رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از دیجیتال سازی حدود 169 هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی متعلق به کتابخانه‌ها،  ...

دیجیتال‌سازی 169 هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی متعلق به اماکن مذهبی، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی کشور

سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، حوزه‌های علمیه و اماکن مذهبی سراسر کشور توسط کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی با اعلام این خبر اظهار داشت: سازمان در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، علاوه بر آثار خطی سازمان، مجموعه‌های خطی و چاپ سنگی اماکن مذهبی، سازمانها و نهادهای فرهنگی، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های مختلف سراسر کشور را به صورت رایگان در محل آنها دیجیتال سازی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور حفاظت و صیانت از نسخه‌های خطی، طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده است که طبق آن، نسخه‌های خطی متعلق به افراد حقیقی و حقوقی سراسر کشور را که در مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های شخصی یا منازل نگهداری می‌شوند، به صورت رایگان در محل آنها دیجیتال‌سازی می‌کند.

وی با بیان اینکه این طرح توانسته است توفیقات خوبی به دست آورد، افزود: متخصصان دیجیتال سازی سازمان تاکنون منابع ارزشمندی مانند نسخه‌های خطی حجت الاسلام سیدمحمدرضا آیت‌اللهی که در منزل شخصی‌شان از آنها نگهداری می‌کنند، 429 نسخه خطی و کتاب چاپ سنگی متعلق به آیت‌ا... لاری، تعداد چهار هزار نسخه خطی کتابخانه وزیری یزد، منابع خطی مدرسه علمیه نواب در مشهد، کتابخانه آیت‌ا... شوشتری در شوشتر، کتابخانه حرم شاهچراغ در شیراز و همچنین آثار ارزشمندی از دیگر شهرهای ایران اسلامی، مانند خوانسار، لار، کاشان، بیرجند و... را به صورت رایگان در محل آنها دیجیتال سازی کرده و نسخه پشتیبان از آنها تهیه کرده‌اند.

زاهدی، دیجیتال سازی منابع خطی کتابخانه‌های سازمان و سایر منابع خطی متعلق به افراد حقیقی و حقوقی را گام بسیار بزرگی در راستای حفظ و احیای علوم و فنون سنتی و اصیل دانست و عنوان کرد: با بومی‌سازی دانش دیجیتال سازی و اجرای طرح دیجیتال‌سازی منابع خطی و چاپ سنگی کشور، علاوه بر حفاظت و نگهداری این آثار، کمک شایانی نیز در راستای دسترس پذیری دانش پژوهان به آثار خطی و چاپ سنگی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.