بی گمان عبارت «ازدواج سپید» به گوش شما هم خورده است. ترکیبی که همین امسال به صورتی شتابزده برای نخستین بار از زبان چند جامعه شناس مطرح شد، ...

«ازدواج سیاه» نه ازدواج سپید!

 بدون اینکه به پیامدهای استفاده از این کلمات فکر شود! بله؛ من هم مانند بسیاری افراد، اولین بار که ترکیب «ازدواج سپید» را شنیدم فکر کردم نوعی از ازدواج موفق است که از صفت «سپید» برای آن استفاده کرده‌اند، در حالی که بزودی فهمیدم قضیه کاملاً برعکس است!

به این رابطه در حقیقت باید گفت: «ازدواج سیاه»! زیرا شکل غیرعرفی و غیرشرعی این رابطه و پیامدهای ناگوار آن، بیشتر یک رابطه سیاه را تداعی می‌کند تا سپید. رابطه‌ای که متأسفانه چند سالی است در شهرهای بزرگ بخصوص پایتخت، در گوشه و کنار دیده می‌شود و برخی جوانان را گرفتار کرده است. رابطه‌ای تنها بر اساس منفعت طلبی و کامجویی و البته گریز از خانواده و هنجارهای دیرین جامعه. در این نوع از زندگی، دختر و پسر یا زن و مرد، زیر یک سقف زندگی می‌کنند تنها برای اینکه نیازهای جسمی خود را برطرف کنند و البته هزینه‌های زندگی را کاهش دهند. یک زندگی اشتراکی ساده بدون قید و بند عواطف و آینده‌ای مشخص، بدون هدفی جز به اشتراک گذاشتن هزینه‌های اجاره خانه و کاستن از آلام غرایزی که باید در کانون گرم خانواده پاسخ داده شوند.

براستی به چنین کانون سرد و بی‌روحی چگونه می‌توان لقب «خانه» داد و چگونه می‌توان آن را «ازدواج» خواند، آن هم «ازدواج سپید»؟! پرسش مهمتر این است که چرا عده‌ای جامعه‌شناس نما، بدون اندیشیدن به آثار حرفهایشان و خطراتی که سخنان نسنجیده آنها متوجه جامعه می‌کند با پدیده‌های اجتماعی روبرو می‌شوند و هزینه‌هایی ایجاد می‌کنند که سالها ادامه خواهد داشت؟ این افراد به جای اینکه از ترکیبهایی مانند «رابطه سیاه» یا حداکثر «ازدواج سیاه» یا مثلاً «همخانگی مدرن» یا چیزی شبیه اینها برای یک پدیده منفی و خطرناک اجتماعی استفاده کنند، به این پدیده وجاهت و زیبایی و «کلاس» می‌دهند و آن را «ازدواج سپید» لقب می‌دهند. براستی که جای تأسف است! این گرته‌برداری نادرست از عبارت «white marriage» که در فرانسه به آن «Mariage blanc» نیز می‌گویند برای رابطه‌ای استفاده شده که در کشورهای اروپایی منظور از آن، چیز دیگری است.

«ازدواج سپید» نوعی ازدواج است که در آن، پیمان زناشویی به شکل قانونی بسته می شود، اما دو نفر با هم ارتباط جنسی ندارند. این نوع ازدواج با اهداف گوناگونی انجام می شود که هیچ کدام جزو اهداف اصلی یک ازدواج واقعی نیست. برای مثال در حمله نازی ها به اروپا در جنگ جهانی دوم، برخی یهودیان با مسیحیان ازدواج می‌کردند تا راز یهودی بودنشان محفوظ بماند و کشته نشوند. این ازدواجها گرچه قانونی بود و ظاهراً دو طرف زیر یک سقف زندگی می کردند، اما در واقع صوری محسوب می‌شد. یا ازدواجهای صوری  برای گرفتن حق شهروندی، تحصیل و ... .

بنابراین همین‌جا از همه کسانی که این مطلب را می‌خوانند خواهش می‌کنم دیگر از عبارت «ازدواج سپید» استفاده نکنند و تا پیدا شدن جایگزین مناسب، از ترکیب «ازدواج سیاه» استفاده کنند تا این «غلط مصطلح» و خطرناک اصلاح شود؛ ان شاءا... .

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.