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی تا کنون توانسته است، گام‌های ارزنده‌ای را در راستای توسعه علمی و آموزشی بردارد.

تقاضای 83 هزار نفر برای تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد

در بخش نخست گفت و گو با دکتر میرزاده، رئیس این دانشگاه به برخی از این دستاوردها اشاره شد.بخش دوم و پایانی این گفت و گو را تقدیم حضورتان می‌کنیم:

 

  تقاضای 83 هزار نفری در دوره دکتری

دکتر میرزاده می‌گوید: امسال 83 هزار نفر متقاضی در دوره دکتری با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کرده اند که دانشگاه آزاد اسلامی با تمام ظرفیت خود می‌تواند 5 هزار نفر را جذب کند، به همین دلیل ما به دنبال افزایش قانونی این ظرفیت ها هستیم.

وی همچنین با اشاره به آمار مهاجرت نخبگان به خارج از کشور برای تحصیل و بورسیه‌های علمی عنوان می‌کند:طبق اظهارات مسؤولان وزارت علوم، 150 هزار نفر درخواست خروج از کشور داده اند که اگر هر نفر در کشور از دبستان تا کارشناسی ارشد یک میلیون دلار هزینه داشته باشد، خروج 150 هزار نفر از کشور هرساله حدود 5/1 برابر خسارات جنگ تحمیلی -که طبق آمار سازمان ملل 1000 میلیارد دلار بوده، به کشور خسارت و زیان وارد می‌شود و این آمار تکان دهنده وواقعیت تلخ باید مورد نظر همه دلسوزان نظام قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در باره بیان مهم‌ترین دستاورد مدیریتی تیمش در یک سال گذشته توضیح می‌دهد: توسعه تحصیلات تکمیلی در تاریخ علمی دانشگاه‌های ایران بی‌سابقه است و امروز دانشگاه آزاد دارای بیشترین دانشجوی دکتراست که من این موفقیت را بزرگ‌ترین دستاورد دانشگاه آزاد اسلامی می‌دانم.

 

  پایان برخورد فیزیکی با                             بد پوششی در دانشگاه آزاد

میرزاده به پرسش خبرنگار ما                         در باره نامه جنجالی منجر به عزل مدیر حراست و دستور عدم برخورد فیزیکی با دانشجویان و ارباب رجوع بدحجاب در واحدهای دانشگاهی خاطر نشان می‌کند: دانشگاه آزاد یک دانشگاه اسلامی در معنای واقعی است، و ما مقید به رعایت حجاب اسلامی هستیم، اما با آن نامه فقط یک نفر عوض شد و شیوه برخورد فیزیکی به شیوه برخورد فرهنگی تغییر یافت اما همه می‌دانیم که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه علمی و اسلامی است و همه شؤون آن براساس توسعه علمی و مبانی اسلام و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اجرا می‌شود.

این مقام عالی دانشگاه آزاد در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ایجاد دانشکده خبر در پایتخت معنوی ایران نیز تصریح کرد: رشته خبر در واحد تربت جام وجود دارد، ولی از ابتدای مهر ماه رشته خبر در دانشکده آزاد مرکز تهران نیز ایجاد می‌شود و ما مصمم هستیم که اگر مشهد هم این تقاضا را داشته و امکانات و امکان ارایه خدمات رشته خبر و دانشجوی لازم در مشهد وجود داشته باشد، این رشته در مشهد نیز راه اندازی ‌شود.

 

  مهارت افزایی محورتولید علم

وی با اشاره به جذب دانشجویان پژوهشگر، بر مهارت افزایی ومحوربودن تولید علم در واحدهای این دانشگاه تأکید وبیان می‌کند:هم اکنون با کلید خوردن طرح جدیدی، جذب دانشجوی دکتری را به صورت پایلوت در واحد علوم وتحقیقات اجرا می‌کنیم که در این فرآیند بازار کار و صنعت و نیز فعالان حوزه خدمات نیز نقش خواهند داشت.

 به گفته دکتر میرزاده در این طرح جدید هر کدام از استادان و رؤسای دانشکده ها -در صورتی که بتوانند علاوه بر ظرفیت پذیرش دانشجوی مصوب در مقطع دکتری، دانشجوی جدیدی را از بخش صنعت و خدمات (با محوریت پژوهش و تولید علم) جذب نمایند -در صورت تأمین 50 درصد هزینه تحقیقاتی این دانشجویان ازبخش‌های مربوط (صنعت و یا خدمات)، بقیه 50 درصد هزینه پروژه هاتوسط دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود .

وی همچنین در باره بیشتر شدن رشته محل دکترا در این دانشگاه و کیفی شدن این دوره‌ها نیزخاطر نشان می‌کند: در 32 سال گذشته کمتر از 360 عدد مصوب رشته محل دکترا داشتیم و این رقم در یک سال مدیریت فعلی به 1294 عدد رسیده است که به ازای هر رشته محل ما حدود 10 دانشجو دکترا داریم -در حالی که قبلاً و در مدیریت سابق 20 نفر دانشجو داشتیم -که این نشان دهنده توسعه کیفی آموزشهاست.

 

  افزایش دانشجو با تجمیع 34 واحد تحقیقاتی

میرزاده در باره طرح تجمیع 34 واحد تحقیقاتی دانشگاه آزاد بیان می‌کند: این طرح مهم با قوت تمام در حال اجراست و ما در دانشگاه طرحی را معرفی کردیم به نام طرح تجمیع که قرار شد، این واحد‌ها (34 واحد) را در واحد‌های مادر و یا همجوار ادغام کنیم که هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و و هم فضا‌ها، تجهیزات و کارگاه‌های بیشتری در  اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

به گفته وی این طرح تجمیع زمینه ساز گسترش عدالت آموزشی در حوزه تحصیلات تکمیلی است و در حقیقت به کارگیری امکانات و هم افزایی واحد‌های تجمیع شده است و با تداوم این فرآیند ما 5000 هیأت علمی نیز استخدام می‌کنیم که البته اکنون معرفی شده‌و تا پایان سال کار استخدام شان کامل می‌شود.

 

  افزایش جذب دانشجو بدون آزمون

دکتر میرزاده در پاسخ به این پرسش که چرا دانشگاه آزاد در برخی رشته ها بدون آزمون دانشجو جذب می‌کند و آیا این جذب متقاضی باعث کاهش ورودی‌های دیگر دانشگاه‌های خصوصی نمی شود، خاطرنشان کرد: ما فقط در برخی رشته‌های مهندسی و پزشکی و رشته‌های پر متقاضی کنکور برگزار می‌کنیم و هدفمان حذف کنکور است.

وی تصریح می‌کند: ایده آل ما این است که بتوانیم همه متقاضیان را بدون کنکور در کلاسهای درس بپذیریم، بنابر این دیگر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند - در صورت توانایی- دانشجویان و متقاضیان دوره‌های آموزش عالی رابدون آزمون پذیرش کنندو با توجه به نیاز جوانان به این دانش افزایی و مهارت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تمام ظرفیت خود در این راه حرکت می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.